miss piggy Posted July 31, 2004 Posted July 31, 2004 Halloj! Jag arbetar som fotograf på Tv och som B-foto på film. Har ingen egen firma men det är något jag överväger... Någon som vet vikket fackförbund som passar mig bäst? Alla säger olika. det senast jag hörde var journalistförbundet.... Tacksam för svar! mvh Miss P 0 Quote
Rabies Posted January 14, 2008 Posted January 14, 2008 Är det mediafacket som gäller för all typ av filmarbete/reklamfilmarbete? 0 Quote
Munthe Posted January 14, 2008 Posted January 14, 2008 Nej det är Teaterförbundet som gäller så att man kan skaffa sig sin ersättning genom Kulturarbetarförmedlingen. Tusentals människor lever på Kulturarbetarförmedlingen. Själv var jag med i Sveriges Filmregissörer en kort stund innan jag insåg att dom (dom står under Teaterförbundet) motarbetar oberoende filmarbete. Teaterförbundets ordförande körde ett ruggigt obehagligt brandtal som skrämde bort mig. Det var arbetsgivare som skulle tvingas på knä hit och dit och extremt överdrivet alltihop. 0 Quote
Rabies Posted January 14, 2008 Posted January 14, 2008 Det låter icke så trevligt det. Men fackförbund är väl till för att se till den anställdes behov eller har jag fattat fel? Sen att det springer runt en massa folk som lever på bidrag är ju aldrig seriöst. 0 Quote
Team_fagott Posted January 14, 2008 Posted January 14, 2008 off- oberoende filmars förbund http://www.off.se/ kanske. 0 Quote
Munthe Posted January 14, 2008 Posted January 14, 2008 Frågan är ju bara vad som är den anställdes behov. Det där kan man nog ha lite olika syn på beroende på vilken allmän (politisk) upffattning man har om samhället. Teaterförbundet tycker t ex att det är helt onödigt att det produceras drama av andra än typ SVT. För med en stor arbetsgivare är det lättare för facket att ställa krav. Men jag vete fan om det verkligen vore så bra för frilansande filmarbetare med bara en arbetsgivare. Är OFF en fackförening? Är det inte bara en intresseorganisation? 0 Quote