Gå till innehåll

White Spiritual


LastonFilm

Recommended Posts

Jag har hittat en white spiritual låt från USA, gjord 1961. Den heter "I'm a poor wayfaring stranger" och i boken, där låten finns, står det att denna låt är Trad., alltså traditionell. Och under noterna och allt står det "Musiken copyright © detta arr: Warner/Chappel Music Finland OY."

Är det alltså någon som har copyright för denna låten?

Hur tar jag reda på vem det är i så fall?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du måste alltid betala för din musik såvida inte gjort musiken själv eller artisten har varit död i 70 år. Det finns ett nummer man kan ringa och kolla upp copyrights men ag kan garantera dig att det är alltid nån som äger låten om inte i Sverige så USA eller Beirut eller varsomhelst.

 

Kommer inte exakt ihåg vad stället hette men dom kollar i allafall upp i nån form av lista vem som äger låten eller rättare sagt dom skickar dig vidare till en massa bolag som sickar dig vidare till ett annat bolag eftersom dom kanske bara äger rättigheter till en låt och så håller det på.

 

Så det är bara till at skita i vad copyrights heter eller så gör du egen musik. Lev farligt. :P Är det hemmaproduktion för eget bruk så får du använda hur mycket låtar du vill dock. Men för festivaler och tv så måste du betala igentligen.

 

En liten låtsnutt som ag kollade upp skulle kosta mig 1500:- för at få ha med o visa upp på festivaler, giriga as. Dom kommer att säga att det är pappersarbetet dom tar betalt för dock.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...