Gå till innehåll

bygga räls me kamera fäste ?


jontekiruna

Recommended Posts

Hejsan

 

googlade lite här om dan och hittade en bild på en räls som man drar kameran på :P

 

Funderar nu på att bygga en :)

Vad tror ni jag behöver ? egna ideer ? ritning ?

 

Funderar på att gö den i sektioner så jag lätt kan ta fram den :P och den sa va väldigt lätt oxå ?

 

Kom gärna med förslag :D

Namnlös.jpg

0a_12_sb.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

smart den där andra bilden, att ha massa asbilliga stativ, värt att tänka på, blir ju inga belastningar.

 

Sen Gorse brukar ju tjata lite om att man ska ha tre hjulbaser istället för fyra, för att det ska bli lättare att mäta och vagnen jämnar ut sig själv. Det tycker jag e fiffigt, och har tilämpat den på mitt bygge, som dock aldrig verkar bli klart, då man inte har tid. Men innan sommaren ska den iaf vara klar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man vill kan man sätta hjulen i 90 graders vikel, 45 grader mot markplanet. Två uppsättningar på ena rälen, en uppsättning på andra rälen. Typ trebent pall. Som bilden i denna tråd, den med röda hjulen. Fast det ensamma hjulsettet skall sitta mitt i.

Länk till kommentar
Share on other sites

smart den där andra bilden, att ha massa asbilliga stativ, värt att tänka på, blir ju inga belastningar.

 

Sen Gorse brukar ju tjata lite om att man ska ha tre hjulbaser istället för fyra, för att det ska bli lättare att mäta och vagnen jämnar ut sig själv. Det tycker jag e fiffigt, och har tilämpat den på mitt bygge, som dock aldrig verkar bli klart, då man inte har tid. Men innan sommaren ska den iaf vara klar.

 

Har du bilder från ditt bygge eller ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är det en väldigt liten kamera på den andra bilden och ett ännu mindre videohuvud så det är ju ingen belastning men dem där aluminiumprofilerna som vilar hela tyngden på tunna plåtskivor ser väldigt ostadig och racklig ut. Och saker som är rackliga slits väldigt fort av att skruvas upp och ned och flyttas så mycket som man gör på inspelningar. Jag skulle lagt profilerna som är rälsen ovanpå andra profiler för lite mer stadga.

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag ser Martins inlägg kommer jag att tänka på att man skall nog bygga efter behov också. Jag har svårt att föreställa mig att tex Martin någonsin skulle kunna använda mina träribbor till nått vettigt, medan för mitt hobbyfilmande i trädgården duger det utmärkt.

 

Ju mer jag spikat, ju mer övertygad är jag att man skall bygga precis just det man behöver, just för det tilllfället. Mitt val har varit att om jag behöver hissa kameran men inget mer; Då bygger jag en enkel bom som kan höja kameran. Inte som kan vrida kameran, inte snurra den, inte rottera den. Då är det billigt att smälla ihop lite regelvirke och går bommen sönder hamnar alltihopa i braskaminen. Nya reglar kostar 9 kronor metern. En generell apparat som kan allt, blir bara komplicerat och dyrare, och funkar tveksamt om man inte spenderar en förmögenhet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nä, precis. Mitt regelvirke får förvisso plats på taket på bilen eller i bagaget efter det att konstruktionen är klar i snickarboden. Men det skall inte åka längre än inom komunen. Men som sagt, mina konstruktioner passar nog bäst för den yngre kundkretsen med begränsad ekonomi.

Å andra sidan, skulle jag till äventyrs göra en "riktig film" så får jag väl spendera lite mer, alternativt köpa färdiga saker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...