Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej allihopa!

Vi är en grupp vid dom nordligare breddgraderna som håller på med ett kortfilmsprojekt. Vi ska göra en äventyrsdrama där tre personer, två bröder och en bekant skall ta sig till nordpolen på skidor.

Huvudkonflikten kommer vara då en av bröderna(Ola) kommer bli sjuk/skadad och inte kunna fortsätta resan när dom är halvvägs. De resterande två måste välja ifall dom ska lämmna honom eller stana kvar och riskera att alla svälter ihjäl.

Vad jag behöver hjälp med är hur skadar sig/blir han sjuk?

Jag har en idé då den bekanta faller ned i en spricka och blir räddad av Ola, men under räddningsarbetet blir Ola skadad. I och med det kan man känna att den bekanta då kommer va i skuld till Ola då han räddade honom, men den bekanta kommer vilja fortsätta medans brodern vill stanna såklart.

Det jag undrar då är, Har ni någon annan idé hur han kan bli sjuk/skadad?

Om man skulle köra på idén, exakt hur skadar han sig under räddningsarbetet? Hur bryter man benet när man försöker rädda någon i en spricka?

size=400http://img207.imageshack.us/img207/3503/img0130ia3.jpg[/img]

Postad

Man behöver inte krångla till det med sådan överdramatik, tycker jag. Det räcker väl att förfrysa tårna, bli dehydrerad, tappa orienteringen, paja skidorna och ramla på släta marken, för att blir tillräckligt illa däran för att tvingas bli övergiven? Det händer ju stup i minuten på himalayas top. Det dräller ju av verkliga fall, där folk går åt skogen på sådana äventyr. Jag har en jobbarkompis som är överlevnadsnisse och bergsklättrare. Jag kan ju fråga honom om du vill. Annars går det utmärkt att googla på bergsklättring och hemsidor om extremäventyr. Av min jobbarkompis lånade jag en spännande bok om två svenskar [edit:fel, de är inte svenskar] som klättrade upp på nån bergstopp i sydamerika, ramlade och blev övergiven, men överlevde.

Om det är nordpolen och man prompt vill ha överdramatik, kan väl en isbjörn få ta sig en tugga av utrustningen och man trampar snett i tumultet. Det är ju mer realistiskt förslag än att ramla ner i en spricka. Skall man ramla så är det väl i en råk?

Nu kom jag ihåg vad boken heter: "Snudda vid avgrunden." http://www.kanalen.org/bok/rec.php?id=10

Finns som film på CDON. http://www.cdon.com/product.phtml?prod=411292

Nu kanske ni inte skall klättra i bergen, men boken är spännande ändå. Jag erinrar mig också nån dokumentär på teve som visade skidresor till nordpolen. Skinnarmo och company skidade rätt nyligen till nordpolen?

Kan föresten moderatorn minska bilden? Min browser blir knäpp av den stora bilden. texten hamnar utanför fönstret...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...