Gå till innehåll

Vilket fackförbund passar mig?


miss piggy

Recommended Posts

Halloj!

 

Jag arbetar som fotograf på Tv och som B-foto på film. Har ingen egen firma men det är något jag överväger...

 

Någon som vet vikket fackförbund som passar mig bäst? Alla säger olika. det senast jag hörde var journalistförbundet....

 

Tacksam för svar!

 

mvh Miss P

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 år senare...

Nej det är Teaterförbundet som gäller så att man kan skaffa sig sin ersättning genom Kulturarbetarförmedlingen. Tusentals människor lever på Kulturarbetarförmedlingen.

 

Själv var jag med i Sveriges Filmregissörer en kort stund innan jag insåg att dom (dom står under Teaterförbundet) motarbetar oberoende filmarbete. Teaterförbundets ordförande körde ett ruggigt obehagligt brandtal som skrämde bort mig. Det var arbetsgivare som skulle tvingas på knä hit och dit och extremt överdrivet alltihop.

Länk till kommentar
Share on other sites

Frågan är ju bara vad som är den anställdes behov. Det där kan man nog ha lite olika syn på beroende på vilken allmän (politisk) upffattning man har om samhället. Teaterförbundet tycker t ex att det är helt onödigt att det produceras drama av andra än typ SVT. För med en stor arbetsgivare är det lättare för facket att ställa krav. Men jag vete fan om det verkligen vore så bra för frilansande filmarbetare med bara en arbetsgivare.

 

Är OFF en fackförening? Är det inte bara en intresseorganisation?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Att teaterförbundet bara skulle vilja att SVT producerade drama är ju skitsnack. Konkurrens gynnar ju marknaden. Såna som oss som är frilans i branchen har genast bättre chans o pressa upp lönen om det finns olika intressenter.

 

En del av mina kompisar är med i teaterförbundet och även om det snackas mycket om dom har ingen av mina vänner klagat. Jag själv är frilansande B -och C-fotograf och har eget. Jag kommer gå med småföretagarna. Det är många som är med där. Jag har inte lyckats få tummen ur **** ännu, men snart så. Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...