jens.alwebox.tninet.se Postad 20 februari 2008 Postad 20 februari 2008 DETTA FÖRB...ADE PINNACLE!! HJÄLP MIG, NÅGON!? Ska det vara möjligt att lägga in musikpartier från en vanlig "köpe-CD" överhuvudtaget!? Har senaste tiden tagit tag i ett gammalt halvfärdigt filmprojekt, (Därför PINNACLE, - Hade inte valt det programmet annars!) som jag nu ville lägga lite snuttar av musik i. Jobbade I TIMMAR i går och la till små musikspår, pillade med volymlinjerna och sparade ner allt, och stängde av datorn. NU NÄR JAG ÖPPNAR PROJEKTET, ÄR ALLA LJUDSPÅR BORTA!!! Man blir helt galen! - Allt Dj..va arbete borta! Spar programmet inte ner ljudpartierna till projektet? Måste jag jobba med CD-skivan i datorn, under hela jobbet, och bränna min DVD, i en enda sittning, i så fall går det inte heller att välja spår från olika skivor, eller? VAD ÄR/GÖR JAG FÖR FEL? (Eller är detta ett medvetet hinder, för att man inte ska kunna kopiera musik, eller?) Kan NÅGON förklara hur jag annars ska göra? P.S. Jag bråkar med PINNACLE 9 PLUS (vers 9.4.3) 0 Citera
Skrytsson Postad 20 februari 2008 Postad 20 februari 2008 Ett personligt råd: Använd aldrig Pinnacle Studio. Det är det värsta skitet till videoredigeringsprogram jag har stött på. Movie Maker är hästlängder bättre. Det går inte att rendera ut en okomprimerad fil? Om du redan är klar med klippandet vore det det bästa så kunde du bara importera hela sekvensen i ett annat program och lägga till musikklippen där. Annars kanske du ska fundera över om det är värt en "mellanförlust", dvs att du renderar ut videon komprimerad (vad det nu finns för alternativ..) och därefter gör samma sak som i föregående punkt... 0 Citera
Kranen Postad 20 februari 2008 Postad 20 februari 2008 Kan det möjligen vara så att du har importerat musikfilerna från cd-skivan direkt till programmet utan att spara ner dem på hårddisken? 0 Citera
jens.alwebox.tninet.se Postad 20 februari 2008 Författare Postad 20 februari 2008 Hej igen allihopa "skrytsson"; - Vad menar du med: "Det går inte att rendera ut en okomprimerad fil?" Jag var var kanske otydlig, jag har inte försökt rendera ner en färdig film alls ännu, jag håller på med redigeringen i "projektfasen" än. Jag vill helt enkelt få förklarat/hjälp med HUR det är tänkt att göras i Pinnacle. Det verkar väldigt omständligt att lägga på ljudet på en färdig film, för att sen rendera allt igen?- är det det du menar? Dessutom har jag inget separat ljudredigeringsprogram. PINNACLE har ju alla menyer, funktionsknappar, och ljudspår för att utföra ett pålägg från en vanlig CD. (ser det ut som i alla fall!) Ingenting varnar för att det INTE skulle gå. Ingenting påpekar att ljudfilernas original måste ligga på datorn. MINA FRÅGOR; Ska det gå att välja ljudspår från en CD,lägga in detta i tidlinjen på valda partier, spara projektet, ta ur CDn, stänga av datorn, och sen starta om och fortsätta redigera? 0 Citera
beta75 Postad 20 februari 2008 Postad 20 februari 2008 Prova att stoppa i CDn igen i datorn och starta programmet så kanske pinnacle hittar till filerna igen... /KN 0 Citera
Kranen Postad 20 februari 2008 Postad 20 februari 2008 Du måste först "rippa" ljudspåren till datorn. Detta kan du göra i exempelvis Windows Media Player. Se bara till att ändra inställningarna till .mp3. Sedan tror jag att du kan välja "relink offline media" och ändra sökvägen till den mapp du rippade filerna. Samuel 0 Citera
jens.alwebox.tninet.se Postad 20 februari 2008 Författare Postad 20 februari 2008 Prova att stoppa i CDn igen i datorn och starta programmet så kanske pinnacle hittar till filerna igen... /KN Nej, så enkelt är det inte, (alla klipp i ljudspåret är helt borta) Vet Du om det är så det är tänkt att fungera i PINNACLE? 0 Citera
beta75 Postad 20 februari 2008 Postad 20 februari 2008 Nä, jag vet inte men det verkar logiskt eftersom du inte importerar filerna i programmet utan bara lägger en hänvisning. Prova att rippa cd skivan. Och lägg filerna i en mapp och "montera" dem därifrån. Starta om och se om det fungerar. Annars hade jag nog skitit i det programmet helt och hållet. /KN 0 Citera
jens.alwebox.tninet.se Postad 20 februari 2008 Författare Postad 20 februari 2008 Du måste först "rippa" ljudspåren till datorn. Detta kan du göra i exempelvis Windows Media Player. Se bara till att ändra inställningarna till .mp3. Sedan tror jag att du kan välja "relink offline media" och ändra sökvägen till den mapp du rippade filerna. Samuel Vadå "Rippa"? Betyder det att kopiera över skivan till datorn alltså? Ska det inte gå att göra i PINNACLE då? I PINNACLES flikar; -"Setup", -"CD, Voice-over, and surround", är inställningen för "CD audio recording", "input source" är grundinställningen "Digital (rip)" (MEN VAR det "rippade" hamnar i datorn, kan jag inte uttyda någonstans?) 0 Citera
Kranen Postad 20 februari 2008 Postad 20 februari 2008 Jag vet inte om det fungerar i Pinnacle, men om du har Windows Media player: Sätt i CD;n i datorn och öppna Windows Media Player, sedan så klickar du på Verktyg, Alternativ, Kopiera musik, väljer mp3 format och du kan också välja vart filerna ska sparas sedan så stänger du ner den rutan genom att klicka på Verkställ och OK. Sedan så väljer du fliken Kopiera, bockar i de spår som du vill använda och sedan så väljer du Kopiera musik. Sedan ska du gå till programmet och importera låtarna! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.