Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har uppmärksammat vilken otroligt bra feedback som ges till manus som lagts upp här på voodoofilm och det är precis vad jag behöver.

Snabbt om storyn: Döden är utbränd och jobbar bara 50%. Nu har han stött på ett ännu värre problem som han inte vet hur han ska lösa.

Det jag tycker saknas nu efter lite omstrukturering är: Ett bättre namn på filmen (?) och lite mer humor i den. Kom med feedback och nya idéer!

OBS: Jag bifogar nya versionen i inlägg #9 så nya till tråden kan läsa första voodoo-versionen om dom vill. OBS

/J

Dödens bästa vän (eller Vännens bästa död).pdf

Posted

Döden som karaktär må vara ganska uttjatad, men det är ju ändå ganska kul ibland också =). Jag ska läsa och kommentera imorgon, har inte tid just nu.

Men i och med denna kommentar så blir jag iaf tvungen att ge dig feedback sen ;)

EDIT:

Jag läste det nu iaf.

Tycker oftast inte om att analysera såna här slags filmer allt för mycket och tänkte inte göra det allt för mycket nu heller.

Jag tycker det funkar, det är lättsamt som sagt.

Dialogen går att slipa (det gör den alltid), tänk på ordval framförallt, speciellt dödens. Se även över dialogen mellan Max och Döden vid TP-spelandet och inne i baren. Kan göras bättre.

Sen är det lite jobbigt att du ibland skriver ut repliker från samma karaktär efter varandra, skapade förvirring ibland.

Du säger att ett parti inte är färdigskrivet, jakten, låt det vara så. Du behöver ingen lång jakt där som fuckar upp rytmen i filmen. Om du inte vill skippa det helt, gör det kort.

Ett förslag:

Max springer. Döden ser en gammal tant med cykel, han puttar av henne, tar cykeln, ser att Max springer in på en bar 10 meter bort. Han tittar på tanten, "ja det här va ju pinsamt, nu behövde jag ju inte ens den här." Han hjälper henne upp och borstar av hennes jacka och går iväg innan han säger. "Vi ses snart igen". Detta alltså direkt efter att han flytt ut från sin lägenhet.

[citat=Michael Bay]Mm genius. ;)[/citat]

Som sagt, jag vill inte gå in och analysera själva storyn för mycket, då hittar man massa saker som borde ändras, som i sin tur tar bort hela grejen. Den ska vara en liten rolig, lättsam kortfilm och det kan den nog bli. Ett tips iaf är att försöka göra den ännu roligare och inte tänka alltför mycket på det "tunga ämnet" i botten ;)

Posted

Tack nemo för all feedback! Detta är precis vad jag behöver.

Tycker oftast inte om att analysera såna här slags filmer allt för mycket och tänkte inte göra det allt för mycket nu heller.

Om du nu snabbt skulle ändra på det, hur skulle du göra? Jag älskar din humor så jag har inte svårt att tro att det skulle bli bättre.

Dialogen går att slipa (det gör den alltid), tänk på ordval framförallt, speciellt dödens. Se även över dialogen mellan Max och Döden vid TP-spelandet och inne i baren. Kan göras bättre.

Jättebra! Är själv skeptiskt till dialogen. Några idéer? Ska skriva om det när fantasin är tillbaka.

Sen är det lite jobbigt att du ibland skriver ut repliker från samma karaktär efter varandra, skapade förvirring ibland.

Ska ändras på!

Du säger att ett parti inte är färdigskrivet, jakten, låt det vara så. Du behöver ingen lång jakt där som fuckar upp rytmen i filmen. Om du inte vill skippa det helt, gör det kort.

Ett förslag:

Max springer. Döden ser en gammal tant med cykel, han puttar av henne, tar cykeln, ser att Max springer in på en bar 10 meter bort. Han tittar på tanten, "ja det här va ju pinsamt, nu behövde jag ju inte ens den här." Han hjälper henne upp och borstar av hennes jacka och går iväg innan han säger. "Vi ses snart igen". Detta alltså direkt efter att han flytt ut från sin lägenhet.

