nossydoom Postad 20 februari 2008 Postad 20 februari 2008 Vilka är dom grundläggande behörigheterna för att gå folkhögskola? Självklart grundskola, men behöver man även en gymnasial utbildning? Finns ju personer som kommit in på DI utan gymnasiekompetens. Men har också hört av vissa människor att det är ett måste med slutbetyg från gymnasiet. Så jag blir förvirrad, har dålig koll på detta. 0 Citera
Skrytsson Postad 20 februari 2008 Postad 20 februari 2008 Slutbetyg från Gymnasiet är väl i alla fall ett måste..(?) Dvs att du har godkänt i minst 90 % av studieprogrammet (2 250p) 0 Citera
jbergman Postad 20 februari 2008 Postad 20 februari 2008 Det varierar beroende på vilken folkhögskola och vilken utbildning det handlar om. Ibland krävs gymnasiekompetens, ibland inte. /Jakob 0 Citera
Simon W Postad 20 februari 2008 Postad 20 februari 2008 Ofta är ju folkhögskolor ett ställe där man läser in gymnasiekompetens, genom att gå "allmänna linjen". Alltså för dom som inte gått, eller slutfört, gymnasium. I mitt fall läste jag 94-95 tredjeåret på Allmänna linjen, för att därigenom kunna söka till universitet. Vad gäller linjer bortsett den allmänna, vet jag inte vad som krävs. Men det står säkert på respektive skolas hemsida. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.