Gå till innehåll

Rendera med Playstation 3?


lilla_farbrorn

Recommended Posts

Har länge funderat på att köpa en dator till mestadels redigering och compositing, men märkte att smakar det så kostar det och så är datorn relativt kass redan om nåt år. Min bror är dock i färd med att inhandla ett PS3 och jag kollade upp prestandan på en sån liten lådda. Jag läste mig till att den har 8 (7 aktiverade) 3,2 ghz-processorer. OMG, minst sagt! Hur det är möjligt för det priset fattar jag inte, men tänkte att man på något sätt borde kunna utnyttja den kraften genom att parallellkoppla med sin redigeringsdator? Är det möjligt med lite skicklighet? Diskuterade med en polare och han berättade att PS3 enbart är kompatibelt med Linux, något som AE inte fungerar på..

 

Känns så irriterande att det finns så billiga processorer som inte går att använda till det jag vill..

Länk till kommentar
Share on other sites

PS3:an har en processor som heter Cell som tillverkas av IBM. Den har 8 kärnor. Det är alltså inte 8 separata processorer, men det spelar ingen roll. Problemet är att Cell-processorns arkitektur är väldigt speciell. För att utnyttja dess kapacitet måste man programmera specifikt för Cell-processorn. Det är alltså inte samma sak som om man hade 8 vanliga "general purpose"-processorer (som Intel). Därför krävs det mycket utvecklingsarbete för att utnyttja kraften i en sådan processor. Många spelutvecklare har klagat på att det är krångligt att utveckla för Cell, och många verkar föredra Xbox 360:s mer "normala" hårdvaruarkitektur. Därför är det osannolikt att det kommer att gå att använda PS3:or i sin renderingsfarm (även om hårdvaran i sig är lämpad för det).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...