Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har Canopn A1 och vill filma i DV PAL 25 fps Wide. Går bra att ställa in det i kameran.

Men när jag ska köra in det i CS3 och ska välja Presets vid starten av ett projekt finns inget Presets som riktigt stämmer.

De två som finns att välja mellan är DV-PAL > Widescreen 48khz men det är för interlacad 50i fimning - Det andra valet är DV 24 P (23,976 fps) vilket inte heller stämmer då jag filmar i 25fps.

Nån som vet?

Postad

Har dålig koll på A1 i det fallet. Ska du filma i DV 25P? Annars är det DV Widescreen 50i du ska använda.

Om du SKA filma DV 25P kan du alltid skapa en egen 25P-preset genom att "markera" 50i preseten när du väljer "New Project" och sedan klicka på "Custom Settings" fliken. Där ändrar du rendering till No Fields (Progressive Scan) och sparar den som en egen preset.

Klart.

/Max

Postad
Har dålig koll på A1 i det fallet. Ska du filma i DV 25P? Annars är det DV Widescreen 50i du ska använda.

/Max

Förresten Max.

Varför blev du så förvånad att jag vill filma i 25P istället för 50i.

Anledningen till att jag vill göra det är att jag gör lite filmjobb till MittNytt och sedan jag skaffade A1:an har det strulat när jag skickat materialet till dem på deras ftp-server. De filmmaterial de fått från mig (sedan jag börja använda A1:an) har "hackat" som de beskriver det och har inte gått att sända. Dom misstänker att det kan gå bättre om jag filmar i 25P istället för 50i. Vi ska i alla fall prova om det blir bättre.

Och du. Nu har jag fixat ett egen Preset enligt dina anvisningar. Tack för tipset - hoppas nu bara att det fungerar bättre.

Postad

Dom vill ha det i QT och det exporterar jag ur PPRO.

Nu har jag också skaffat Quick Time Pro för ett tag tänkte jag att det var PPRO som strulade.

Det knepiga är att mina filmreportage fungerar bra hos mig sen jag gjort om det till QT, men när dom plockar in det i sin redigering börjar hackproblemen.

Det gör det svårare för mig att prova olika inställningar då allt ser ut att funka perfekt.

Postad

Kan du kolla vilken redigering dom kör och vilken typ av "Sequence Setting" dom jobbar med (om dom ex kör FCP)?

Tänk på att DV alltid är Lower Field first - utom i Matrox baserade system. Och om dom kör Decklink-kort i sina redigeringar har jag varit med om att det blir fel fieldorder där också.

/Max

Postad

Förresten kan jag visa hur inställningarna jag tycker borde fungera är när jag filmar i 25P. Hoppas det går att se på bilden. När jag exporterar filmen (Till QT) tar jag export > Movie o.s.v. (Alltså inte Adobe Media Encoder)

QT inställning.jpg

Postad

Nja. Det är inget sagt om det. Tänkte att jag provar den. Har du nån annan erfarenhet där?

Grejen är den att jag tidigare skickat DV-banden med post eller bud och de har själv plockat in det så jag har inte behövt sätta mig in i detta tidigare.

Imorgon därmot, ska jag filma nyfödda björnungar som ska sändas på kvällen så då MÅSTE det funka. Så all hjälp mottages tacksamt

Postad

Kan du kolla vilken redigering dom kör?

Om du filmar DV 25 (dvs vanlig interlaced), kör ut som DV AVI/DV Quicktime borde det fungera i nästan alla redigeringar.

/Max

Postad

Jag ska kolla det. Men ursäkta min okunnighet men den inställning du säger hittar jag inte som alternativ. Kolla bilden får du se.

Om jag i General väljer QT så får jag i Video>Compressor de du ser på bilden

Inställn.jpg

Postad

General > Filetype: Quicktime

Video > Compressor: DV PAL

Bör funka i både PPro, FCP och Avid. (Brasklapp om du har en Quicktime version över 7.4 då du ev. måste exportera via Adobe Media Encoder pga av en bugg i Quicktime)

/Max

Postad
Imorgon därmot, ska jag filma nyfödda björnungar som ska sändas på kvällen så då MÅSTE det funka. Så all hjälp mottages tacksamt

Alltså, fråga vad dom vill ha. Att fråga gör att du får ett svar av dom och sedan är det bara att köra. Då slipper du lägga ner massa tid på att testa olika varianter vilket ju båda tjänar på i slutändan. :)

Postad

Jo, men det har jag naturligtvis gjort och dom vill ha det som mov. 16:9. Thats it, liksom.

Och när jag exporterar till mov. och skickar så hackar det likt förb...

Har exporterat som Max H sagt och det funkar så långt. Problemet är ju bara att filerna blir för stora.

Dom redigerar i Avid

Postad
Jo, men det har jag naturligtvis gjort och dom vill ha det som mov. 16:9. Thats it, liksom.

Jo, men .mov kan vara tusen olika inställningar, därav nödvändigheten att få en mer detaljerad specifikation. .mov är bara en sk wrapper och i den kan det i praktiken vara vilken video som helst, därav problemet. Be dom berätta vad dom vill att dina .mov skall innehålla, förutom björnungarna, så har du löst ditt problem. :) Thats it, liksom.

Postad
Jo, men .mov kan vara tusen olika inställningar, därav nödvändigheten att få en mer detaljerad specifikation. .mov är bara en sk wrapper och i den kan det i praktiken vara vilken video som helst, därav problemet. Be dom berätta vad dom vill att dina .mov skall innehålla, förutom björnungarna, så har du löst ditt problem. :) Thats it, liksom.

Jag förstår ditt resonemang, om man levererar enligt specifikation så kan man lättare peka på att felet ligger hos dem. Vilket ännu inte påtalats.

Lika så begriper jag att man vill vara säker på sin sak innan man förslår för sin kund eller arbetsgivare att felet kanske inte ligger hos mig. Följer tråden med spänning, hoppas på ett lyckligt slut.

Postad

Hej alla glada.

Ser att tråden följs med spänning och jag kan meddela att nyhetsinslaget med björnungarna gick bra. Jag filmade - skickade det som Quick Time DV PAL - och det fungerade i deras redigering. Slutet gott...

Men filen blir stor (1 min = 216 mb) så jag ska kolla Max H:s tips om någon Motion JPEG variant.

björnbaby.jpg

Postad

Testade JPEG B istället för DV och med de inställningar jag hade och med samma kvalitet blev filen ca hälften så stor som DV. Frågan är om Avid tycker om den, men det skall absolut provas.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...