perik78 Postad 17 mars 2008 Postad 17 mars 2008 Hej! Jag är relativt obevandrad bland kameror och funderar på att köpa en bättre semiprofesionell kamera för diverse kortfilmsprojekt jag har liggande. Mina krav är följande: - wide screen kapacitet - XLR ingång (gärna två) för mickar - krav som godkänns för visning på svt, filmfestivaler etc. - Maxpris omkring 15000 kr nu vet jag att detta är en rätt låg budget för vad jag önskar mig men kan ni inte ge mig lite råd om hur jag kan komma så nära som möjligt i varje fall. Jag har bläddrat igenom forumet här i några timmar men då jag fortfarande är lite förvirrad hoppas jag på lite hjälp tusen tack Per 0 Citera
thesnowboarders Postad 17 mars 2008 Postad 17 mars 2008 Bläddra några timmar på Google och på Blocket. 0 Citera
perik78 Postad 17 mars 2008 Författare Postad 17 mars 2008 jo precis. jag känner till de två möjligheterna. men jag skulle gärna vilja ha lite tips på vad som skulle kunna passa mina önskemål. vad tror ni? mvh Per 0 Citera
ODDNAME Postad 17 mars 2008 Postad 17 mars 2008 Canon XL1 kanske? Sådana och DOF-adapter funkade ju i "28 dagar senare" =) Slänger du till lite mer pengar har du denna. http://www.blocket.se/vi/14888459.htm?ca=23_5_s&last=1 Mycket för pengarna där. 0 Citera
Limeingman Postad 18 mars 2008 Postad 18 mars 2008 Är i samma båt som du, obevandrad och letar efter en kamera med liknande prestanda. Vad jag har kommit fram till så har inte XL1:an äkta widescreen, utan då får du gå upp ett steg till XL2. Men då blir priset också högre än 15 papp. Skulle ockå vilja ha lite fler alternativ att välja på... /M 0 Citera
perik78 Postad 18 mars 2008 Författare Postad 18 mars 2008 har kollat runt lite till och Canon DM-XM2 har seglat upp som ett tänkbart alternativ då den kan fås för omkring 10-13 tkr på blocket och liknande. dock så har jag läst på recenstioner att micken fångar kameraljudet och det är ju mindre kul. har också funderat lite på PANASONIC DVX100 men den springer iväg i pris så min fråga är: Någon som har någon erfarenhet av de här bägge kamererna? Hur är canon alternativet. är den något att ha? finns det någon likvärdig kamera som DVX100 som ligger något lägre i pris och kan fås billigare begagnad? tack för er hjälp! Per 0 Citera
jbergman Postad 19 mars 2008 Postad 19 mars 2008 XM2:an har inga XLR-ingångar, och om du nu vill ha XLR-ingångar förstår jag inte vilken relevans kameramicken har. Om du har gått ned i krav borde du skriva det. /Jakob 0 Citera
perik78 Postad 19 mars 2008 Författare Postad 19 mars 2008 nja, alltså relevansen med kameramicken är att det är ändå lite omständigt att släpa med mickar och ibland kanske man vill använda kameramicken. det är relevansen. kraven är väl egentligen detsamma men får väl se vad som är realistiskt att få för pengarna. vill helst inte lägga över 15 tkr. och då kan jag väl tänka mig att köra med extern xlrbox som någon lösning för att kunna gå ner i pris. men men. det är därför. om jag skriver så här då med krav: - wide screen kapacitet - krav som godkänns för visning på svt, filmfestivaler etc. - Maxpris omkring 15000 kr - XLR ingång (gärna två) för mickar - OM DET INTE SPRINGER IVÄG FÖR MYCKET I PRIS och ... någon som i övrigt har erfarenhet av Canon XM2? har förstått att DVX100 är en bättre kamera eller? något övrigt alternativ? tack för er hjälp Per 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.