Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej hej! Jag är en amatör med foto- och skådespelarbakgrund som tänkte kombinera mina kunskaper och börja göra kortfilm. Vad ska jag köpa för kamera? Har tittat lite på Panasonic DVX100b, men vet inte om det är rätt val. Det finns ju "familjekameror" med HD-kvalitet numera, är det något jag "måste" ha? Kommer värdet på kameror utan stöd för HD sjunka rejält de närmsta åren? Vad i h*vete är HD egentligen?

Som ni ser har jag många frågor, hoppas någon är sugen på att hjälpa mig lite grann.

MVH,

Jesper

Postad
Hej hej! Jag är en amatör med foto- och skådespelarbakgrund som tänkte kombinera mina kunskaper och börja göra kortfilm. Vad ska jag köpa för kamera? Har tittat lite på Panasonic DVX100b, men vet inte om det är rätt val. Det finns ju "familjekameror" med HD-kvalitet numera, är det något jag "måste" ha? Kommer värdet på kameror utan stöd för HD sjunka rejält de närmsta åren? Vad i h*vete är HD egentligen?

Som ni ser har jag många frågor, hoppas någon är sugen på att hjälpa mig lite grann.

MVH,

Jesper

Köp en Canon HV20 så är dina problem lösta. Sök lite på forumet vad HD är om du verkligen inte vet det :P

Postad

Vem vet inte vad hd är nuförtiden? Mycket simpelt sagt HighDefinition, mycket skarpare och klarare bild än vanlig bild. Men du måste ha en tv som klarar HD för att kunna se skillnad, en plattskärms tv.

Postad

Hallå hallå och tack för svaren. Jo jag har lite småkoll på HD, men jag tänkte mer vad som är skillnaden mellan det och vad-det-nu-ersatte. Fler antal pixlar på samma yta, antar jag att det är, men hur många och så vidare. Fast det spelar egentligen ingen roll här, jag kan som sagt kolla runt i forumet istället.

Köp en Canon HV20 så är dina problem lösta.

Tack för tipset, men jag kräver lite mer av kameran. Jag måste absolut ha manuell fokusering.

Postad
Hallå hallå och tack för svaren. Jo jag har lite småkoll på HD, men jag tänkte mer vad som är skillnaden mellan det och vad-det-nu-ersatte. Fler antal pixlar på samma yta, antar jag att det är, men hur många och så vidare. Fast det spelar egentligen ingen roll här, jag kan som sagt kolla runt i forumet istället.

Tack för tipset, men jag kräver lite mer av kameran. Jag måste absolut ha manuell fokusering.

HV20 har manuell fokusering men inte med en fokusring, då får du gå upp lite i pris. Men HV20 en alldeles ypperligt automatisk fokusering, fast då fokuserar den ju inte på det du vill alltid...

• 2 veckor senare...
Postad
HV20 har manuell fokusering men inte med en fokusring, då får du gå upp lite i pris. Men HV20 en alldeles ypperligt automatisk fokusering, fast då fokuserar den ju inte på det du vill alltid...

Det är just fokusring jag vill ha. Jag hade tänkt mig ett pristak på runt 35.000, men då vill jag även veta att jag gör rätt när jag köper kameran. Jag har inte samma mål och drömmar som många andra filmentusiaster, jag kommer använda kameran varje dag för min egen njutnings skull, och producera filmer som aldrig når utanför min egen dator. Ingen vet om jag i framtiden kommer arbeta med film över huvud taget, jag vet bara att nu vill jag ha riktigt, riktigt roligt med en kamera.

HD är inget måste har jag insett. Vad ska jag lära mig att ta hänsyn till när jag väljer en kamera? Finns det några modeller som är vanliga bland amatörer och som det är lätt att få hjälp med?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...