D_Odell Postad 24 mars 2008 Postad 24 mars 2008 Hej, kommer köpa några kamerabatterier från staterna och därtill dess laddare. Vad jag vet så är det ~samma volt i uttagen i sverige som det är i staterna, eller har jag fel? Behöver jag en omkopplare eller något värre för att inte förstöra någon av batterierna/laddaren? Tack 0 Citera
Max_H Postad 24 mars 2008 Postad 24 mars 2008 Det är 110v 60hz i USA och därtill en annan typ av kontakt. Men i de allra flesta fall klarar laddarna 110 - 240v och ställer om sig automatiskt. Och sladden går ju (oftast) att byta ut eller att du skaffar en adapter. Batterierna bör vara samma. Men det kan ju vara läge att dubbelkolla. /Max 0 Citera
D_Odell Postad 24 mars 2008 Författare Postad 24 mars 2008 Tack, ja det blir nog det. Menar du att det i teorin borde gå att sätta på en adapter / byta kontaktsladd, och låta laddaren hantera de 230v i vägguttaget? David 0 Citera
gorse Postad 24 mars 2008 Postad 24 mars 2008 Det står på transformatorn. Står det 110/230VAC på etiketten så är det i princip bara att stoppa i väggen om kontakten passar, precis som Max säger. I bland kan det till och med vara så att man pillar bort en adapter så är svensk kontakt direkt. Eller så ligger det med i väskan. På min videokamera och och digitalkamera kom det med adapter. Jag har SKRIKIT på mina barn, att den adaptern funkar INTE för att stoppa deras mp3spelare i väggen när vi varit i USA. Så LÄS på etiketterna vad som gäller. Står det inte 110/230VAC så går det INTE. Det är inte så lätt att byta sladd som man kan tro. Det är svårt att öppna transformatorn. Man vill ju gärna ha en platt kontakt. Då är det lättare att köpa en adapter på teknikmagasinet. Skulle transformatorn inte klara 230 V så finns det spänningsomvandlare på samma affär. Men, kolla effekten så den räcker till. För en laddare brukar det gå bra, men för en hårfön är det mer tveksamt. 0 Citera
Max_H Postad 24 mars 2008 Postad 24 mars 2008 Det bör stå på laddaren om den klarar det. På min Sony-nätdel (till en FX1:a) står det: ~100 - 240v 50/60hz. Den funkar lika bra i sverige som i USA så det borde fungera att bara skaffa en adapter alt byta sladd (med reservation för Gorse's kommentar om sladdbyte). Sen ska man låta det vara osagt om alla tillverkare har sådana som klarar både 110 och 220v... /Max 0 Citera
D_Odell Postad 24 mars 2008 Författare Postad 24 mars 2008 Okej, då verkar det fungera då. Bifogar en bild på sladduttaget: 0 Citera
gorse Postad 24 mars 2008 Postad 24 mars 2008 Om det ser ut så där är det ju löjligt enkelt. En ny sladd och saken är biff. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.