Fish Postad 25 februari 2008 Postad 25 februari 2008 TITEL: har inte kommit på något bra ännu :P Året är 2014. Statskupp i ryssland. Den nya diktatorn har som mål att återskapa Sovjetunionen. De har börjat invadera Ukraina. Kärnvapen riktas mot viktiga städer i Europa och Nordamerika. NATO sätter ihop flera specialuppdrag som går ut på att oskadliggöra rysslands missilsolos. Filmen handlar om en utav dessa specialstyrkor. Den består av 10 soldater i en CJTF (combined joint task force) 5 Från Navy Seal, 3 från SAS och 2 från Nordic Battlegroup, personerna från NB är 2 svenska fallskärmsjägare. De hoppar fallskärm i de delar av ukraina som inte har blivit erövrade ännu. De möter några ukrainska soldater (ingår i planen) som tar dem in i ryssland för att sedan lämna dem. En bit in i landet blir de överfallna utav en pluton ryssar. 4 navy seals och en SAS blir skjutna. De tar skydd i en ruin/stuga/något liknande och kan hålla ryssarna borta. Filmen går sedan ut på att de sitter i stugan och undrar om dom sabbade hela operationen, om de någonsin kommer hem, när ryssarna får sin förstärkning så de kan anfalla stugan, om hur de har det hemma, om varför de gick med i armén etc. De får sedan ett meddelande från ”high command” där de får reda på att de ska skicka förstärkning eftersom deras missilsilo är den enda som inte har blivit intagen av NATO. (Funderar på om jag ska slänga in något med att den ryska befolkningen gjorde uppror mot deras nya regering. Därför har de inte kunnat avfyra missilerna men sovjetnationalisternas ledare har flytt. De tror att de tänker avfyra missilerna som finns i missilsolon nära huvudpersonerna.) Några minuter innan deras förstärkning dyker upp så kommer ryssarnas förstärkning och man får en ursäkt för en actionscen där ryssarna stormar stugan för att sedan bli skjutna utav ”de snälla grabbarna” som givetvis kommer i sissta sekunden. De tar sig sedan till silon men ryssarna hinner avfyra missilerna och de får kämpa mot klockan för att få tag på desarmeringskoderna och att skriva in dem. Jag är inte säker på slutet, antingen så inaktiveras missilerna och slår ner i havet (utan att explodera) eller så får de aldrig tag på koderna och flera städer sprängs… Detta var bara en ide som dök upp efter 7 dagars intensivt spelande. Skrev ner den på några minuter så den lär behöva några förbättringar. 0 Citera
Unknown1101 Postad 26 februari 2008 Postad 26 februari 2008 "Detta var bara en ide som dök upp efter 7 dagars intensivt spelande." - vilket spel om man får fråga? 0 Citera
vilcans Postad 26 februari 2008 Postad 26 februari 2008 Filmen går sedan ut på att de sitter i stugan och undrar om dom sabbade hela operationen, om de någonsin kommer hem, när ryssarna får sin förstärkning så de kan anfalla stugan, om hur de har det hemma, om varför de gick med i armén etc. Detta parti låter tråkigt att titta på. Tänk på att alltid låta handlingen röra sig framåt. Det gör man genom att sätta upp mål för karaktärerna som de kämpar mot. 0 Citera
Fish Postad 26 februari 2008 Författare Postad 26 februari 2008 Detta parti låter tråkigt att titta på. Tänk på att alltid låta handlingen röra sig framåt. Det gör man genom att sätta upp mål för karaktärerna som de kämpar mot. Ok, får tänka ut nått. Någon som har några förslag? Spelen var Call of Duty 4, World in Conflict, Half-Life 2 episode 2, Portal och lite CS. 0 Citera
gorse Postad 27 februari 2008 Postad 27 februari 2008 Filmen går sedan ut på att de sitter i stugan och undrar om dom sabbade hela operationen, om de någonsin kommer hem, när ryssarna får sin förstärkning så de kan anfalla stugan, om hur de har det hemma, om varför de gick med i armén etc. Jag såg det här inlägget tidigare och tänkte, jaha ännu en film med uniformsgubbar och vars största syfte är att få panga med mynningsflammor i after effect. Så jag hoppade. Men, så läste jag inlägget ännu en gång, och om ovanstående är filmens konflikt och drama så kommer det bli ett riktigt sömnpiller utan framåtrörelse. Djupa funderingar är ingen filmkonflikt i sig och duger inte som underlag för en film. Det kan duga som fördjupning av konflikten efter presentationen men innan andra vändpunkten. För att få sympati med karaktärerna. Men sen måste ju fan braka lös om det skall bli intressant. Du har skrivit "actionscener" men måste det finnas motiv till action. Är