[citat=Michael Bay]Mm genius. ;)[/citat]

Älskar det! Ska genast leta efter frivillig tant!

Tack än en gång nemo. Feedbacken uppskattas innerligt och är mycket värdefull!

Mer feedback är välkommet!

MVH Jacob

Posted

Jag drog mig lite för att läsa detta, för ämnet verkade lite tråkigt. Det kändes lite gammalt. Men du har genomfört det på ett bra sätt. Dock får det gärna vara lite mer fokuserat. T.ex. tycker jag inte att dödens utbrändhet och jobb behöver vara ett särskilt centralt tema.

Jag kan tänka mig att filmen klarar sig bra utan psykologscenerna. Just samtal med en psykolog känns som en amerikansk 80-talsfilm eller något. Kan du komma på något annat sätt att få fram informationen som kommer fram i de scenerna? Det är inte så mycket information som kommer fram, det är väl bara i scen 4 som Döden får förklara sig lite och psykologen får komma med förslaget att han ska prata med Max. En enkel lösning är att vi får se faxet där Max namn står. Typ avsluta scen 3 med att Dödens personsökare piper. Han säger att han måste jobba. Han behöver inte förklara närmare, eftersom vi i nästa scen får se att han får faxet.

Annars är scen 3 lite jobbigt lång, och det är nog för att de pratar så mycket. Dra ner på dialogen här. Istället för att de pratar om att spela TP så kan de ju bara göra det. Du måste ju inte visa hur de kommer överens om att de ska göra det.

Dialogen behöver putsas en hel del. Försök göra det mer som scen 5, som är jättebra! Man fattar att Max fattar utan att några ord behöver sägas.

Jag prövade att lite snabbt skriva om följande sekvens:

MAX

Vad tidig du är!

DÖDEN

Jag har ju sett fram emot detta

hela veckan!

Jag hade inte så mycket att göra

idag så jag kunde ta ledigt lite

tidigare, men jag har tyvärr jour

ikväll ifall något skulle hända.

MAX

Kom in för sjutton, stå inte där

ute.

Det ska inte hindra vår filmkväll

i alla fall!

jag har hyrt film, jag har köpt

chips och dricka. Light till dig!

Så har jag självklart blandat en

smarrig dipp också!

Max har gått in i köket och hämtat en bricka med chipsen

och drickorna, och hunnit tillbaka ut i hallen.

DÖDEN

Perfekt, då får vi hoppas att

folk håller sig vid liv inatt.

De förflyttar sig in i vardagsrummet där Max drar igång en

rulle. Vi ser att det är "Det sjunde inseglet" på

omslaget.

DÖDEN

Ah, min favorit!

Jag skulle vilja göra nåt sånt här istället:

MAX

Vad tidig du är!

(Bra replik, eftersom man inte vet att Max och Döden är polare så tror man här att Max tror att Döden har kommit för att hämta honom. Det är humor!)

DÖDEN

Jag har ju sett fram emot detta

hela veckan!

(Stryk det om jouren, det är inte viktigt. Vi ser ändå senare att han har jour. Sen är repliken lite tråkigt formulerad, men jag kommer inte på något bättre nu.)

MAX

Kom in för sjutton, stå inte där ute.

INT. MAX LÄGENHET - DAG

(D.v.s. ett tidsklipp för att slippa dötid.)

Döden sitter i soffan. Max kommer in med chips och drickor.

MAX

Light till dig!

(Om det nu är så viktigt att Döden vill ha lightprodukter. Annars kan scenen börja när Max startar filmen.)

Max drar igång en rulle. Vi ser att det är "Det sjunde inseglet" på omslaget.

DÖDEN

Ah, min favorit! Vi får hoppas att folk håller sig vid liv inatt.

(Här fattar vi att han har jour, så det behöver inte nämnas tidigare.)

