movielover13 Posted March 25, 2008 Posted March 25, 2008 Jag har försökt nu i ett par dar att få till samma laser som i Predator filmen utan att få något bra resultat :( Har höjt ribban inför min nästa film, så jag vill att det ska se riktigt bra ut. Nån här som vet hur man ska göra eller hur dom har gjort i filmen? Har AE, Sony Vegas. (har eventuellt tillgång till 3ds max också) 0 Quote
MaSaz9023 Posted March 25, 2008 Posted March 25, 2008 Det spelar sällan roll hur många och hur dyra program man har om man inte behärskar dem. Jag rekomenderar att du börjar med After Effects och kollar upp tutorials på ex. videocopilot.net, creativecow.net och swetorials.2u.se så att du får en ide och tips om hur du kan frambringa vissa effekter och efter det är det bara att börja exprimentera med sina kunskaper. Nu har jag ingen vidare koll på hur Predator lasern ser ut men går säker att maska ut en solid och sedan setta keyframes på bestämda positioner. Notera att jag inte har någon som helst ide om hur mycket du har försökt eller vad du kan i AE. 0 Quote
movielover13 Posted March 26, 2008 Author Posted March 26, 2008 Det spelar sällan roll hur många och hur dyra program man har om man inte behärskar dem. Jag rekomenderar att du börjar med After Effects och kollar upp tutorials på ex. videocopilot.net, creativecow.net och swetorials.2u.se så att du får en ide och tips om hur du kan frambringa vissa effekter och efter det är det bara att börja exprimentera med sina kunskaper. Nu har jag ingen vidare koll på hur Predator lasern ser ut men går säker att maska ut en solid och sedan setta keyframes på bestämda positioner. Notera att jag inte har någon som helst ide om hur mycket du har försökt eller vad du kan i AE. Jag har fått till ett antal olika versioner.. men det hela handlar nog om att jag har för lite kunskap. Jag har lagt ner runt 40 timmar nu och blir så förbann...annars får jag väl vänta tills jag har börjat på http://www.IAA.se utbildning. Jag har kollat massor med turtorials men det finns ingen som jag vill ha det. 0 Quote
jmalmsten Posted March 26, 2008 Posted March 26, 2008 är jag dum själv eller borde det inte bara vara att ta tre laserpekare (minns inte riktigt hur laser-siktet såg ut, men nått sånt var det väl?) och tejpa ihop dom? Att sitta i AE eller liknande och animera fram en mask går väl iochförsig det också... måste dock då justera storlek och vinkel för dom olika underlagens vinklar och försöka få fram laser-ljuset i luften med nån slags volumetriskt ljus... Kanske om man 3d-trackar klippet (går ej att göra med verktyg inbyggda i AE, men det är fullt möjligt att importera trackade kameror och points in i AE som skapats i dedikerade program), bygger upp ett gäng solids i 3d-scenen i AE och sedan placerar ut en spotlight med extremt smal kon... men det här är väl en sådan grej som lättast göres på plats? 0 Quote
movielover13 Posted March 26, 2008 Author Posted March 26, 2008 är jag dum själv eller borde det inte bara vara att ta tre laserpekare (minns inte riktigt hur laser-siktet såg ut, men nått sånt var det väl?) och tejpa ihop dom? Att sitta i AE eller liknande och animera fram en mask går väl iochförsig det också... måste dock då justera storlek och vinkel för dom olika underlagens vinklar och försöka få fram laser-ljuset i luften med nån slags volumetriskt ljus... Kanske om man 3d-trackar klippet (går ej att göra med verktyg inbyggda i AE, men det är fullt möjligt att importera trackade kameror och points in i AE som skapats i dedikerade program), bygger upp ett gäng solids i 3d-scenen i AE och sedan placerar ut en spotlight med extremt smal kon... men det här är väl en sådan grej som lättast göres på plats? Det är inte lasersiktet jag försöker göra utan den blåa lasern från första predator filmen. Den ska komma från och ut i bild så den måste va 3d. Det röda siktet är ju precis så lätt som du sa, det har jag redan listat ut :) Jag kanske var otydlig med min fråga? Det är säkert hur lätt som helst, det är bara det att jag har för lite kunskap! 0 Quote
jmalmsten Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 Det är inte lasersiktet jag försöker göra utan den blåa lasern från första predator filmen. Den ska komma från och ut i bild så den måste va 3d. ah... då förstår jag... varför inte göra som dom troligtvis gjorde i första filmen... och i alla andra laser-filmer brukar göras... 2D-animation. Det har dom ju klarat sig gott med i snart hundra år i branschen, varesig det kommer in eller ut ur bild;) Tog tillochmed och letade reda på några predator-klipp och jag kan inte komma fram till att det ska vara mer än att i princip antingen exportera ut en bildsekvens från eldstriden och måla i valfritt foto-redigeringsprogram eller rita direkt i compositing-programmet. Fungerade det på 80talet så bör det fungera nu också,,, CGI på den tiden var ju bara för sånna där filmer som TRON;) Det röda siktet är ju precis så lätt som du sa, det har jag redan listat ut :) Jag kanske var otydlig med min fråga? Det är säkert hur lätt som helst, det är bara det att jag har för lite kunskap! Kan lika gärna vara jag som låste skallen...:p 0 Quote
movielover13 Posted March 29, 2008 Author Posted March 29, 2008 ah... då förstår jag... varför inte göra som dom troligtvis gjorde i första filmen... och i alla andra laser-filmer brukar göras... 2D-animation. Det har dom ju klarat sig gott med i snart hundra år i branschen, varesig det kommer in eller ut ur bild;) Tog tillochmed och letade reda på några predator-klipp och jag kan inte komma fram till att det ska vara mer än att i princip antingen exportera ut en bildsekvens från eldstriden och måla i valfritt foto-redigeringsprogram eller rita direkt i compositing-programmet. Fungerade det på 80talet så bör det fungera nu också,,, CGI på den tiden var ju bara för sånna där filmer som TRON;) Kan lika gärna vara jag som låste skallen...:p Om det nu är så lätt att få samma resultat som i Predator filmen skulle jag va tacksam om du berättar hur man gör? 0 Quote
movielover13 Posted March 30, 2008 Author Posted March 30, 2008 Om det nu är så lätt att få samma resultat som i Predator filmen skulle jag va tacksam om du berättar hur man gör? Jag kom på det själv! :) 1. Ny comp 2. Skapa nytt lager (16x8 pixlar) 3. Cirkel mask 4. Gå till frame 1, dra lasern utanför bild, sätt sen en keyframe och gå sen 20 frames framåt 5. Klicka motionblur knappen 6. Skapa ny comp 7. Effekt echo (provade lite olika inställningar) 8. Effekt glow Slutresultatet blev det bästa jag gjort på 50 timmar så det får duga. 0 Quote
Recommended Posts