Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag funderar på att skaffa lite spännande tillbehör till en canon HV-30.

Det verkar vara rackarns svårt att hitta ställen som säljer linser tex (just att man ser vilka tillbehör som passar). Eller rättare sagt, jag är helt nollad linsväg ;)

De enda jag hittade var:

Raynox Vidvinkellins HD-6600 Pro 0,66x för 43mm

Raynox Vidvinkellins HD-5050 Pro 0,5x 27-43mm

Raynox Vidvinkellins HD-3032 Pro 0,3x 27-43mm

Raynox Telelins HD-2200 Pro 2,2x 25-43mm

Canon Vidvinkellins WD-H43, 43 mm / 0,7x

Canon Telelins TL-H43, 43 mm

(Vänligen flytta till videoteknik)

Vilket av ovanstående eller annan vidvinkel skulle ni rekommendera? (har ca 2500:- att lägga).

Sen de filter som säljs, hoya filter polarisation nd4, cirkulärt, b+w filter uv, polarisation, skylight och allt vad de heter. Är det något att rekommendera?

Jag är ute efter en så "filmistisk"-känsla som möjligt.

Kan man använda vidvinkel och filter samtidigt?

Goda råd för bättre och mer spännande bild på lins/filterfronten uppskattas!!!

Postad

Jag själv har investerat i/fått en Canon Vidvinkellins WD-H43, 43 mm / 0,7x och supernöjd med den. Den kostade visserligen lite mer än de flesta andra, vet inte om det är någon större kvalitétsskillnad...

Hmm, jag har ett polarisationsfilter, en Hoya, kommer inet riktigt ihåg modellbeteckningen. Funkar bar den med, du kan inet använda pol filter och vidvinke lsamtidigt tyvärr.. jag skruvade på båda samtidigt en gång slutade med att jag höll på att dra söndfer pol. filtret när jag skulel få av vidvinkeln...

Postad
Jag själv har investerat i/fått en Canon Vidvinkellins WD-H43, 43 mm / 0,7x och supernöjd med den. Den kostade visserligen lite mer än de flesta andra, vet inte om det är någon större kvalitétsskillnad...

Hmm, jag har ett polarisationsfilter, en Hoya, kommer inet riktigt ihåg modellbeteckningen. Funkar bar den med, du kan inet använda pol filter och vidvinke lsamtidigt tyvärr.. jag skruvade på båda samtidigt en gång slutade med att jag höll på att dra söndfer pol. filtret när jag skulel få av vidvinkeln...

Ah! Tack för tipset Skrytsson! Ska kika på WD H43 då.

När använder du polarisationsfiltret? Alltid utomhus? Hur blir skillnaden? (blåare himmel.. annat?)

Postad

Jag använder polarisationsfiltret och om jag t ex ska filma in genom ett fönster och vill undvika reflektioner. Eller ja, när jag vill undvika reflektioner från icke-metalliska föremål. Går att få bort rätt mycket reflektioner så länge du inte vänder kameran rakt mot föremålet.

Utomhus vid klar himmeln kan det också vara väldigt bra att använda, en klar ljusblå himmel som i vanliga fall nästan förloras går att få till lite mörkare, nästan mellantoniga klarblå. Kort sagt rekommenderas ett polarisationfilter varmt. En tredje funktion som polarisationsfiltret har är att agera skydd för linsen. Råkar något slå till den elelr annat oförutsätt så förlorar du filtret för 300 kr istälelt för dyra linsen. Om du inte vill använda filtret för tillfället så kan du likagärna ha det på kameran, och bara vrida på det för att "få bort" dess funktioner. Nämnvärt är kanske dock att du förlorar ett par bländarsteg, dvs jobabr du i mörka miljöer kan du få problem med ljuset.

Jag använde mitt pol. filter flitigt innan jag fick WD H43an, därefter fastnade jag så mycket vid vidvinkelns förmåga att få med mer (i bild) och djupet den skapar, så pol. filtret har fått åka upp på hyllan, för tillfället i alla fall.

Måste medge att det ibland känns synd att man inte kan köra dem samtidigt, blir ofta en prioritering på större bilden & djupet på bekostnad av de fina färgerna på himlen ...

Postad

Själv har jag beställt Raynox DCR-6600PRO 52 mm vidvinkellins från cyberphoto till min HV-20. Enligt Raynox är linsen identisk med HD-6600PRO men cyberphoto listade inte den modellen. Tydligen rekommenderas 52 mm lins plus stepring ner till 43 mm istället för 43 mm linsen direkt enligt raynox hemsida. Tar väl någon vecka innan jag får hem den. Nu när jag tänker på det så behöver jag nog ett UV-filter utanpå som skydd, missade beställa det. Fördelen med Raynox vidvinkeln är att det finns 72 mm filtergänga på linsen så man kan ha filter framför linsen. Nackdelen är att man inte kan använda hela zoomomfånget då den inte kan fokusera vid max inzoomning genom vidvinkellinsen. Enligt forumet på HV20.com verkar det vara en bra vidvinkel till HV20/30.

Kolla här vad raynox har till HV20: http://www.raynox.co.jp/english/video/hv20/index.htm

Postad
Fördelen med Raynox vidvinkeln är att det finns 72 mm filtergänga på linsen så man kan ha filter framför linsen. Nackdelen är att man inte kan använda hela zoomomfånget då den inte kan fokusera vid max inzoomning genom vidvinkellinsen. Enligt forumet på HV20.com verkar det vara en bra vidvinkel till HV20/30.

Kolla här vad raynox har till HV20: http://www.raynox.co.jp/english/video/hv20/index.htm

Jag använder Canon WD-H43 konstant på min HV20. Fokus följer i hela zoomomfånget och att förlägga hela brännviddsomfånget närmare tycker jag gör kameran mer användbar. Vid nåt enstaka tillfälle har jag skruvat av linsen för att komma riktigt nära, men då måste jag använda stativ.

Postad

Jo, det är stora fördelen med WD-H43 att man kan zooma hur som helst. Det är mest inomhus jag lider av för klen vidvinkel när jag ska filma mina snabba små barn på nära håll. Jag får väl testa och se hur det funkar med raynox, det var bättre pris på den.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...