Jag hoppas du håller med om att det blev bättre. Som du ser så tror jag att dialogputsandet framför allt består av att stryka saker. Sen kan man ju alltid jobba på att låta karaktärerna uttrycka sig på mer intressanta sätt. D.v.s. mer coolt, utflippat, korkat etc.

Med lite jobb kan detta manus bli riktigt bra. Som sagt, skippa psykologen och slipa (ta bort) dialog.

Posted

Jag bugar och bockar för den otroligt värdefulla feedback från dig Vilcans.

Det är precis vad jag behöver då jag snöat in mig lite och inte riktigt vågar komma ur genom att ändra på saker själv.

Jag håller helt med dig, dialogen blev mycket bättre i din version. Just dialogen var jag ju själv lite skeptisk till.

Jag gillar att du plockar bort psykologen helt. Ska fundera på en annan lösning, och ta med dina funderingar.

Det som jag tänkte på med utbrändheten som gör att den spelar en roll i manuset det är just slutet då dom båda blir "döden" och kan hjälpas åt. Sedan känns det ju som om jorden överbefolkas och vi tar överdrivet mycket på jordensresurser, vilket ju också borde märkas av på döden.

Kanske kan jag visa att döden är utbränd genom att han är stönig och loj i en introscen? Någon idé där?

Till sist: Tack för uppmuntran och framför allt för feedbacken. Det gjorde mig glad och jag känner att jag fick ny kraft i projektet. Jag gillar din känsla för dialog. Kanske tar jag upp något mer om jag inte känner att jag får till en dialog jag blir nöjd med.

Jag känner också att jag inte riktigt fått grepp om dödens personlighet och Max personlighet. Det är nog något jag behöver fundera lite extra på för att få en bättre dialog. (Kanske har du någon idé om det?)

Tack Vilcans! Håll ögonen öpnna för ny version inom kort.

Posted
Det som jag tänkte på med utbrändheten som gör att den spelar en roll i manuset det är just slutet då dom båda blir "döden" och kan hjälpas åt. Sedan känns det ju som om jorden överbefolkas och vi tar överdrivet mycket på jordensresurser, vilket ju också borde märkas av på döden.

Kanske kan jag visa att döden är utbränd genom att han är stönig och loj i en introscen? Någon idé där?

Okej, då förstår jag tanken. Jag tittade i manuset igen och det blir inte så mycket snack om utbrändhet om man skippar psykologen. Att Döden har mycket att göra märks annars inte, bl.a. för att han kommer för tidigt till Max filmkväll. Och det kanske vore bra att förtydliga i slutet att Döden är glad för hjälpen, eller att nånstans i början plantera att Döden skulle behöva hjälp (inte för tydligt, för då fattar man nog precis vad som kommer att hända).

Till sist: Tack för uppmuntran och framför allt för feedbacken. Det gjorde mig glad och jag känner att jag fick ny kraft i projektet. Jag gillar din känsla för dialog. Kanske tar jag upp något mer om jag inte känner att jag får till en dialog jag blir nöjd med.

Jag känner också att jag inte riktigt fått grepp om dödens personlighet och Max personlighet. Det är nog något jag behöver fundera lite extra på för att få en bättre dialog. (Kanske har du någon idé om det?)

Tack Vilcans! Håll ögonen öpnna för ny version inom kort.

Kul att det uppskattas. Dialog är svårt, så ett knep som jag gärna tar till är att ta bort så mycket som möjligt av den!

Posted

Jag ska ta lärdom av knepet. Jag tänkte att man kanske på något sätt kan få fram att döden stämplar på grund av sin utbrändhet. Säg att han jobbar 50%. Därför kommer han tidigare till filmkvällen (och därför lever människor längre nu för tiden). Som det inom parentes, är det något att ha med eller blir det bara avbrtott i handligen? Annat exempel är när han berättar att han bävar för att människan ska ta livet av sig själv genom den globala uppvärmningen.

Tack än en gång!

MVH Jacob

Posted

Här kommer nya versionen. Se vad ni tycker och kom med nya tankar och idéer. All feedback hittils har jag verkligen haft glädje av som ni kanske märker. Tack så väldigt mycket för den Nemo och Vilcans!

