Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallå!

Har en dum fråga här kanske men kan man inte få en sån där snygg bild med oskarp bakgrund med Canon XL2s standard objektiv? Måste man köpa till en miniadapter?

Posted

Har du möjlighet att backa och zooma in så kan du kasta bakgrunden ur fokus. Se till att ha så stor bländaröppning som möjligt bara. Använd ND-filter om det skulle resultera i en för ljus bild.

På det sättet får du visserligen en oskarp bakgrund men bilden blir aningen plattare än om du skulle använt en adapter med kortare brännvidd på objektivet.

Posted

Tack för svar!

Kortare brännvidd innebär som vidvinkelobjektiv eller som teleobjektiv?

Vore kanske lättast/snyggast me en adapter ändå? Synd bara för dom kostar ju ganska mkt... objektiv har jag redan dock - 3 st, Canon FD, en 24mm, 50mm och 135mm...

Ha de gott norbert!

Posted

I båda fallen blir det mer arbete. Med en adapter så måste du ha sten-koll på fokusen, men större möjlighet till ofokus i bakgrunden.

Dock med en inzoomad orginal lens så krävs det då att du hittar ett passade ställe för kameran. Dock har du lättare i förhållandena;

ljus, bättre skärpa och möjlighet till elektronisk zoom mm.

Här e två bilder med XL2 och 14x manual lensen (ej CC behandlade):

1.jpg

3.jpg

Posted
Tack för svar!

Kortare brännvidd innebär som vidvinkelobjektiv eller som teleobjektiv?

Vore kanske lättast/snyggast me en adapter ändå? Synd bara för dom kostar ju ganska mkt... objektiv har jag redan dock - 3 st, Canon FD, en 24mm, 50mm och 135mm...

Ha de gott norbert!

Jajjamensan, kort brännvidd är vidvinkel. Du har redan en fin arsenal med optik. Det är den som brukar göra det dyrt att filma med adapter.

Personligen kan jag föredra "looken" utan adapter då skärpedjupet inte är sådär ultrakort som man kan se i många adaptervideos, till exempel när en skådespelares ögon är i fokus men öronen är ur fokus. Det är inte speciellt filmlikt. Man kan alltså ganska lätt gå till överdrift med adapter när man inte har nog med ljus och måste ha bländaren vidöppen på objektivet. Vet man hur man ska använda sin adapter så kan det dock bli riktigt bra.

Apropå bländaren, adapter käkar ljus. Utomhus på dagen kan man få fina bilder med adapter utan ansträngning, men inomhus behöver man massor av ljus. Ganska lustigt, för utomhus har man ju kanske ändå möjlighet att backa och zooma med orginallinsen, vilket man inte har inne. Så de gånger man verkligen skulle vilja ha en adapter är just inomhus, men då är ljuset mer kritiskt. Moment 22?

I övrigt kan jag hålla med D_Odell. Fokusen blir kritisk med adapter, hela riggen blir mer otymplig och det är mer att fippla med innan tagning. Skärpan ska dras så fort någon skådespelare flyttar sig i bildens djupled. Objektiv ska bytas när man vill byta brännvidd. Adapter kan innebära rengöring om den är statisk eller extra batterier som kan ta slut under inspelning om den är dynamisk.

Man får fråga sig själv om det är värt det. Jag håller precis på att få ordning på min adapter så jag har inte filmat alltför mycket med den, men jag börjar inse bristerna för det arbetssätt jag vill ha. Å andra sidan kan man se detta som ett sätt att komma närmare verkligheten vad gäller filminspelning. Man får lära sig filma med olika objektiv, brännvidder, osv. Man lär sig mycket om foto. Första gången jag filmade med adapter hade jag skitroligt för det kändes mer ambitiöst, men man ska veta att det krävs arbete. Bäst är alltid att prova själv så att man får bilda sig en uppfattning beroende på hur man föredrar att filma.

Posted
I båda fallen blir det mer arbete. Med en adapter så måste du ha sten-koll på fokusen, men större möjlighet till ofokus i bakgrunden.

Dock med en inzoomad orginal lens så krävs det då att du hittar ett passade ställe för kameran. Dock har du lättare i förhållandena;

ljus, bättre skärpa och möjlighet till elektronisk zoom mm.

Här e två bilder med XL2 och 14x manual lensen (ej CC behandlade):

Ja men där ser man ju, ser ju rätt bra ut :) nej väldigt bra tycker jag...

Hmm... tough call! verkligen... speciellt eftersom jag inte jobbat me nåt av det i praktiken. Men de får vla bli till att ja skaffar kameran först sen jobbar lite o bestämmer mig sen om de ska bli nån letus35 eller nåt sånt!

Tack för svar!