Gå till innehåll

Större motljusskydd till Canon XH A1


Pehrbau

Recommended Posts

Jag har problem med störande ljus från källor utanför bilden. Det kan också vara reflexer från en glasruta om man filmar genom rutan. Att undvika en glasruta är självfallet bäst men i vissa fall har man inte den möjligheten.

 

Det som hjälper är att ha större motljusskydd till kameran eller en extra skärm utanför bildfältet men tillräckligt nära för att minska ströljus och brytningsfenomen i objektivlinserna.

 

Att hitta något sådant färdigt skydd har jag inte lyckats med. Kanske det finns någon här med ett förslag om åtgärd att prova?

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom ingen har lagt in någon kommentar så kan jag berätta följande:

 

Har nu beställt en extra lens hood (motljuskydd). Detta kommer jag att förse med förlängda ljusskydd som är ca 7 - 10 cm långa och vinklade så att de inte syns i bild. Vid behov blir det enkelt att bara byta motljusskydd från standard till det större med samma fattning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom ingen har lagt in någon kommentar så kan jag berätta följande:

 

Har nu beställt en extra lens hood (motljuskydd). Detta kommer jag att förse med förlängda ljusskydd som är ca 7 - 10 cm långa och vinklade så att de inte syns i bild. Vid behov blir det enkelt att bara byta motljusskydd från standard till det större med samma fattning.

 

Intressant, har ocksâ varit i behov av detta men inte hittat nâgot jag tyckt om och passat till min kamera.

Vad, var har du köpt och vad kostade det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag fick tipset från Mikael på Scandinavian Photo.

Beställde från http://www.mkelectronics.com

tel: 031-3342510.

Kostar 485 inkl moms och frakt med lev tid ca 2 veckor.

De kräver förskottsbetalning innan de hämtar hem från Canon.

 

Polarisationsfiltret klarar bara ett par vinklar åt gången och jag hade flera glasskivor i olika riktningar med starka ljus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har ju inte fått den än men den är förhoppningsvis exakt likadan som den som sitter på i original med fäste och allt.

 

Detta är direkt från orderbekräftelsen:

 

1 DG3-2055-000 Lens Hood XH-A1 1 298,00 298,00 08-03-24

2 SP Företagspaket 16.00 SE 1 90,00 90,00 08-03-24

 

Totalt SEK exkl. moms 388,00

 

Totalt SEK inkl. moms 485,00

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Det visade sig vid leverans att det partnummer jag fått var till fel kamera. Har nu fått rätt part nummer (hoppas jag) och att det är D52-0320-000-000, som är hämtat ur Canons reservdels katalog för denna kamera.

Jag har gjort ett underlag för dimensionering av ett utbyggt motljusskydd för Canon XH A1. Om någon är intresserad så skicka ett mail så kommer underlaget som en Wordfil.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...