High1ander Postad 5 mars 2008 Postad 5 mars 2008 Vad jag vet sa ska inte FCP ha nagon generation loss. Liksom det kanns som att det e lite "hypat" med generation loss, det ar ju inte bra nagongang egentligen att komprimera om mellan olika codecs, problemet e att HDV har problem i sitt eget codec. Sa det galler bara att inte halla pa o exportera ut och ta tillbaka och exportera ut och ta tillbaka in och ut i programmen. Jag vet dock inte hur generation loss finns eller inte finns i Premiere, men det fanns/finns ju Lumiere, Connect, etc for det... 0 Citera
audition Postad 5 mars 2008 Författare Postad 5 mars 2008 Det va som f-n. Otroligt dåligt att Canon inte kollat det tidigare. 0 Citera
audition Postad 5 mars 2008 Författare Postad 5 mars 2008 I alla fall provade jag att lägga över en filmsnutt på helt nytt band och den stannade denna gången också. Provade sen med Canons eget HDV band (som följer med kameran) men samma där. Trodde väl inget annat heller, men försöka duger. 0 Citera
audition Postad 5 mars 2008 Författare Postad 5 mars 2008 I alla fall provade jag att lägga över en filmsnutt på helt nytt band och den stannade denna gången också. Provade sen med Canons eget HDV band (som följer med kameran) men samma där. Trodde väl inget annat heller, men försöka duger. 0 Citera
Max_H Postad 6 mars 2008 Postad 6 mars 2008 PPro har (tyvärr) generationsförlust i alla lägen med HDV (dvs även en timeline med raka klipp utan effekter). Däremot återutnyttjas inte renderingar pga av detta skäl. Dvs har du en renderad timeline kommer den att renderas om eftersom du måste lägga ihop/tillbaka en (1) fil på hdv-bandet. Fördel är ju, om man har production studio, att man kan utnyttja dynamic link och gå PPro > After Effects > PPro med bara en generationsförlust. FCP har, så vitt jag vet, endast generationsförlust där gop-strukturen är bruten och om du lägger på effekter på klippet. /Max 0 Citera
Jan Gissberg Postad 6 mars 2008 Postad 6 mars 2008 Det beror ju på var du landar med slutresultatet. Är det på DVD är skillnaden mot DV liten eller ingen alls. Slutar du som Windows Media HD eller liknande bör skillnaden bli klart synbar i ex helskärmsuppspelning på en vanlig 19" skärm. /Max Jag tankade tillbaks på DV-band i HV20n i väntan på att införskaffa blueraybrännare och jag tittar på materialet i 50 tums Pioneer plasma i 1080 upplösning via HDMI och jag ser ingen som helst skillnad. 0 Citera
Max_H Postad 6 mars 2008 Postad 6 mars 2008 Jag har ju aldrig använt Pinnacle Studio (efter version 3-4 eller så) men det låter mycket skumt... Men i min värld (PPro och After Effects) blir det STOR skillnad på en DVD i standard definition och exempelvis en 1080i Windows Media HD fil av samma HDV-urspungsmaterial. /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.