målet att panga silon som filmen skall handla om? Gör det i så fall. När du kan formulera svaret på frågan "vad handlar filmen om" i en enda mening så är du på banan. Eller finns det nått annan konflikt som kan vara värd att spinna runt? För att gå ifrån ämnet en smula: En konflikt skall vara enkel, typ "hjälte måste stoppa en bomb från att explodera inom en timme", eller "En man träffar en kvinna och vill gifta sig med henne men hon är redan gift". Det senare exemplet kan mycket väl utspela sig i ovanstående scenario om rysk revolution. Om man skall skruva hela saken: Året är 2014. Statskupp i ryssland. Den nya diktatorn har som mål att återskapa Sovjetunionen. De har börjat invadera Ukraina. Kärnvapen riktas mot viktiga städer i Europa och Nordamerika. NATO sätter ihop en specialstyrka vars uppdrag är att oskadliggöra rysslands missilsolos. Den består av 10 soldater i en CJTF (combined joint task force) 5 Från Navy Seal, 3 från SAS och 2 från Nordic Battlegroup, personerna från NB är 2 svenska fallskärmsjägare. Den amerikanska gruppens befälhavare gör stort intryck på en svensk fallskärmsjägare. Den svenska fallskärmsjägarna förälskar sig i en av den amerikanska gruppens befälhavare, men hindras att uttrycka sin förälskelse av gruppens macho-attityd och uppdragets art. En bit in i landet blir de överfallna utav en pluton ryssar. De tar skydd i en stuga och blir isolerade. När de sitter i stugan och undrar om de någonsin kommer hem, när ryssarna får sin förstärkning så de kan anfalla stugan, om hur de har det hemma, om varför de gick med i armén etc så utvecklas relationen mellan befälhavaren och fallskärmsjägaren. Befälhavaren är intresserad men hindras bemöta fallskärmsjägarens förälskelse för då äventyras hela gruppens säkerhet och förtroende för befälhavaren. Relationen måste utvecklas i hemlighet inför gruppen, där de sitter isolerade. De får sedan ett meddelande från ”high command” där de får reda på att de ska skicka förstärkning eftersom deras missilsilo är den enda som inte har blivit intagen av NATO och får order att attackera silon. Gruppen vägrar eftersom de genomskådat relationen mellan befälhavaren och fallskärmsjägaren. Då röjs deras possition och de anfalls av ryssar och de lider svåra förluster i eldstriden som följer. Befälhavaren räddar den svenske fallskärmsjäaren i en prekär situation i striden, men det kostar flera liv i de egna leden. I stridens slutögonblick riktas ett skjutvapen mot (den skadade?) befälhavaren av någon de egna som hämdaktion för att befälhavaren äventyrat hela operationen genom att ge fördelar till den svenske fallskärmsjägaren. I avrättningsögonblicket störtar förstärkningen in, och dödar den egna soldaten och de enda överlevande blir befälhavaren och den svenska fallskärmsjägare, smutsiga och blodiga. De får varandra och lever sen lyckliga resten av sina liv. 0 Citera
Fish Postad 27 februari 2008 Författare Postad 27 februari 2008 Jag har funderat på er kritik och gjort lite uppdateringar själv. Skurkarna är rysska ultranationalister som PLANERAR en statskup och en invasion av europa. De börjar genom att inta en rysk kärnvapensilo samtidigt som de slår ut den ryska presidenten och premiärministern. Samt att de snor avfyrningskoder till 6 missiler. I förvirringen efter morden så lägger inte märke till att kärnvapensilon har blivit intagen. NATOs informatörer får reda på det men vill inte riskera att säga något till den ryska regeringen eftersom att de misstänker att den redan består av ultranationalister. Därför skickar de en specialstyrkan på 10 man (in i ryssland direkt den här gången.) De överfalls tidigt utav en pluton ryssar och förlorar fem man. De lyckas dock oskadliggöra plutonen. De är nu bara fem man och måste ta sig extra försiktigt till silosarna. På vägen märker de hur ryssarna terroriserar/mördar befolkningen. Den amerikanska befälhavaren verkar endast bry sig om sin befodran och beter sig väldigt grisigt mot den övriga gruppen, detta gör en utav svenskarna väldigt irriterad. En utav britterna är väldigt ledsen över att hans bästa vän dog i bakhållet. Den andra britten är mest tillbakadragen. Den andra svensken vill mest hem, han har livrädd och fattar inte vad han gör där. Han är också väldigt ung (19-22 övriga gruppen är 27-35) De undrar också hur ryssarna kunde veta var de landade då de hoppade så långt