Jump to content

Chroma key

Wilhelm

Recommended Posts

Kan någon kunnig förklara lite om chroma key?

Vad är det för skillnad på Color key och Chroma key?

Jag har lajjat lite med det nu i AE... För att få det riktigt bra måste jag välja både Linere key och color key och köra lite olika inställningar... (med dom pluggar som följer med) Hur stora problem brukar man ha med det?

Då har jag ändå en bra och helt enfärgad bakgrund från 3D-studio. Kan tänka mig att det kommer bli stora problem när jag ska trixa med en grön skärm från verkligheten...

Ok...

Hur bra är dom som följer med AE?

Finns det bättre chroma key pluggar?

mmm... jag har aldrig tagit in en film i 3d-studio.. men jag ska det göra det sen.. men jag vill testa med Croma-key. ska spela in en grejj med greenscreen, men jag har inte gjort någon skärm ännu.

Jag som sakt inte testat med "riktig" greenscreen... men jag har hört att man kan få trubbel om man spelar in på DV, som jag gör... eftersom det är ett komprimerat format.

Vad säger ni?

Jag som då använt bluescreen och spelat in på DV kan ju säga att det inte är det bästa, men det fungerar. Man får ju inte super kvalitet på bilderna, men oftast om man ljussätter bra så går det bra ändå :)

De som följer med AE duger och man kan få bort mycket med dem. det finns massor av pluggins och andra program för "keying", men det kostar en del också så har man AE så funkar det.

Ultimatte Copr. har en plugin som heter "Advant Edge" som är till för AE och fungerar utmärkt, dock så ligger prislappen runt 16.000:-

På sajten http://www.cdisweden.com/sve/artiklar/utvard_bluefilm.html

har de gjort ett bluescreen test där de använt "Advant Edge" och de har fått riktigt bra resultat.

Det finns förstås en demoversion som man kan ladda ner från Ultimatte:s hemsida, http://www.ultimatte.com.

Jag måste bara tillägga att när jag testade "Advant Edge" så hade jag lite svårigheter för det är en ganska komplicerad plugin där man inte bara trycker på en knapp så försvinner allt, utan det finns många kontroller, vilket förstås är bra ;)

• 1 month later...
  • 2 months later...