Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

nå, hur går det med vax o dylikt?

jag provade med paraffin och jag börjar förstå hur det är att jobba med vax... det blir nog en cd-skivavariant trots allt.

bante, gjort något framsteg?

Postad

tjenare peter.

nej, det blir att använda 2st r20? (såna här stora 1.5V batterier) som finns i bl a ficklampor. seriekopplar så man får ut 3V. vet du var man kan köpa strömbrytare och gärna en lampa också. precis såna strömbrytare+lampa som man ser på gitarrförstärkare till exempel ;)

har en starkströmselektriker som ska koppla ihop allt. bara jag hittar delarna sa han....

Postad

nää, gick inte så bra för mig med vaxet heller .. dels började ölburken att läcka , och sen kom där vattenånga ner i vaxet. Vattenbad med vax är nog en dålig kombination.

Jag skippar vaxet nu, och försöker mig på aluminiumoxidet istället... Ganska störigt, när man har grejerna som behövs, men vet inte rätt teknik.

Postad

aluminiumoxid går inte heller... inget går förutom cd-skivan... så jag har bestämt mig nu.. det blir cd-skivan :)

är helt övertygad om att det inte går hitta nåt därför ska jag göra cd-skivevarianten.... (eller 1 sista försök blir det att göra imorrn då jag ska gå till en pappershandlare och skellefteglas..... får se hur det går...)

så här ser det ut då det rör sig och man har en fixerad mattskiva (denna skrapad 5 timmar med aluminium oxid): jag hostar den på min server... så titta om typ 1 timme eftersom det tar ett tag att ladda upp.. men det här blir adressen:

http://www.de-interlaced.net/mini35/aluminiumoxid.avi

mvh eric

Postad

Tjena Eric,

Följande finns på Clas Ohlson;

Batterihållare, 2st, 22-1184

Miniatyromkopplare, 1 st, 12-687

Lysdiod, 1 st, 22-4242-3, kopplas i serie med;

Motstånd ca 100 ohm, kanske din kompis har?

Apparatlåda, 1 st, 32-1318, för att lyxa till det…

Totalt ca 110 kr.

Postad

tack. det blir att beställa från clas ser jag...

iaf batterihållarna och appartlådan.

vet du var man kan köpa en sån här strömbrytare, dom e så snygga (å ska det va så ska de va):)

http://w1.910.telia.com/~u91024542/strombrytare.jpg

om jag skippar lampan (kan ju faktiskt bara måla en vit prick så man fattar vad som är on och off)... behöver jag nåt motstånd även utan lampa?

en sista sak... om jag vill förlänga.. alltså typ skarva dom här sladdarna, vad ska jag beställa då?

http://w1.910.telia.com/~u91024542/sladdar.jpg

då jag vet det här ska jag sluta vara jobbig..istället knipa och bygga grejen och posta några rörliga motiv ;)

Postad

Motståndet var bara för lysdioden,

Ströbrytare som på bilden,22-3118

enkelledare 49-126 men det är 25 meter, kanske du kan få lokalt det du behöver? Du behöver helst två färger, så du kan skilja på plus och minus…

var får man tag på +7 eller +10 macro?

Kan man använda +3 eller +4 likaväl?

Postad

angående macro så beror det på vilken kamera du har. är rätt säker på att du behöver starkare än +4. jag köpte min på http://www.ebay.com för $9.99 + $4 frakt. vet en som säljer +10 du kommer nog hitta massor. sök bara på macro +10 eller liknande så hittar du massor.

vet inget ställe i sverige som säljer så starka som +10.

mvh eric

Postad

OK, så +4 är förstoringen i macro läge? att med +10 så kan kameran monteras närmare mattskivan?

för strömbrytaren är 220 Volt max - så den klarar allt under det!

MVH Peter

Postad

nej det har inte med avstånd att göra...(då det handlar om avstånd pratas det om brännvidd).. skillnaden mellan +5 och +10 är att du kommer dubbelt så nära med +10... men brännvidden kan fortfarande vara samma på både +5 och +10 vilket skulle betyda att du fokuserar på samma avstånd... men bildutsnittet blir olika.

