OP5 Postad 13 februari 2008 Postad 13 februari 2008 Hur pass känsliga är DV/Digibeta/HD band? Tänker på magnetism och liknande? Är ingen fara att ta på flyget (rönken ovs)va? 0 Citera
gorse Postad 13 februari 2008 Postad 13 februari 2008 Röntgen är inte magnetiskt. Det går bra att ta med på flyg. 0 Citera
Pehrbau Postad 13 februari 2008 Postad 13 februari 2008 Röntgen är en elektromagnetisk strålning och kan påverka magnetisering om intensiteten är tillräckligt hög. Tror inte heller att kontrollen i samband med flygresor påverkar tapen. 0 Citera
gorse Postad 13 februari 2008 Postad 13 februari 2008 Då får man nog ta i bra ordentligt om det skall påverka tape. Skulle tro att den atmosfäriska strålningen på flyghöjd är högre än bagagekontrollen. Men även om man talar om elektromagnetisk strålning är den inte magnetisk. Ultraviolett strålning, synligt ljus och radiovågor är också elektromagnetisk strålning. Luftfartsverkets hemsida säger att incheckat bagage strålas högre än handbagage och kan skada gammaldags film. Extremt ljuskänslig film kan slöjas i handbagaget, typ 1000 asa eller mer. 0 Citera
Pehrbau Postad 15 februari 2008 Postad 15 februari 2008 Elektromagnetisk strålning inducerar spänning i ledare och därmed strömmar alternativt virvelströmmar som i sin tur ger upphov till magnetfält och såväl hysteres- som virvelströmsförluster beroende på material. Inträngningsdjupet i materialet är säket ytterst litet pga frekvensen. Men, som du säger, Gorse, röntgenstrålningen vid incheckningen när det gäller personer är inte hög. Hur det är med sökning i incheckat bagage vet jag inte. Har alltid haft med mig kassetterna ombord - just in case! 0 Citera
gorse Postad 15 februari 2008 Postad 15 februari 2008 På tal om induktionsspänning; När jag googlade om flygets röntgenstrålning så halkade jag in på sidor om magnetröntgenapparater. De har så starka magnetfält att man inte får ha metalföremål i samma rum. Jag har gjort en sådan magnetundersökning och fick fylla i ett formulär där jag blandannat frågades om jag hade fått nått metallspån i ögonen, eller hade inplantat. När jag frågade lite (jag var lite rädd för apparaten) sa personalen att enda gången de haft ett dödsfall var när en patient fick andnöd eller nått liknande problem, och en nyanställd rusade in med syrgastub. Tuben slet sig ur händerna och träffade patienten som låg i röntgenappraten. Om det var sant, vet endast gud men det låter inte helt osannoligt. 0 Citera
Pehrbau Postad 15 februari 2008 Postad 15 februari 2008 Det var säkert sant för man använder ett likströmsfält som mäts i Tesla och inte som vanligt i mikrotesla!! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.