ifrån där de egentligen borde hålla till. Under detta stycke får man också se hur grisig ryssarnas ledare är så publiken får någon att verkligen hata. När de närmar sig silon så ligger några ryssar i bakhåll och de flyr in i en övergiven kåk och tar skydd. Väll innne så visar det sig att den tysta britten är en förädare. Han skjuter den unga svensken men och skadar den amerikska kaptenen men blir själv skjuten av den andra britten som nu blir helt förkrossad utav att han inte har några vänner kvar. Han ber dem andra att fly medan han uppehåller ryssarna. På väg till silon så avfyras 2 missiler. High command beviljar nu förstärkning och säger att de jobbar med den ryska regeringen för att försöka få fram desarmeringskoderna. När de väl har infiltrerat silon så kallar de in förstärkningen och spränger generatorn. 10 SAS och 10 marinkårssoldater anländer snart. På väg till kontrollrummet så funderar svensken på att skjuta amerikanen. Många i förstärkningen dör. Innan de hinner fram till kontrollrummet så börjar en nedräkning. Väl framme i kontrollrummet så ska svensken precis skriva in desarmeringskoderna då amerikanen puttar undan honom och säger att hans befodran kan behöva det här så kanske han till och med kan bli överste. Svensken är nu väldigt nära att skjuta honom men hindrar sig. En SAS soldat tar hand om en nyckel som krävs för avfyrningen. High command medelar att ryssarna är på väg i stort antal. De flyr i en bil och är förföljda av ryssar. Svensken beordras att skjuta mot ryssarna medans de flyr. Han träffar inte så bra och får därför en utskällning av amerikanen. Bilen de åker i tvingas stanna och de försöker fly men en explosion kastar dem till marken. Ryssarnas ledare skjuter några SAS och USMC soldater. Han tar nyckeln och när han böjer sig ner så ger amerikanen som inte ser ryssen sin pistol till svensken som har ett bra läge för att skjuta honom. Svensken skjuter och dödar. De kvarvarande ryssarna öppnar eld och stormar mot dem. Amerikanen är närmast ryssarna men han har inget vapen. Svensken inser att även om han är ett as så kan han inte låta ryssarna döda honom därför öppnar han eld. Ryssarna fokuserar nu på honom och lyckas skjuta honom tre gånger. När de sedan ska fokusera på amerikanen igen blir de nedskjutna utav ryska lojalister. Man ser sedan sjukvårdare som ger upp i sina försök att rädda svensken och hur amerikanen bärs iväg på bår. I slutscenen så säger amerikanen upp sig innan han hinner få sin befodran. Kom gärna med förslag på förbättringar. 0 Citera
gorse Postad 28 februari 2008 Postad 28 februari 2008 På vägen märker de hur ryssarna terroriserar/mördar befolkningen. Den amerikanska befälhavaren verkar endast bry sig om sin befodran och beter sig väldigt grisigt mot den övriga gruppen, detta gör en utav svenskarna väldigt irriterad.... Nu tycker jag persongalleriet låter mycket mer intressant. Det verkar finnas möjligheter till spännande intriger. Nu börjar du få ett mål med konflikten också. Men, jag tycker sista stycket är lite rörigt och det är många ändar. Jag tror du kan sy ihop berättelsen lite rakare och mindre komplicerad. Skall befälhavaren vara dum eller inte? Jag tycker det låter som du har en idé om att befälhavaren är så dum att det är lika bra att ta kål på honom. När jag läser mitt skruvade exempel nu igen, kom jag att tänka på nån blandning mellan Brokeback Mountain och Plutonen. Nu kanske vi kan snegla lite på Plutonen faktiskt och jag tror att du kan göra konflikten mellan befälhavaren och svensken ännu tydligare. Men jag repeterar återigen; Vad vill du filmen skall handla om? Vad är huvudkonflikten? Om du vill skildra en personlig konflikt mellan befälhavaren och svensken, alá Plutonen tror jag det kan bli riktigt spännande. Då är befälhavaren antagonist (den onde) och svensken (den gode) protagonist och det är lätt att sy ihop det, men du behöver utveckla det och göra det tydligare. Du kommer att finna många ursäkter till få panga med gevär och pistoler utan att behöva fördjupa dig och motivera de politiska intrigerna. Men i slutändan är målet för svensken (den gode) att sätta käppar i hjulet för den självupptagne befälhavaren (den onde), eller vad man nu vill skapa för konflikt. Är huvudkonflikten det politiska läget, och att silon skall väck till varje pris, så behöver du utveckla den biten till att bli tydligare. Är