Postad

efter att ha sett franks testfilm på dvinfo.net med vaxet igen, svor jag ett par gånger över det faktum att jag tydligen inte kan lyckas så bra som han av någon anledning, för att sedan gå ut i förrådet, smälta lite vax på en glasskiva, SMACK .. smäller på en ny glasskiva ovanpå .. hmm .. inga luftbubblor? .. hotdigitydamn!

Andra problem finns dock, som t ex ..

1. Jämnt lager mellan skivorna. Fast detta löste sig ganska bra ifall man tänkte hela glasskivan med vax, och hade dessutom skivan plant, utan någonsomhelst lutning. Sedan på med det nya glaset, så löste sig problemet själv. :)

Och sen det största problemet ..

2. Smuts och damm. Är väldigt svårt att hålla skivorna dammfria. Nån som har ett dammfritt laboratorium att låna ut? :P

Min kamera har den sjukaste macrofunktionen. När jag placerar min vaxmattskiva så nära linsen det går, rent fysiskt, ser jag kornen. Om jag flyttar mattskivan längre ifrån, ser jag inte kornen längre, vilket är ganska uppenbart.

Så kan det vara så att användaren i filmklippet har sin mattskiva för nära kameran?

Självklart uppstår det ju andra problem ifall man flyttar det för långt ut, som t ex vinjettering .. man får prova sig fram helt enkelt ..

Har äntligen hittat aluminiumoxid på mikron.se .. Micropolish Alumina 5 mikron .. det är visserligen i en vattenlösning, men enligt dom ska det gå bra ändå .. kostar 430:- spänn .. ska testa det när vaxet tagit slut .. :)

Postad

det där låter sjukt trevligt.

jag får alla mina prylar från clasohlson imorgon och då ska jag bygga ihop en cd-skivevariant.

har tänkt göra så här, ska använda r20 batterier(stora AA)... seriekopplat = 3V = inget flimmer. men sen en variant då jag använder ett urladdat r20 och ett fulladdat = 1,5V = flimmer(super8 känsla) :) hehe

det slog mig helt plötsligt när du sa det där om macro.. har givetvis tänkt på det men de slog att det borde verkligen fungera.. OM, man istället för att grinda typ 58mm filter så fixar man en glasskiva (5mm tjock) som är typ 10x10 och grindar hela skiten sen placerar man den typ 10cm från kameran... då kan man omöjligt se gryn... ska prova detta. känns dock jobbigt att jag just hade bestämt mig för cd-skivan.. sen dyker det här upp haha. :P men men, en statisk vore ändå de grymmaste, å varför inte bygga 2 st, en cd-skiva och en statisk? :)

jag ska springa iväg och göra några snabba tester nu enligt den metoden.. bara för att se om det är möjligt att genomföra

Postad

oj, jag är ju typ knäpp :)

visar sig ju självklart att även fast jag befinner mig längre ifrån så måste jag ju ändå filma samma %-del av skivan... haha, så det fungerar ändå inte.

nä, det blir cd-skivan :)

------ OBS OBS!

Det finns dock ett bergsäkert alternativ, om man bara skulle använda billiga ryska mellanformats-gluggar skulle ytan bli 6x6cm... då skulle nog inte kameran se grynet. kan va nåt, plus att skärpedjupet är ju ännu kortare med mellanformat..:) men jag vet inte riktigt, jag bygger min cd-variant och blir nöjd. måste ju hinna filma nåt också innan sommaren är slut

Postad

jag vill fortfarande bygga ihop cd-varianten så jag nån gång kan få filma lite :)

men, alldeles nyss öppnade jag lite chips.. inte vilka chips som helst utan pringles... och korken på paketet är mattplast med inget synligt korn, dessvärre alltid repor av nåt slag. men nu är min idé, bante.. hjälp mig att maila runt till alla slags plasttillverkare, det måste BERGSÄKERT gå hitta ett ställe som fixar typ 50x50mm stora (0.5-1mm tjocka) matta plastskivor.

kanske börjar experimentet närma sig ett slut.

cd-varianten känns lite bökig iom att saker å ting rör sig och att man är lite låst vad gäller slutartider.

Postad

med mina prylar från clasohlson på bordet tillsammans med gängade rör och plywoodskivor ville det sig ändå inte till att bygga ihop mini35an idag... jag är som kär i tanken att få göra en statisk variant.. titta vilket framsteg jag gjorde idag :)

http://www.de-interlaced.net/mini35

SNÄLLA SNÄLLA SNÄLLA, hjälp mig nu att fixa sån där ca 0.9mm tunn matt variant... så har allt löst sig vill jag lova. so close!! come on!

