Gå till innehåll

Blue-ray vs. HD-DVD


Danell

Recommended Posts

Ja nu verkar det ju som om det redan finns en segrare i den striden, men det vore fortfarande vara väldigt intressant och höra vad det är som skiljer de två formaten från varandra. Vilken rymmer mest? Snabbast? Billigast? För och nackdelar med de båda formaten. Vore toppen om nån som kan ville komma med information!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja....eftersom HD-DVD är mer eller mindre dött så blir frågan nästan onödig...

Utan att vara nån expert alls så:

 

BD och HD-DVD har i princip samma codecs: MPEG2, VC1 och h264.

Blu-ray har högre bitrate och 25Gb per lager (dvs upp till 50Gb) HD-DVD har 15Gb (30 på duallayer).

 

Största fördelen för HD-DVD var, enligt de tillverkare jag snackat med, att pressningen gick att göra med "konverterad" DVD-utrustning. Däremot kostade BD-pressar en jäkla massa pengar. Plus att Sony tar ganska bra (läs: FETT) betalt för licensen om man vill att ens mjukvara ska kunna exportera ut en BD-fil för pressning.

 

Det finns säkert mer skillnader i läs/skriv förmåga etc...

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

HD-DVD är samma typ av laser som en vanlig DVD. Blueray helt ny. En HD-DVD spelare hade varit enkel att göra bakåtkompatibel. Man skulle teoretiskt kunna göra dubbelsidiga skivor med HD så ena sida och vanlig DVD på andra.

I praktiken skulle man kunna h.264 komprimera en vanlig film och få plats med den på en vanlig DVD-skiva. Det behövs inget nytt media om det inte vore för att branchen vill sälja en kopia till av alla filmer.

Optiska media känns ganska trötta...

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Blu-Ray är DRM:ed to fuck. Däri ligger mitt största problem med det formatet. Plus att jag är ganska övertygad om att priserna på film inte kommer gå ner, utan snarare tvärtom, upp. Anledningen är att Sony sponsrat stenhårt för att kunna hålla priserna nere, det behöver dom inte längre nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hörde något om att bluray-spelarna inte funkar med brända bluray-skivor men däremot kan det funka med brända DVD-skivor i bluray-format. Om så är fallet finns alltså ingen anledning att skaffa bluray-brännare (åtminstone inte innan spelare med fullt stöd fär BD-R kommer) utan det är bättre att köra på DVD-skivor. Å andra sidan så körde man ju med vanliga CD-skivor (SVCD och VCD) i DVD-spelarna i flera år innan DVD-brännarna blev prisvärda. Jag är ändå lite skeptisk huruvida bluray kommer att bli någon hit, de flesta kanske nöjer sig med vanligt DVD-fomat i många år framöver och kanske kompletterar med någon hårddiskbaserad mediaspelare (t.ex. TviX 6500) eller HTPC istället för att kunna spela upp HD-format.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...