Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Svårt att veta vad du söker när jag inte vet hur du tänkt dig klippet, men här är iaf några stycken:

CUT TO

DISSOLVE TO

MATCH CUT TO

JUMP CUT TO

SMASH CUT TO

WIPE TO

FADE TO

Postad

Jag tänker lite allmänt också. Så att jag kan ta och använda de olika klippteknikerna.

Nu kanske detta är en alldeles för simpel fråga, men vad betyder alla de klippen du la upp? Skulle vara bra med en förklaring bara.

Tack!

Postad

Okdå =)

CUT TO = Ja, den behöver väl ingen förklaring, det är den mest använda.

DISSOLVE TO = En scen "fejdar" ut, nästa scen "fejdar" in.

MATCH CUT TO = Klipp från ett objekt med viss form, färg eller rörelse, till ett annat objekt med samma form, färg eller rörelse. Det kan t.ex vara en närbild av ett öga, för att sen klippas till en bild av månen lika stor som t.ex pupillen i klippet innan.

JUMP CUT TO = Klipp i samma kameravinkel, de viktigaste delarna i en scen....typ. Ett exempel, någon sitter och väntar på en parkbänk, för att visa att han väntat en tid så blir det kanske lite tråkigt för publiken att visa honom sitta där i en halvtimme, istället kan man visa honom kolla på klockan JUMP CUT Han sitter fortfarande, kliar sig i nacken, kollar omkring sig JUMP CUT Han tittar på klockan igen....osv.

SMASH CUT TO = En klippstil som ofta används för t.ex snabba ändringar känslomässigt. Eller för att förmedla något hemskt, utan att faktiskt visa det, som t.ex ett mord, precis när hammaren ska träffa skallen så klipps det till en pojke som leker på en äng i skönt solväder.

WIPE TO = Tänk Starwars ;)

FADE TO = Oftast använd efter att något stort har hänt, scenen efteråt brukar ofta vara en tid efter, dagar, månader. Kan också användas när någon svimmar och vaknar upp på sjukhuset t.ex.Oftast fejdar den till en färg, som t.ex

FADE TO:

BLACK.

FADE IN:

Nästa scen.

Postad

Som regel ska man undvika allt tekniskt i ett manus. Och om man absolut måste ha med det, så max tre stycken i ett helt långfilmsmanus.

Detta gäller när man skriver ett rent manus för andra att läsa. Och ska någon annan regissera så vill du inte berätta för honom/henne hur filmen ska se ut så detaljerat.

Fokusera på att skriva en bra historia först och ta den tekniska biten sen. Troligt är att du lägger mycket kraft på att röna ut tekniska termer istället för att skriva ett kalasmanus.

/jon

Postad

Sen är jag mycket tveksam till att om en film står och faller med klippen. Klipp är inte någon berättarkomponent, lika lite som Stig Trenter blir mer eller mindre spännande skriven med Times eller New Roman.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...