Det står vad jag själv känner saknas just nu. Bl.a. humor, men ni kanske hittar fler grjer att fndera på. ett stycke i mitten kanske är för långt också, men jag känner att jag fastnat igen.

Ser fram emot feedback!

MVH Jacob

Dödens bästa vän Voodoo version 2.pdf

Posted

Det blev bättre! Mer fokuserat. Man känner verkligen hur trött Döden är, så utbrändheten är mycket tydligare.

En darling som du har dödat är när döden säger "Är det inte dumt att gå ut i gatan när du vet att du ska dö?" Lite synd tycker jag.

Posted

Då ska jag ta och baka in den Darlingen igen. Kul att du tyckte det blev en förbättring. Jag är själv lite osäker på vakt-scenen och allt drickande. Kanske är onödligt? All feedback som finns är fortfarande mycket välkommen. Jag känner mig inte 100 än. Har hittat två skådisar som av sig själva har humor tillsammans, så kanske kan jag låta dom släppa loss efter manuset så kommer humorn där istället.

Jättetacksam för all feedback från dig Vilcans, och även från Nemo! Någon mer som läst manuset?

Posted

Den nya versionen är verkligen mycket bättre än den gamla, men det innebär inte att det inte går att slipa vidare.

Först av allt, så att jag har det ur vägen, vill jag säga att beskrivningarna ofta är väldigt dåligt skrivna, sett ur ett filmmanusperspektiv. Som läsare var jag vid flera tillfällen tvungen att stanna upp och fundera över hur det verkligen skulle se ut på film, och det skall man inte behöva. Tänk dig att du ser filmen, och skriv ned vad som händer. Man skall inte behöva "tänka bakåt", dvs att man först i efterhand förstår hur något är tänkt att se ut eller hur en replik sägs. Läs igenom själv och tänk efter, men säg till om du vill ha mer konkreta exempel, så kan jag dra upp några och hur de kan ändras.

Nåväl, med det sagt kan jag fokusera på historien.

Maxs och Dödens dialog efter att Max har fått sitt dödsbesked är inte toppen. Det blir för mycket snicksnack som inte är relevant, och du missar en del chanser. Att de sitter och super sig fulla har jag inget problem med, men de bör väl ända prata om något annat än just att supa sig fulla? Max borde försöka hitta på sätt att slippa undan, och Döden borde verkligen nämna något om hur jobbigt det är att behöva ta hand om alla döingar på egen hand, för att plantera slutet. (I den första versionen gjordes det bättre, men nu tycks du ha kapat för mycket på den fronten).

Att Max på slutet blir medhjälpare till Döden är en väldigt bra idé, men för att få full effekt måste det dels kännas som en naturlig följd av vad som hänt tidigare (vilket kräver tydligare planteringar) och dels överaskande, vilket bäst görs om vi som publik får lite falska förväntningar som dock visar sig gå i stöpet när Max dör. Som historien nu är skriven känns det som att det är kört för Max så fort Döden kommer ikapp honom på dansgolvet, och det är synd.

Dialogen kan i övrigt fortfarande slipas. Jag skulle på rak arm stryka Dödens repliker "Jaha. Det här var ju pinsamt." och "Det beror på att jag inte är född." Båda är uppenbara och realiseras mycket bättre genom Dödens agerande än att de sägs rakt ut.

Lycka till!

/Jakob

Posted

Tack Jakob för jättebra feedback! Det är toppen att få tips från olika perspektiv och jag känner att allt du nämner medför stora förbättringar till historien.

Det är toppen att du även nämner en sådan grej som att det är svårt att föreställa sig filmen pga uppmålningen av scenerna. Eftersom många fler än bara jag ska läsa manuset så är det kanon att du nämner det. Det ska förbättras men har du några konkreta exempel så gör det inget alls.

Just nu sitter jag på jobbet och är oförmögen att förbättra manuset. Men så fort jag får möjligheten ska jag sätta tänderna i det igen.

