nyborjare Posted March 29, 2008 Posted March 29, 2008 Vad glad jag är att jag hittade detta forum! Jag har länge funderat på att köpa en videokamera -men attans vad svårt det är. Det är ju en ren djungel därute. Ju mer jag försöker läsa på, desto mer förvirrad blir jag. Men här verkar det finnas massor av kunskap. För jag vill inte fråga i affären för då får man bara säljsnack. Litar inte på det. Vill få tips från folk som kan. Jag vill ha videokameran som komplement till min digitala systemkamera. Jag är alltså inte ute efter att göra spelfilmer och sånt. Dels vill jag använda kameran till att filma vid speciella tillfällen - men också för att filma natur. Jag menar inte naturfilmer som björnar i skogen och sånt, utan mer att fånga naturens rörelser. Sådant som inte går att fånga med en stillbildskamera. Ett vackert snöfall. Löv i vinden. Ringar på vatten. Osv. Jag vill också kunna filma människor. Inte skådespeleri, men kanske intervjuer, samtal.. och sånt. Jag har aldrig ens hållit i en filmkamera. Inte ens VHS! Så jag är verkligen nybörjare. Men är fotointresserad och har lite vana från digitalfoto. Vilken kamera rekommenderar ni mig? Hur fungerar redigering och överföring till dator osv? Ljud? Optik? Exponering? Programvara? Lagringsmedia? Jag har en grundplåt på 4000 kronor. Räcker det? Eller bör jag lägga mer, för att inte bli besviken? Jag svarar gärna på frågor som kan hjälpa er att hjälpa mig att "hitta rätt". Ge mig konkreta tips och förklara "enkelt" :) TACK på förhand för hjälpen! Har letat i månader efter något som det här forumet... 0 Quote
nyborjare Posted March 30, 2008 Author Posted March 30, 2008 Ok... inga tips. Men om man utgår från det här då: Är det här ett bra köp? http://www.dustinhome.se/pd_5010108192.aspx Eller lönar det sig att lägga ut tre gånger så mycket pengar på den här t.ex: http://www.dustinhome.se/pd_5010098981.aspx ?? 0 Quote
ODDNAME Posted March 30, 2008 Posted March 30, 2008 Jag säger Canon HV20/30 som alltid. Men detta är MIN åsikt om vad jag tycker är bra http://www.vimeo.com/user335482/videos Lite filmklipp som är ifrån den. Enda utan DOF-adapter är den som heter "HV20 testfootage" Den är körd i 25P och cine-mode. 0 Quote
nyborjare Posted March 30, 2008 Author Posted March 30, 2008 Tack för svar! Varför tycker du den är bra? Vad är 25P och cine-mode?? 0 Quote
ODDNAME Posted March 30, 2008 Posted March 30, 2008 25P är antalet bildrutor per sekund. 25 är det pal-film är i. Cine-mode är ett läge i kameran som ska ge ännu lite mer filmkänsla, genom att ändra lite på kontraster och färgmättnad och liknande. Men det är bättre köra utan sen ändra på datorn. Varför jag tycker den är bra... jag tycker bilden är extremt bra för priset. Inga negativa upplevelser än. Lite dålig mikrofon, men en extern löser det hela. 0 Quote
Pehrbau Posted March 31, 2008 Posted March 31, 2008 Bara några synpunkter i ditt eget inlägg: "Jag har aldrig ens hållit i en filmkamera. Inte ens VHS! Så jag är verkligen nybörjare. Men är fotointresserad och har lite vana från digitalfoto. Vilken kamera rekommenderar ni mig? " Som du säger mycket att välja på och avstår att föreslå något. "Hur fungerar redigering och överföring till dator osv?" Det allra vanligaste är genom Firewire (1394) till datorn och det fungerar bra om datorn hänger med. "Ljud?" Följer med samtidigt som bilden via 1394. "Optik?" Beror på prisklass på kameran och är en dyr del av kameran. "Exponering?" Det finns på enklare kameror ett antal förinställda lägen och på mer avancerade kameror kan du ställa in bländare och tid själv. "Programvara?" Också beroende på målsättning. Det vanligaste idag är nog antingen Adobe Premiere Elements för knappt 1000:- eller storebror Adobe Premiere Pro som är flerdubbelt så kostsamt. Det finns massor av andra redigeringsprogram inkl det inbygda Moviemaker i Windows. "Lagringsmedia?" Undvik DVD lagring i kameran om du vill redigera dina videoklipp. Likaså bör du tänka dig för innan du väljer en hårddiskbaserd kamera eftersom du normalt inte kan byta disken när den börjar bli full utan den måste tömmas så att innehållet lagras någon annanstans. Det som gäller för närvarande är tape (miniDV) som rymmer ca 60 minuter och kostar under 30:- om du inte väljer att spela in i HDV (högupplöst) för då bör du använda tape i samma kassettformat men med högre kvalitet och de kostar ca tre gånger mer. "Jag har en grundplåt på 4000 kronor. Räcker det? Eller bör jag lägga mer, för att inte bli besviken?" Såg att någon föreslog Canon HV20/HV30. En utmärkt kamera som kan ställas in att spela in antingen i DV (dagens TV-format) eller i HDV (högupplöst). De är nog de mest populära idag men kostar nog 8 - 9.000:-. Vid fortsatt studium på marknaden se till att den kamera du fastnar för spelar in i äkta bredbild - 16:9 - som är det som gäller. De två nämnda kamerorna gör det. I detta sammanhang gäller som vanligt att man oftast får vad man betalar för. Ett stort steg som för upp till nästa nivå är att välja 3CCD kamera som har en betydligt bättre färgmättnad och färgupplösning. Ljusstyrkan hos objektiven hänger ihop med bl a hur mycket ljus som kommer in till de ljuskänsliga bildelementen. Större ytor ger större objektiv och betydligt högre pris. Det här var några saker att tänka på. Det viktigaste är nog trots allt att man har sin målsättning klar för sig. Det avgör ju hur mycket man vill satsa i förhållande till annat. 0 Quote
