Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jobbar med ett manus som kallas "Skogen". Den har blivit omskriven ett stort antal gånger. Först så var det ett supernatural-manus och sedan blev det ett märkligt ihopkok av varelser som slogs mot svenska soldater och det blev senare det ena efter det andra bara ren sörja.

Så jag satt mig ner och kollade rundor på youtube och andra ställen. Såg tre trailers på youtube vilka var "Grizzly Park", "Grizzly Rage" och "Rogue".

Det fick mig att tänka på att varför göra sånt krystat manus med varelser och skit? Det är inte sånt som skrämmer människor längre. Det som skrämmer dagens publik är "verkliga" händelser och saker som är associerade med bibeln.

Så jag funderar på att om man tänker sig för lite och tänker på att få in mycker "färger" i manuset. Då tänker jag mycket på locations, musiken och bilden. Sedan så ska det vara lite karaktärer i manuset för att de alla ska kunna byggas upp tillräckligt bra och sedan så ska det vara en mördare där som inte är alltför enkel eller komplicerad.

Men frågan jag ställer är; varför går ett visst antal personer in i en skog?

Kan man få hjälp med den frågan? Jag själv orkar inte gå igenom fler idéer för att det känns som om allting är redan gjort liksom.

Hjälp skulle vara riktigt fint tack!

//Insaniac

Postad

Ett gäng med brukshundsmänniskor,

Plocka svamp,

Ett gäng med ungdomar som ska spela paintball,

Det var vad jag kom på så här bara nu...

....Lycka till.........

Postad

Aj då! Mitt manus heter fan också "Skogen". Om man nu översätter det från engelska förståss. Handlar om två vänner i en värld förstörd av krig. Mer kan jag tyvärr inte avslöja, men du borde kolla upp några av Tarkovskys filmer. Där är i princip miljöerna ganska avgörande för handlingen. Och mycket skog där förståss. Kolla lite på dom och få inspiration. Det är alltid dom mest bisarra eller konstigaste anledningarna som leder till en mycket mer intressant handling. Just nu har jag dock svårt att trycka fram något själv. Men hursomhelst, Tarkovsky = inspiration = success.

Postad

(Vilka är karaktärerna?) + (story?) = möjligheter

Det du skriver ger ju olika möjligheter för dem att kuta in i skogen, visst kan man rabbla förslag i all evighet men risken är ju att det blir ännu mer krystat för att du försöker finna en lösning som inte är vanlig istället för att använda en som är bra.

Jag filar på en liten historia där just isoleringen är nödvändig för handlingen när galen mördare ska hacka och fila, så jag använder mig av svenska stoltheten som ska visa allemansrätten till varje pris och gärna så provokativt som möjligt för att impa på en amerikan. Det passar med det jag skriver, men passar det för dig? Troligtvis inte... och det är det du måste lista ut, vad fungerar för din historia.

Om det är så svårt så kanske du ska slopa den idéen för tillfället och släppa in andra möjligheter, inte sagt att det är bra men du kanske faktiskt finner en bättre idé eller så låter du hjärnan tänka från ett annat håll och på så vis kanske kommer fram till svaret.

/j

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...