Titta gärna tillbaka när nya versionen är klar för att se om du gillar förändringarna.

Jag är jätte tacksam för feedbacken! Den är kanon och ovärderlig för mig.

/Jacob

Posted

Hej hasse! Välkommen till voodoofilm!

Tack för din kommentar! Kul att du gillar det. Spännande med en tecknad idé, kanske skulle jag kunna göra den i två versioner. Först och främst ska den spelas in med vanlig kamera men vem vet vad jag kan få för mig när någon väcker idéer som din! :)

MVH Jacob

• 4 weeks later...
Posted

Små fix efter tips och förslag från bl.a. jbergman.

Tror fortfarande mina beskrivningar inte är toppen som du påpekade Jakob men du får gärna peka ut mer precis om något verkligen behöver fyllas ut.

Utöver det, hur är storyn? Ska jag nöja mig? Ska jag förändra ännu mer? Någon radikal förändring kanske? Funderade på om döden ska vara norrman, vad säger ni om det?

All feedback välkomnas fortfarande varmt!

MVH Jacob

Dödens bästa vän voodoo version 3.pdf

Posted

Det är bättre, och beskrivningarna stör mig inte alls lika mycket som tidigare. Jag vet inte hur mycket du har pillat på dem, men av det lilla jag minns från förra versionen har i alla fall blivit bättre. I scen 10 förvandlas t ex inte en vakt till två längre.

Historien i stort tycker jag definitivt funkar. Det är en mysig liten film om vänskap.

Dock har jag lite blandade kommentarer.

För det första har jag svårt att hänga med på varför Döden är sjukskriven till 50 procent. Jag förstår att tanken är att han skall vara överarbetad, men borde han då inte jobba till 150 procent istället? Max verkar förstå Dödens förklaring: "Det märker du väl på jordens befolkning", men jag gör det inte. Om han är sjukskriven borde det ju inte heller vara så svårt att planera in en filmkväll med Max. Jag tror att du borde vara lite tydligare på den här punkten. Själv skulle jag ha funderat på om Döden verkligen behöver vara sjukskriven. Om inte, så skulle det i alla fall motivera varför han måste ha jour under filmkvällen. Kanske har han skickat in en ansökan om sjukskrivning men fått avslag av försökringskassans läkare?

I scen 5 undrar jag om du verkligen tänkt att publiken skall se att faxet föreställer Max innan Döden upptäcker det, för det blir i så fall ganska misslyckat. Antingen slutar scenen med att vi ser att det är Max, eller så ser vi Döden plocka upp faxet och rycka till, för att därefter se att det är Max.

Du kan banta dialogen här och var för att ge den mer tyngd. T ex kan du i scen 7 ändra "Jag vet inte hur jag ska göra Max. Det är därför jag berättar

det här för dig." till bara "Jag vet inte hur jag ska göra.". Likaså är Dödens replik i scen 13: "Kanske det. Jag har inte analyserat min tillvaro alltför

mycket då jag ändå inte kan ändra på den." praktiskt taget omöjlig att leverera. Jag skulle ha strukit den helt.

Max första replik i scen 13 stör mig också. Då Max och Döden redan är gamla vänner är det svårt att motivera varför Max just nu skulle fråga Döden om hur det är att vara Döden. Försök att få till en replik som känns mer naturlig i sammanhanget.

Lycka till!

/Jakob

• 1 month later...
  • 1 month later...
Posted

Hej! Där jag bor finns det ett gäng tjejer (och killar) som brukar lägga upp pjäser. Vi övar och står för alla kostnader själva, men sedan lägger vi upp skådespelet för visning på olika tillställningar, och nu har vi fastnat för ditt manus, med lite små ändringar, vi tycker att det låter kul, och undrar om du tycker det är okej att vi gör en "teater pjäs" av det?

• 4 weeks later...
Posted

Det där med tupac är fan priceless!

Fila lite på det, det lär finnas många skämt om döden som han kan leverera, ungefär som i Porco Rosso när han skämtar om vilket svin han är hela tiden...

• 1 month later...