Postad

vet inte varför tråden blivit så inpopulär på sistone...

jag fixade en bit sån där tunn plast, men man förlorar skärpedjup... kan förklara varför om nån orkar fråga senare..

imorgon börjar jag bygga ihop mini35an.. med cd-skivevarianten.

har nån ett bra förslag för att fästa fast mini35-boxen med själva kameran? jag ska ha en platta under kameran och mini35an.. men den måste ju på nåt sätt fästas även framma vid objektivet så att bilden inte skakar.

någon?:)

Postad

testade det dära med videofilmsboxen, men det verkade vara lite för tunt, hann dock aldriga mäta tjockleken. Sen kunde man se starka ljuskällor genom plasten .. kanske för att det var för tunt?

Varför förlorade du skärpedjup ? :)

Själv sitter jag och väntar på mitt aluminiumoxid .. :)

vad du bara måste fixa när din adapter är klar .. är en mattebox, såna där flaps framför linsen .. ser sååå proffsigt ut, eller hur? ;)

Postad

problemet med videoboxen är att den är alldeles för tjock.. den är nästan 2cm tjock.. den skulle ha haft varit på sin höjd 1mm.. helst 0.5mm

varför skärpedjupet försvinner är för att plasten är så tjock.. skärpan lägger sig liksom på hela plasten djup eftersom plastne är matt rakt igenom och inte bara till ytan... så du förlorar liksom 1 cm skärpedjup.. inte 1cm enligt fokusavståndet på slr-linsen... utan 1cm på det avstånd som objektivet befinner sig från skivan.. går inte förklara för mig..hehe. men att föra objektiv fram och tillbaka 1cm betyder ungefär 5-10 meter om man tänker enligt bilden slr objektivet ger.. så man förlorar i princip hela vitsen.

cd-skivan är bara frostat på ena sida.. så den matta ytan blir bara ca 1mm tjock vilket är helt perfekt... sen då den snurrar försvinner grynet.

får se om man orkar bygga en mattebox.. det ser iofs sjukt proffsigt ut. men uppfyller den verkligen ett resultat som skulle få bygget av matteboxen att kännas värdefullt?:)

Postad

den kan väl omöjligt fixa flares? den fixar väl bara liksom reflexer... jag vet med mig själv att då jag fotar i motljus ungefär (fast solen syns i ej bild) så kan man hålla en hand för att inte få så dimmig kontrast i bilden... det är väl det den fixar?

när du säger det... flares; undrar hur det kommer se ut med mini35an.. kanske blir dubbelt upp med flares?:( eller så ser det kanske bättre ut :)

Postad

jodå, den fixar flares.. eller iallafall minimerar .. om ljus lyser direkt in i optiken på kameran, kommer ljuset att träffa de lager av linser som finns .. runda cirklar dyker upp på filmen .. men om du sätter optiken i skuggan ( i en mattebox ) försvinner lens flaresen .. såvida du inte filmar rakt upp i solen .. :)

vet du om det finns en kondenserlins i diabildsprojektor ? .. har en som skräpar här hemma, kanske finns något i den att slakta .. :)

Postad

yes, det finns en rätt hyfsad condenser-lins i diaprojektorer. har själv tagit ut en ur min gamla.... men den från 135mm-gluggen var ännu sjysstare.

men den från diaprojektorer duger helt klart. kan ju variera lite.. men jag kan lova till 95% att den kommer fungera strålande.

ska göra min ritning imorgonbitti.. kom på idén att låna en laserpekare och använda sig av genomskinliga plastskivor... och lysa med lasern för att hitta centrum... så man kan märka ut på skivorna var centrum är.. sen rita ut linserna, cd-skivan, hålen och slr-fattningen runt omkring centrumprickarna.. så slipper man böka så mycket med det där senare.

Postad

hur ska man kunna fästa mini35'lådan mot kamerans front på ett bra sätt? man måste givetvis ha stöd under samtidigt via stativet...

canons/nikons såna här stora feta motljusskydd i metall...svarta med grym form :) var hittar man såna och är de skruvgäng eller bajonett?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...