Gå till innehåll

mini35-substitut...


ericohman

Recommended Posts

varför inte köpa ett billigt UV filter som passar din kamera och sätta på mini35?? .. detta räcker iochförsig nog inte, gängningen klarar inte lyfta hela kabaflet, så nån sorts ställning undertill är nog att föredra .. behöver ju inte göra det så fancypancy med rails o sånt .. om du inte vill förstås ;)

 

Vill bara tipsa dig/ni att aluminiumoxid som jag köpte från mikron.se funkar skitbra! .. har frostat ner ett gammalt skylight filter, blir riktigt najs! .. ska bygga ihop en prototyp imorrn o checka av hur bra det blir .. kanske klara mig utan kondenserlinserna, vi får se ..

Länk till kommentar
Share on other sites

jo jag har funderat på filter... eller det är en självklarhet.. men jag skulle vilja komma ut en bit.... finns det typ extension rings fast med filtergängor istället för typ canon eos-bajonett å sånt... skulla va grymt om det fanns typ 52mm gängor på båda sidorna sen typ 50mm lång extension :)

 

jag tänkte bara ha nån ful bräda under eller nåt.

 

 

- BANTE

du MÅSTE MÅSTE MÅSTE MÅSTE scanna in en högupplöst bild på filtret så jag får se hur det ser ut.. eller ta nån sjysst bild från videokameran då du bara filmar glaset... just something, and do it fast :) vill ha klar en mini35 så jag kan filma i helgen.... måste få veta hur kornet ser ut från mikron.se

 

 

 

du har inte msn eller icq?:)

Länk till kommentar
Share on other sites

jooo, jag ska så fort som möjligt slänga upp lite bilder o sådant skoj här .. måste bara ha fatt i en kondenser lins så jag blir av med hotspotten .. hittade två kondenserlinser i en lupp , och testade av .. skit, vilken skillnad det blev!! .. så nu ska jag bara hitta en/två linser som är lite större ..

Länk till kommentar
Share on other sites

det intressanta är ju bara att se hur grynigt det är så ladda gärna upp en bild då du har skärpa på kornet... inga slr-objektiv eller kondenser behövs för det ;)

 

condenserlinser och grejer vet vi funkar bra.... så visa hur grynet ser ut så jag kan bestämma om jag ska göra en statisk eller cd-variant. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

bygger ihop mini35an imorgon.... så PLEASE, sista chansen att övertyga mig om att aluminiumoxid är nåt att ha... fixa upp en bild.. eller maila den till mig på ericohman_tk@hotmail.com

 

 

angående mini35-testerna så är kvantitet bättre än kvalité... ladda upp vad som helst.. med/utan condser.. who cares... det är grynet som är nöten vi måste knäcka. så, hur ser det ut? förlåt om jag låter otålig.. är bara så nyfiken.. sen hade du inga telefonnumer eller nåt utskrivet... :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ursäkta att jag försvann ur sajberspejs under helgen. Min bror kom på besök och ockuperade mitt rum med redigeringsdatorn...

 

I fredags tog jag en liten tur till ett närliggande överskottsbolag för att köpa mig en diabildsprojektor, som jag kunde slakta. Ur projektorn fann jag en schysst kondenserlins. Denna hjälpte mot hotspotten litegrann, men om jag lägger på en till kondenser på andra sidan så är hotspotten förhoppningsvis försvunnen! ..

 

Idag var vi på Vallåkra biljippo. Jag tog med min mini35:a för att kolla av hur bra/dåligt den funka. Om jag bortser från fingeravtrycken och smutspartiklarna på GG:n så är jag nöjd iaf. Gryn ser jag dock på datorn, men inte på TV ... Kolla och avgör själv :) .. det var ganska ljust ute på fältet idag, så jag drog ner bländartalet till F16 .. sen kom jag på att detta ska göra grynen synligare? ..

 

http://www.martin.incmplete.com/mini35/

 

finns två foto på sidan, och en kort testfilm .. ingen redigering är gjord, förutom att ha vänt rätt på bilderna ..

Länk till kommentar
Share on other sites

är filmen också f16? efter lite färgkorrigering så ser det nästan helt okej ut faktiskt :)

 

du har inte lust att beskriva hur FAN du fick slr-linsen att sitta stadigt? :) typ ta ett kort på din prototyprigg.

 

viktigt:

- är filmen också på f16?

- hur gör man med aluoxidenen?

- de svarta prickarna, sitter dom permanent?

- hur satte du fast slr-linsen?

 

....sugen på sälja en tjänst, nämligen frosta ner ett filter om jag skickar med posten? vet inte hur mkt du vill ha för det men... har inte ett öre men får säkert låna av mina päron :)

nu ska jag iaf sova. grymt skoj att experimenten började leda nån vart.... bli inte borta lika länge nu. klara inte av att vänta. puss å hej leverpastej allihop!

