Punx Posted July 18, 2004 Share Posted July 18, 2004 Tjena, kan nån hjälpa mig med hur jag får klippen att bli svartvita i Adobe Premiere 6.5? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoeyC Posted July 18, 2004 Share Posted July 18, 2004 Det kan göras med hjälp av de inbyggda effekterna i Premiere på olika sätt. Effekterna kommer man enklast åt genom att i rullmenyn välja "Window" --> "Workspace" --> "Effects". Du kommer då få fram ett litet fönster som har en flik döpt till "Video". Därunder kan alla effekter hittas. De drar och släpper man på klippet man vill mecka med. De effekter som har parametrar man kan mixtra med, ändrar man under en annan flik döpt "Effect Controls". Nu till det svartvita: Antingen kan du använda den färdiga effekten "black & white", vilken borde göra jobbet, i annat fall kan du helt enkelt dra ner "saturation" till 0, detta görs via effekten "Color balance (HLS)". Om du sedan mixtrar lite med kontrasten ("Brightness&Contrast") kan du med större valmöjlighet bestämma karaktären på det svartvita. Ytterligare ett sätt, är att använda en av mina favvo-effekter; "Extract", vilken också går att ändra tills man blir nöjd. Hopppas detta gör susen! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Punx Posted July 18, 2004 Author Share Posted July 18, 2004 black & white har jag testat det blir perfekt, men när jag exporterat filmen så försvinner det svartvita, det är svartvitt då jag kör previewn i premiere men inte när filmen är exporterad, hur ska jag göra? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Posted July 18, 2004 Share Posted July 18, 2004 Nu använder jag inte Premiere 6.5 så det kanske är något jätteenkelt du missat. Har du renderat effekten innan du exporterar? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Punx Posted July 18, 2004 Author Share Posted July 18, 2004 är helt noob på premiere ja så.. hur gör man det då? någon som vet? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Posted July 18, 2004 Share Posted July 18, 2004 Tror att det bara är att trycka på Enter. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Punx Posted July 18, 2004 Author Share Posted July 18, 2004 ja det vare men det funkar fortfarande inte?! förstår ingenting ja.. verkar som det svart/vita försvinner då ja exporterar.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts