Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

hej

Efter att ha sparat pengar ett tag har jag nu pengarna till min första videokamera. Frågan lyder: HV-20 eller en blocket-semiproffskamera i prisklassen 8000-11000? Canon XM2 är en kamera jag haft i tankarna. Jag ämnar göra film för webben och då försämras ju kvalitén förmodligen, alltså behövs kanske inte HD:n som HV20 erbjuder? Kortfilm, intervjuer m.m. är vad jag tänker göra.

tacksam för svar - jonny

Postad
hej

Efter att ha sparat pengar ett tag har jag nu pengarna till min första videokamera. Frågan lyder: HV-20 eller en blocket-semiproffskamera i prisklassen 8000-11000? Canon XM2 är en kamera jag haft i tankarna. Jag ämnar göra film för webben och då försämras ju kvalitén förmodligen, alltså behövs kanske inte HD:n som HV20 erbjuder? Kortfilm, intervjuer m.m. är vad jag tänker göra.

tacksam för svar - jonny

Om du kollar på bla Youtube och Vimeo så ser du att konstigt nog så har HV20an bättre kvalité, och eftersom det är din första kamera så tycker jag du ska ta HV20 med tillräckligt många funktioner för en nybörjare då XM2:an har fler funktioner som kommer vara onödiga för dig.

XM2:an har ju 3CCD men HV20:an spelar bla in i HD med 1080i och äkta 25fps ^^

Jag har nu en Canon HV20 vilket är min andra kamera och funderar på att uppgradera mig inom 2 år till en SEMI proffs, då har jag fått ut maximalt av min HV20:a och har haft tid till att spara till min nya kamera, sen får jag pengar till tillbehör till den när jag sålt HV20:an.

Så, mitt tips är att köpa Canon HV20!

/Oscar

Postad

är hv20 att föredra trots att ljudet från en extern mic blir brusigt om man vill göra intervjuer där ljudet är lika viktigt som bilden?

är det inte roligare med en mer avancerad kamera så man får mer av en "challenge"?

Postad

HV20 är mkt kamera för pengarna. Men har ju sina nackdelar, bl.a. bruset vid extern mic. För att komma ifrån det måste man ha en extern inspelare.

För ditt bruk, tror jag nästan att XM-2an är bättre. Jag vet inte, då jag inte rört en sådan, har dock en HV20 själv.

Det är alltid bra med massor med inställningsmöjligheter, i HV20 måste man krångla och trixa så mkt för att ändra ngt, in i menyer och skit.

XM-2an kanske är lite svårare precis i början men sen ger det sig, och då har du nog mkt vinning av kontrollerna.

Men kolla på andras webbfilmer och kolla vilken som ger den bilden du tycker bäst om.

Postad

Jag tycker att XM2:an ser bättre ut på de filmklipp jag sett (inte HD).

Till tv-dokumentär, håller HV20/30 vs XM2?

Man kan idag få en ny hv30 till samma pris som en begagnad XM2. Vad är styrkorna HV20/30 vs XM2? (bortsett från HD)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...