Länk till kommentar
Share on other sites

vad kul att du gilla det! :)

 

1. Yes, filmen är oxå F16 .. så då stämmer det att gryn blir synligare när man drar upp bländartalet, eller??

 

2. Hur man gör med aluoxiden?? Det är bara till att hälla en droppe av aluoxidlösningen på filtret, ta en bit glas ovanpå och börja slipa .. inga speciella svårigheter alls .. och här fanns det heller inga problem med luftbubblor, tackolov!! :D

 

3. Dom svarta prickarna är bara smuts som sitter på GG:n, dom försvann efter att jag hade rengjort den.

 

4. jag har laddat upp en bild på prototypen på länken ovan! .. Prototypen består av en PEM-koppling och ett vattenlås :) .. heh .. inget är fixerat, allt går att skruva av så man kan putsa GG:n ifall där är smuts ..

Länk till kommentar
Share on other sites

sjukt grym prototyp!! dreglar!

 

hur mycket aluminium oxid får man från mikron.se? skulle ha haft till typ 4-5 omgångar... lite svårt att hitta folk man kan dela med. om du inte är sugen på sälja bort lite från ditt?

 

du borde snabbtesta nåt på f/2.8 idag så man får se hur det egentligen ser ut... ;)

 

för inget kommer skjutas på f/16 då har man förlorat vitsen med bygget, men perfekt att du har tester från f/16 så man ser grynet bättre :)

 

 

det blir att köra med nd-filter på slr-linserna eftersom det ofta kommer vara för ljust då man filmar ute.. om man vill ligga på slutare 1/50 alltså :)

 

1. hur mycket aluoxid fick man från mikron?

2. sugen på sälja bort några droppar?

3. sugen på göra ett f/2.8-test? ;)

4. om du gör ett f/2.8-test... prova filma lite mot solen så vi får se hur flares ser ut.. om det blir dubbel effekt tack vare "två objektiv"

 

go Bante!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hallå jaa !!

 

1. Man får 200 ml vattenlöst aluoxid från mikron.se. Det känns kanske lite, men det är extremt mycket. Drygare än YES, hehe ..

 

2. Jodå, jag skulle tänka mig sälja hälften av det! :) .. Var det inte så att du har några schyssta kondenserlinser? .. Kanske vi kan göra en deal isåfall .. ?

 

Jag har skövlat en jäkla massa linser, men jag har inte hittat nån som är stor nog med rätt brännvidd. Dom jag slaktat ur diabildsprojektorn har för stor brännvidd verkar det som. På avstånd blir mattskivan jämnljus, men på nära håll, blir mattskivan mörk i kanterna .. har du oxå märkt detta? .. om jag tar en mindre lins med mindre brännvidd så blir det perfekt .. jämnljus mattskiva på nära håll .. och mörkt på långt håll ..

 

3. Självklart ska jag fixa ett F/2.8 test! .. Ska försöka fixa det ikväll!

 

4. Umm, okej, nu har inte jag nån sol här i Malmö, men imorrn tittar den nog fram ! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

angående min kondenserlinser så har tittade jag igenom alla jag har idag. dom är blandade storlekar kring 40-55mm i diameter.

men jag har ingen som är riktigt klockren. angående brännvidden så är den kring 80-120mm på linserna.

 

jag vill inte ha några pengar för linserna, du får 2 st inpå så får du se om det är nåt du kan använda... jag har bara 1 som jag tycker verkar rätt okej. men det dåliga är att dom inte är helt plana på ena sidan. ska höra med optiker var man kan köpa linselement (PCX = plano convex) i sverige. finns ett ställe i usa där dom kostar ungefär 50 kr styck och då kan man välja precis brännvidd och diameter.

 

ja, gör ett test. blir underbart spännande att se :)

vad är det för silvergrej du har på din adapter som sitter ihop med slr-linsen? är det typ den här silvergrejen från x2 tele-converters eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, du har ingen lins med mindre brännvidd?? Avståndet mellan kameralinsen och GG är ungefär 4 cm .. humm ..

 

Jag har iaf mailat folk på http://www.teknooptik.se .. ska se vad dom säger imorrn.

 

http://www.martin.incmplete.com/mini35/

 

Kolla nya filmen jag ladda upp! .. Gryn syns tyvärr fortfarande på datorn, dock ganska svagt .. på TV lär det försvinna, förhoppningsvis .. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

- Bante

 

jag brände ut ditt F2-test på dvd och tittade på tv'n... det ser inte alls lika kornigt ut och om man bara blir kvitt hotspottingen tror jag absolut det skulle duga, det är trots allt ljust där vinjettering börjar spela in som man ser kornen tydligt.

 

skriv ett mail till eric-ohman@telia.com med kontonummer och liknande, nåt slags kvitto.. vill köpa aluminiumoxid. så skickar jag med mina condenserlinser bara för att vara snäll så får du se om du tycker det är nåt att ha.

 

skulle vara kul om det gick skicka iväg aluoxid redan imorgon efter jag vart på stan och satt in pengar.. men skriv ett mail till eric-ohman@telia.com så fortsätter vi detta köpessnack där.

 

 

mvh eric

Länk till kommentar
Share on other sites

Jeg ville gjerne få en litt info angående det dere holder på.