nyborjare Posted March 31, 2008 Author Posted March 31, 2008 Tack för ett informativt svar! Jag tror den andra kameran jag länkade till hade sån där 3CCD... Vad är bättre/sämre med den vs den rekommenderade Canon? De ligger lika i pris. Den jag länkade till fick utmärkta recensioner på Cyberphoto.se såg jag. Det verkar som om det är i den prisklassen man bör ligga om man ska kunna ha lite frihet med kameran? Eftersom jag ska använda den som en förlängd arm till min stillbildskamera så verkar färger och bildkvalitet vara extra viktigt, så sån där 3CCD kanske är något att tänka på? Vill gärna ha möjlighet till manuella inställningar av bländar- och slutartider (finns slutartider på filmkameror?? De filmar ju "kontinuerligt" så hur fungerar det egentligen? Med över- och underexponering jämfört med en vanlig kamera?) Vill gärna ha manuell fokus också... Är kamerorna i prisklassen 8000-9000 kr svåra för en nybörjare? De måste väl ha automatprogram som man kan börja med, för att lära sig hantera kameran, tekniken, hur den hanterar olika situationer och ljus osv för att när man börjat få in känslan börja experimentera själv? 0 Quote
Johankan Posted April 4, 2008 Posted April 4, 2008 HV20 är inte svårare än någon annan konsumentkamera. Har en själv och jag är jättenöjd med bilden, men något mindre nöjd med de manuella kontrollerna som kommer ordentligt med modeller i högre prisklasser. Men frågan är ändå om du inte ska börja med att skaffa en kamera i den prisklass du nämner ca 4000 kr (kolla bäst i test någonstans, camcorderinfo eller liknande) och sedan känna dig för. Du kommer snabbt att upptäcka om det här är något för dig eller inte. Om inte, då är det bättre att ha testat med billigare grejor först. Personligen behöver jag specifika projekt att arbeta med för att överhuvudtaget använda prylar. Risken är annars att jag "överköper" och skaffar utrustning som jag inte använder.... men det är ju lilla jag det. Johan 0 Quote
ODDNAME Posted April 4, 2008 Posted April 4, 2008 Jag skaffade en billig först, jag hade turen att det var netonet där jag köpte så jag kunde återlämna efter 2 dagar :) Ska man ha en kamera tycker jag man ska skaffa en "billig" bra först. Skaffar man en billig är det väl inte konstigt om man får avsmak för att filma om bilden inte blir som man hoppas på :) 0 Quote
nyborjare Posted April 4, 2008 Author Posted April 4, 2008 HV20 är inte svårare än någon annan konsumentkamera. Har en själv och jag är jättenöjd med bilden, men något mindre nöjd med de manuella kontrollerna som kommer ordentligt med modeller i högre prisklasser. Men frågan är ändå om du inte ska börja med att skaffa en kamera i den prisklass du nämner ca 4000 kr (kolla bäst i test någonstans, camcorderinfo eller liknande) och sedan känna dig för. Du kommer snabbt att upptäcka om det här är något för dig eller inte. Om inte, då är det bättre att ha testat med billigare grejor först. Personligen behöver jag specifika projekt att arbeta med för att överhuvudtaget använda prylar. Risken är annars att jag "överköper" och skaffar utrustning som jag inte använder.... men det är ju lilla jag det. Johan Men hur är det med manuell kontroll och sånt med de billigare? Tycker de verkar för automatstyrda... Det var inte förrän jag köpte en digital systemkamera som jag började fota ordentligt! :) Så fort jag hade lärt mig "pocketkameran" så tröttnade jag. Kunde inte ta de bilder jag ville. Men det är kanske annorlunda med film? Jag ska ju inte filma spelfilmer och sånt, utan natur och "riktiga" händelser. T.ex. ska vi springa vårruset med jobbet, då tänkte jag filma lite och även fota. Saker som kanske kan användas som reklam och powerpointpresentationer sen! Och intervjuer. Det senare antar jag ställer krav på ljudet? 0 Quote
StenR Posted April 4, 2008 Posted April 4, 2008 Vill du ha något som liknar en systemkamera så får du nog försökta hitta en begagnad Canon XM2 eller så... 0 Quote
16kolon9 Posted April 5, 2008 Posted April 5, 2008 Om du vill veta mer om bägge kameramodeller kan du läsa utvärderingar gjorda här; http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=PANASONIC+NV-GS60+PANASONIC+NV-GS500E+review&ie=UTF-8&oe=UTF-8 0 Quote
nyborjare Posted April 5, 2008 Author Posted April 5, 2008 Vill du ha något som liknar en systemkamera så får du nog försökta hitta en begagnad Canon XM2 eller så... Hur menar du då? 0 Quote
Recommended Posts