peterfilm.se Postad 6 mars 2008 Postad 6 mars 2008 Tjena kommer nog köpa en ny stationär dator, där inget speciellt ljudkort hänger med, utan det är väl integrerat i moder kortet oftast? Skulle ändå vilja kunna lyssna på mina videoproduktioner i bra system. Vad skulle man kunna köpa för grejer för att få bra lyssning ut från premiere. bra ljud i produktioner helt enkelt. Tack Peter 0 Citera
StenR Postad 6 mars 2008 Postad 6 mars 2008 Läs på om M-Audio Revolution, klarar 5.1-ljud, finns t ex här: http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=4440369 Själv har jag SoundBlaster X-Fi Fatal1ty Edition med frontpanel som följde med hem-pc:n men har knappt utforskat vilka möjligheter som finns med det kortet. 0 Citera
thesnowboarders Postad 8 mars 2008 Postad 8 mars 2008 Ett grymt par ljud högtalare är Logitech Z-5500 och kostar 2636kr på pricerunner http://www.pricerunner.se/pl/267-232683/PC-hoegtalare/Logitech-Z-5500-priser?other_hits=395%3Alogitech+z-5500%3B%3B2113%3B&q=logitech+z-5500# Vet däremot ingenting om ljudkort. /Oscar 0 Citera
Max_H Postad 8 mars 2008 Postad 8 mars 2008 Är långt ifrån någon världsmästare på ljud, mer ren tok-amatör, men min erfarenhet är att det är lurigt att mixa filmer med "spel-/datahögtalare" med subbasar och annat. Men här kan säkerligen våra experter komma med ngt. Kör själv med Genelec 1029A (som jag hade tur och fick tok-billigt) och ett Terratec-ljudkort. /Max 0 Citera
Luzer Postad 8 mars 2008 Postad 8 mars 2008 Ska du ha surround är det lite halvdyrt med "riktiga" monitorer. Och jag hade nog inte satsat på små satteliter + bas som är "gött" att lyssna i. Köp då hellre ett stereoset med lite bättre monitorer som spelar mer "rakt". Åk till musikaffärer och ta med lite skivor du känner till bra, lyssna i många olika system och välj några du tycker du kan urskilja det mesta i, samtidigt som du kan lyssna länge i dom. 0 Citera
peterfilm.se Postad 9 mars 2008 Författare Postad 9 mars 2008 Ok, så om jag får tag i ett par ok Stereohögtalare, räcker det med ett enkelt ljudkort som "hänger med" när jag köper en stationär dator? 0 Citera
Luzer Postad 9 mars 2008 Postad 9 mars 2008 Nja, det beror ju helt på vilka krav man har. Klart att det skiljer mellen ljudkorten då de ofta drar ner i kvalite på främst ad-omvandlarna. Och generellt sett skulle man kunna säga att ju högre pris desto bättre :) Jag är dålig på ljudkortsbiten men det borde ju finnas några där man i allafall mest för pengarna, även om det inte måste ligga på proffisionell nivå. Utan mer semi :) 0 Citera
Christian van Caine Postad 10 mars 2008 Postad 10 mars 2008 Logitec är det sämsta tänkbara alternativet för sånt här. Jag rekomenderar Yamaha HS50. Inte väldigt dyra men grymt bra. Sen stämmer det inte redigt att ljudkvalitéen följer priset... Mina ljudkort låg bara på en 15000 per styck, men sopar likförbannat mattan med ALLT jag testat i övrigt. Vad jag rekomenderar är att testa dig fram, för risken är stor annars att du lägger många tusenlappar i onödan helt utan valuta för dom. Ska du bara använda det för att veta hur du ska klippa, eller vill du ljudlägga åsså? SoundBlaster funkar inte alls tyvärr eftersom dom har modellerat ljudet så fethårt för att låta bra till varje pris, inte ärligt för fem öre. M-Audio är billiga & schyssta, men inte särskilt kul. Dom har ett speciellt sound som hittills funnits på precis allt dom gjort, ett sound som kan vara lite jobbigt att arbeta med i