filmens mål att hindra en raketavfyrning? Men då borde ryssarna vara de onda och hela gruppen de goda och deras mål tydligare. Här är det inte så tydligt. Varför skall de fyra av en raket? Då behöver du beskriva den militära utvecklingen mer, så att motiven blir tydligare. Kanske du tycker jag pladdrar i nattmössan, men jag tror det är mycket viktigt att man definerar vem är de elaka och vilka är de goda och vad de godas mål är, och deras kamp att uppnå målet. Då skriver du film som kommer att likna "Örnnästet". Men då behöver du personifiera en fiende, inte en grå massa som man kan använda som kanonmat. Du nämnde att deras ledare är en gris. Om man återvänder till tex Plutonen; Även om det pangas och krigas så handlar inte filmen om vietnamkrigets konflikt alls, utan det är den personliga konflikten mellan Elias och Barnes. Scenariot hade lika gärna kunnat utspela sig i Koreakriget eller en byggarbetsplats där folk stryker med för att det är en farlig arbetsplats. Många av de scenarion du nu målar upp i din beskrivning är var och en riktigt bra, men de lirar inte riktigt ihop. Tex tror jag att scenerna med bårar och svåra skador på slutet är visuellt bra, men saknar lite motiv. Det är spretigt. Men jag gillar beskrivningara om att tex de ryska militärerna våldför sig på lokalbefolkningen och alla dina andra salta beskrivningar. Ta inte bort nånting, sortera upp det. Kan du sammanfatta berättelsen i typ fem punktrader? Mitt förslag är du skriver en berättelse som handlar om en självupptagen befälhavare som blir farlig för gruppen, och svensken tvingas åtgärda problemet. Svenskens hinder är att det faktiskt är befälhavaren som bestämmer och att situationens allvar och uppdragets art gör att det är svårt göra nått åt saken. Men i eldstriderna sätts befälhavarens makt ur spel och svensken kan uppnå målet eller förlora. Då skulle det kunna se ut: *Gruppen sätts samman och uppdraget presenteras. *Svensken gillar inte befälhavaren. Befälhavaren är en idiot. *Fördjupning: Gruppens individer presenteras och deras olikheter fördjupas. Somliga tvivlar. *I första sammastötningen går det åt fanders. *Man tar tillflykt i ett litet hus. Befälhavaren ifrågasätts. *Nya eldstrider, befälhavaren får bita i gräset. *Avtoning. KOlla http://www.voodoofilm.org/artikel/filmens-struktur.aspx 0 Citera
Fish Postad 28 februari 2008 Författare Postad 28 februari 2008 Ok, jag tror jag att jag använder befälhavaren som anagonisten. Sen stryker jag jaktscenen och placerar slutscenerna i kontrollrummet istället. Ska se om jag kan sammanfatta den då: *Gruppen och uppdraget presenteras. Det är tydligt att uppdraget är mycket viktigt. *Svensken gillar inte befälhavaren. Befälhavaren är självupptagen. *Första samanstötningen. Går åt pipan. Det är befälhavarens fel. *Fördjupning. Konflikten och olikheterna i gruppen fördjupas. *Efter dåliga order från befälhavaren så tar de skydd i ett litet hus. Där dör alla gruppens medlemmar utom svensken och befälhavare. Svensken skyller detta på befälhavaren. *Missilerna avfyras, det är ny väldigt viktigt att uppdraget slutförs. Bara befälhavaren har koderna som krävs och han vill inte ge dem till svensken. *Mer eldstrider. Svensken vill döda befälhavaren men kan inte för att uppdraget ska kunna slutföras. Svensken dör. *Avtoning. Befälhavaren inser vilken idiot han var och säger upp sig innan han får sin befodran (hans mål i filmen). Blev sju punkter... men men. Sen behövs en titel med. The Mission kanske? Låter lite dumt men jag kommer inte på nått bra :P 0 Citera
gorse Postad 28 februari 2008 Postad 28 februari 2008 Nu tycker jag det känns som du är på banan. Det låter spännande. 0 Citera
Fish Postad 28 februari 2008 Författare Postad 28 februari 2008 :) då får jag ta och börja skriva manuset nu. 0 Citera
lilljo87 Postad 28 februari 2008 Postad 28 februari 2008 om ovanstående är filmens konflikt och drama så kommer det bli ett riktigt sömnpiller utan framåtrörelse. Djupa funderingar är ingen filmkonflikt i sig och duger inte som underlag för en film. Det kan duga som fördjupning av konflikten efter presentationen men innan andra vändpunkten. För att få sympati med karaktärerna. Men sen måste ju fan braka lös om det skall bli intressant. Jättebra fakta, nu kan jag göra mitt manus mkt mkt bättre! Mvh Josefin! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.