Gå till innehåll

Dagsgammalt bröd - hjälp med manus


Sunkper

Recommended Posts

Ska göra en film baserad på novellen Dagsgammalt bröd av O'Henry. Novellen handlar om en kvinna som äger ett bageri som "raggar" på vad hon tror är en konstnär som kommer in 2-3 gånger i veckan för att köpa dagsgammalt bröd. Hon får alltså för sig att han är en fattig konstnär som inte har råd med annat än dagsgammalt bröd. För att hjälpa honom skär hon en dag upp brödet och har i en klick smör. Senare samma dag rusar mannen in och är fly förbannad, för han är arkitekt, och arkitekter använder dagsgammalt bröd för att sudda, inte för att äta och genom att smeta smör på duken har han förstört månader av arbete.

 

Läs gärna novellen som jag bifogar, den är bara 5 korta sidor lång.

 

Jag har aldrig skrivit manus förr och inteheller gjort några jätteseriösa filmer. Alla tips, råd och all vägledning är högst välkommen.

 

Novellen finns att läsa på

http://picasaweb.google.se/paul.nyren/DagsgammaltBrD

 

ps. Ett problem jag tänkt på är att twisten i slutet (när man får veta att han är arkitekt osv) måste vara väldigt plötslig och väldigt nära slutet i filmen för att få önskad effekt, novellens slut är inte tillräckligt tvärt för en film tror jag. vad tror ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

Din fråga är alldeles för öppen för att de skall gå att ge så många konkreta tips; men du bör börja med att fundera på vilken historia du egentligen vill berätta. Vill du långt åt det komiska hållet, eller vill du dra åt det tragikomiska som är novellens kärna? Vill du göra en film som bygger på sin punch-line, eller en film som bygger på kvinnans förälskelse och hennes dramatiska utveckling? Vill du ha en tyst eller snackig film?

 

Du kan ju t ex fundera på om kvinnans skall arbeta ensam i butiken eller har någon annan där också. Båda sätten funkar men ställer olika krav på historien för att det skall fungera.

 

Vad gäller slutet så skulle jag antagligen ha avslutat filmen så snart som möjligt efter att arkitekten smetat smör över ritningen, men exakt hur beror helt på vilken historia jag vill berätta. Såvida du inte verkligen vill ha med kvinnans reaktion på slutet så skulle jag inte låta henne veta vad som har hänt, för det tillför egentligen ingenting.

 

Tja, blandade tankar...

 

Lycka till!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...