professionella sammanhang, men funkar hyggligt till lägre produktioner. DigiDesigns M-Box är helt okey. Inte min kopp the, men hade jag inte haft dom kraven jag har på mig själv både från uppdragsgivare & personligen, så hade en sån här varit ett alternativ :-) Skilnaden mellan lek-kort/högtalare & arbets-dito är att leksakerna är gjorda för att vara kul för den som har dom, medan arbets-maskinerna är gjorda för att ge en ärlig bild av vad man håller på med. Det GÅR att jobba med leksaker, MEN, det är både smärtsamt & enerverande. Gjorde det under flera år när jag startade upp, & 50% av tiden gick åt att försöka få mix-jävlarna att funka överallt... Good fuckin riddance to them... Vissa tycker Yamaha NS-10 / HS-50 / HS-80 (har jag själv) är tråkiga att arbeta med eftersom dom är butalt uppriktiga, men man vet alltid vad man får. 0 Citera
Luzer Postad 10 mars 2008 Postad 10 mars 2008 Som vanligt Christian pratar jag inte om ljudkorten över 10 000 då jag misstänker att inte detta är en nivå som peterfilm.se ligger på budgetmässigt. Men jag kan ju ha fel. Och jag menar såpass fortfarande att i de semiproffisionella klasserna (för allt är inte svart eller vitt, leksaker eller proffsprylar) så brukar priset följa kvalitén. Däremot är jag okunnig i gråsonen och var man får mest för pengarna, tror mycket väl du kan skaffa ett ljudkort för 2000 som låter bättre än ett annat för 3000 och det är i det spektrat det är lite mer intressant skulle jag tro. Sen känns det lite meningslöst att köpa prylar för 15 000 om man lyssnar på en summering från premiere...men som sagt, det är ju bara min åsikt...igen.:) 0 Citera
Christian van Caine Postad 10 mars 2008 Postad 10 mars 2008 Neigher did I :-) vad jag menade var med extremerna, mina "billiga" kort är way bättre än RIKTIGT dyra kort från 50.000 & över, men samma sak gäller för billiga kort åsså! Jag har testat kort för tusenlappen som spöat kort för närmare 3000...det är en väldigt stor prisskilnad man inte får någon som helst valuta för. Många kort har ändlösa funktioner många aldrig skulle använda, funktioner som drar upp priset en hel del, trots att de flesta endå aldrig kommer envända mer än bara MIDI & analogt ljud...möjligen S/P DIF åsså. 0 Citera
Luzer Postad 10 mars 2008 Postad 10 mars 2008 Vad jag känner till finns det inga vanliga "ljudkort" i 50 000 kronors klassen för vanliga konsumenter. Då får du ju oftast ett helt interface liknande ProTools HD 192 i/o. Vad är det för kort du testat i 1000 kronors klassen som klår de för 3000 förresten...kan ju vara bra å veta menar jag. 0 Citera
Christian van Caine Postad 11 mars 2008 Postad 11 mars 2008 Well, inget jag kör är menat för vanliga konsumenter, jag behöver mastering-kvalitet för att kunna jobba, men det var prisskilnaden & bristen på valuta för pengarna jag syftade på. 35.000:- svider för vem som helst, speciellt om man inte får nåt användbart för dom. Dom kort jag har testat i den prisklassen, bla MOtU, EMU & Apogee. Där har det inte varit kvalitet man betalat för utan en jävla massa ut & ingångar plus DSP-kraft. Har man inga behov av massiv DSP & massvis av utgångar kan man komma undan bra billigt med hög ljudkvalitet. Har problem att minnas exakt, men M-Audio har några runt 1000-lappen, M-Box Micro kostar väl därikring vill jag minnas. Tidningen Studio & MusikerMagasinet är bra för att hitta Low- & Middle-end ljudkort för en billig peng. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.