Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej hej! Jag är en amatör med foto- och skådespelarbakgrund som tänkte kombinera mina kunskaper och börja göra kortfilm. Vad ska jag köpa för kamera? Har tittat lite på Panasonic DVX100b, men vet inte om det är rätt val. Det finns ju "familjekameror" med HD-kvalitet numera, är det något jag "måste" ha? Kommer värdet på kameror utan stöd för HD sjunka rejält de närmsta åren? Vad i h*vete är HD egentligen?

Som ni ser har jag många frågor, hoppas någon är sugen på att hjälpa mig lite grann.

MVH,

Jesper

Postad
Hej hej! Jag är en amatör med foto- och skådespelarbakgrund som tänkte kombinera mina kunskaper och börja göra kortfilm. Vad ska jag köpa för kamera? Har tittat lite på Panasonic DVX100b, men vet inte om det är rätt val. Det finns ju "familjekameror" med HD-kvalitet numera, är det något jag "måste" ha? Kommer värdet på kameror utan stöd för HD sjunka rejält de närmsta åren? Vad i h*vete är HD egentligen?

Som ni ser har jag många frågor, hoppas någon är sugen på att hjälpa mig lite grann.

MVH,

Jesper

Köp en Canon HV20 så är dina problem lösta. Sök lite på forumet vad HD är om du verkligen inte vet det :P

Postad

Vem vet inte vad hd är nuförtiden? Mycket simpelt sagt HighDefinition, mycket skarpare och klarare bild än vanlig bild. Men du måste ha en tv som klarar HD för att kunna se skillnad, en plattskärms tv.

Postad

Hallå hallå och tack för svaren. Jo jag har lite småkoll på HD, men jag tänkte mer vad som är skillnaden mellan det och vad-det-nu-ersatte. Fler antal pixlar på samma yta, antar jag att det är, men hur många och så vidare. Fast det spelar egentligen ingen roll här, jag kan som sagt kolla runt i forumet istället.

Köp en Canon HV20 så är dina problem lösta.

Tack för tipset, men jag kräver lite mer av kameran. Jag måste absolut ha manuell fokusering.

Postad