Jeg har også eksperimentert med forskjellige løsninger for å få filmeffekt aktig dypdeskarphet.

 

Jeg har prøvd forskjellige filtre som ND ( i tillegg til innebygget ND1 og 2) Har oppdaget at å bruke polarizer filter øker både fargedypden og fokus instillingen. Har også prøvd Blackfocus filter som myker ut detaljer. Alle de filtrene er 100x100 i en filterholder. Men får liksom ikke til. Det jeg har sett av de testfilmene som dere har lagt ut er helt fabelaktige.

 

Jeg vet at de større kameraene med broadcast objectiv har noe lignende mulighet. Dypden er noe lignende som jeg har sett. Men jeg tror at dersom prototypen deres blir ferdig da effekten blir bedre enn det jeg har sett hittil.

 

Så hvis det hele er opp til linsen da kanskje neste generasjons Canon XL2 kan være løsningen for de pengesterke. Har noen noengang brukt Canon med andre linser?

 

Men jeg tror at roterende mellomlag har mye å si angående filmlook-effekten. Jeg har sett nøye på de bildene som er på mini35 side og jeg ser at de bruker et eller annet roterende element som må startes før opptak. Vet noen av dere hvordan mekanismen i originalen er?

 

Hvordan fungerer andre prototypen som ikke har roterende skive i? Hva skal aluminiumoxid brukes til?

 

Takker for svar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jestorius

 

Min norska är inte den bästa, och om jag har missuppfattat dig så får du ursäkta mig. :)

 

Hela grundidén för detta projekt är att få ett kort skärpedjup i våra videokameror genom att projicera bilden från ett objektiv på en mattad yta. På andra sidan av ytan filmar vi projiceringen.

 

I praktiken finns en mängd problem som måste lösas, och ett av dessa problem är grynet på ytan där bilden projiceras. Om grynen är stora nog kommer kameran att se dessa. Och det är här aluminiumoxidet kommer in i bilden. Med detta kan vi frosta ner en bit glas, med gryn som är mindre än vad kameran ser.

 

Om man filmar med en HD kamera, som har bättre upplösning än en DV kamera, fungerar inte konceptet längre. HD kameran ser grynen, och en lösning på detta blir att sätta hela mattskivan i rörelse så att kameran inte "hinner" se grynen!

 

Kolla gärna lite i forumet på dvinfo.net. Där står allt o lite till!

 

PS: Mini35 orginalet vibrerar mattskivan i små cirkulära rörelser.

Länk till kommentar
Share on other sites

hallå jaa!

 

Allting går bra för mig, förutom två saker!

 

1. Mitt objektiv har gått sönder .. baksidan poppa ut tillsammans med fjädrar o grejer! DOH! .. får skaffa ett nytt så fort som möjligt ..

 

2. Baksidan av min nerslipade kondenser är omöjlig att hålla ren .. när jag filmar ett starkt ljus lyser det minsta lilla fingeravtrycket/dammpartikel upp på baksidan. Kolla spotlighten på http://www.martin.incmplete.com/mini35/dirt2.bmp och dirt4.bmp .. finns små ljusa prickar runt omkring .. inte kul .. dom försvinner inte heller, för när jag putsar bort dom, tillför jag tydligen nya ..?? .. huummm ..

 

Jag funderar lite motvilligt över en oscillerande lösning nu ..

 

Men annars är allt löst , såsom vinjettering .. två kondenser linser med baksidan tät mot varandra ( o GG:n i mitten ) funkar skitbra ..

Länk till kommentar
Share on other sites

kul att du uppdaterar oss läsare här :)

nog för att vi träffats lite på dvinfo de senaste dagarna.

 

men seriöst. har du sett http://ideaspora.net/aldu35/images/screengrabs

han har slipat en ny skiva med MAO5 och det ser typ bra ut..jo, jag vet.. inte perfekt :( men jag skulle nöja mig med hans resultat absolut. på tv ser det betydligt bättre ut. plus att boris har en ganska bra degrain/denoise funktion!

 

jag får mina plankonvexa linser, fresnellins och en plastmattskiva till veckan. då ska jag berätta hur dessa fungerar. antar dock att det inte är nån höjdare, plastmattskivan alltså.

 

 

- BANTE

när du slipar... har du slipat så länge nån gång att resultat börjar bli sämre? jag har hört att man ska slipa precis så länge att det inte blir sämre.. (hmm, obviously) :) men vet du att din slipning du gör nu är så perfekt som den kan bli? och en sak till, har du kvar nån alu-oxid nu efter dina nya slipningar som du kan sälja? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

jag har också hört att efter en viss tids slipning börjar man polera glaset .. så den tappar sin frostad yta .. men dit har jag inte kommit än, lyckligtvist !

 

Och jepp, det finns aluoxid kvar som väntar på dig ! ;)

 

När jag tittar lite närmre på baksidan av min nerslipade kondenser ( den halrunda sidan ), verkar det nästan som om det är små repor som lyser upp när jag filmar ett starkt ljus .. hmm .. kanske ska testa med en kondenser utan defekter .. hmm ..

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...