stewallin Postad 10 mars 2008 Postad 10 mars 2008 Sitter och skriver ett manus just nu så fastnade jag på en sak. Jag vill att karaktärerna ska transportera sig från INT. ÖVERVÅNING till INT. FÖRSTA VÅNING. Hur skriver man hoppet mellan dessa två scener? Tänk er att det är detsamma med en transportering mellan INT. och EXT. Finns det nåt namn till "hoppet" eller ska man skriva det på något annat sätt? 0 Citera
vilcans Postad 10 mars 2008 Postad 10 mars 2008 INT. ÖVERVÅNING En gammal grammofon står och spelar en knastrig gammal schlager. Bengt och Kristina dansar en struttig vals. Telefonen RINGER. Bengt och Kristina släpper varann. Kristina ser uppfordrande på Bengt. Bengt SUCKAR och går mot trappan. INT. FÖRSTA VÅNINGEN Bengt kommer ner för trappan. På ett skrangligt litet bord står telefonen. Telefonen RINGER igen. 0 Citera
stewallin Postad 10 mars 2008 Författare Postad 10 mars 2008 Jag skrev det sådär igår kväll. Men som du beskriver det som så är det nästan att man klipper mellan två scenerna. Vad jag undrar är om man följer efter en person mellan två olika scener heter? Eller var det det du syftade på? 0 Citera
gorse Postad 10 mars 2008 Postad 10 mars 2008 Det var nog så jag fattade med. Att det skulle hoppas mellan de två scenerna, dvs klipp. Skall det vara en enda tagning? Vad spelar det för roll för berättelsen? I så fall strunt i det. Vill du promt ha det så, kanske man kan skriva: INT. ÖVERVÅNING En gammal grammofon står och spelar en knastrig gammal schlager. Bengt och Kristina dansar en struttig vals. Telefonen RINGER. Bengt och Kristina släpper varann. Kristina ser uppfordrande på Bengt. Bengt SUCKAR och går mot trappan och vi följer bengts ansträngda steg nerför trappan till första våningen. På ett skrangligt litet bord står telefonen. Telefonen RINGER igen. Det är kanske inte så snyggt med "vi ser" och "vi följer" men det duger nog. Fast regisören kan naturligtvis välja att klippa det i alla fall, till att först visa dansen, klipp till telefonen som larmar, klipp till bengt som går mot trappan, klipp till hans fötter, klipp till etc etc. Jag tror som sagt inte att en kameraåkning egentligen är en berättarkomponent, snarare en redigeringsgrej (med riskt jag använder fel termer här). 0 Citera
_nemo_ Postad 10 mars 2008 Postad 10 mars 2008 Jag skrev det sådär igår kväll. Men som du beskriver det som så är det nästan att man klipper mellan två scenerna. Vad jag undrar är om man följer efter en person mellan två olika scener heter? Eller var det det du syftade på? Man kan mycket väl följa personen mellan de två scenerna, så det som Vilcans skrev var utmärkt. Sen är det ju regissören (kanske du då) som bestämmer sig för att han/hon inte vill ha ett klipp mellan de två scenerna och bestämmer sig för att filma Bengt utan klipp när han går i trappen till nedervåningen, simple as that. Man skulle ju kunna skriva såhär också: Bengt SUCKAR och går mot trappan. Bengt går ned för trappen. INT. FÖRSTA VÅNINGEN På det sista trappsteget stannar Bengt upp, han tittar mot telefonen som ringer. Han går emot telefonen. 0 Citera
stewallin Postad 10 mars 2008 Författare Postad 10 mars 2008 Sant att det inte är en berättarteknik som är så snygg eller bra. Ursäkta att jag glömde säga detta. Men i denna scen så ska det se ganska amatöraktigt ut eftersom skådespelaren filmar med "sin egna kamera". Och därmed ser vi filmen från hans perspektiv i dålig kvalité. Jag skrev på samma sätt som vilcans beskrev det innan han svarade, så jag håller mig nog till det. Tack för svaren. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.