lilla_farbrorn Postad 11 mars 2008 Dela Postad 11 mars 2008 Har länge funderat på att köpa en dator till mestadels redigering och compositing, men märkte att smakar det så kostar det och så är datorn relativt kass redan om nåt år. Min bror är dock i färd med att inhandla ett PS3 och jag kollade upp prestandan på en sån liten lådda. Jag läste mig till att den har 8 (7 aktiverade) 3,2 ghz-processorer. OMG, minst sagt! Hur det är möjligt för det priset fattar jag inte, men tänkte att man på något sätt borde kunna utnyttja den kraften genom att parallellkoppla med sin redigeringsdator? Är det möjligt med lite skicklighet? Diskuterade med en polare och han berättade att PS3 enbart är kompatibelt med Linux, något som AE inte fungerar på.. Känns så irriterande att det finns så billiga processorer som inte går att använda till det jag vill.. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Max_H Postad 12 mars 2008 Dela Postad 12 mars 2008 Hade det funnits en After Effects renderengine för Linux så... men eftersom det inte gör det så det blir nog tufft. :( /Max 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Martin Öberg Postad 12 mars 2008 Dela Postad 12 mars 2008 Det hade varit riktigt bra om man kunde rendera med en PS3, för att den maskinen är asstark. När man väl ändo har en så skulle det som sagt vara jättebra! 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
00Bengtsson Postad 12 mars 2008 Dela Postad 12 mars 2008 Har också funderat på det! Synd att det inte finns några program. Det "går" ju att köra XP genom linux på Playstation 3. Dock ser det otroligt segt ut. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
vilcans Postad 13 mars 2008 Dela Postad 13 mars 2008 PS3:an har en processor som heter Cell som tillverkas av IBM. Den har 8 kärnor. Det är alltså inte 8 separata processorer, men det spelar ingen roll. Problemet är att Cell-processorns arkitektur är väldigt speciell. För att utnyttja dess kapacitet måste man programmera specifikt för Cell-processorn. Det är alltså inte samma sak som om man hade 8 vanliga "general purpose"-processorer (som Intel). Därför krävs det mycket utvecklingsarbete för att utnyttja kraften i en sådan processor. Många spelutvecklare har klagat på att det är krångligt att utveckla för Cell, och många verkar föredra Xbox 360:s mer "normala" hårdvaruarkitektur. Därför är det osannolikt att det kommer att gå att använda PS3:or i sin renderingsfarm (även om hårdvaran i sig är lämpad för det). 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.