Gå till innehåll

Uppbyggnadsskedet i företag - fiktiv SGI


IronLion

Recommended Posts

Är det någon som kan ge mig råd med att förklara och presentera i riktiga termer för FK

mitt företags framtids - och investeringskalkyler så att företaget betecknas att vara i uppbyggnadsskedet? Jag söker efter rätta formuleringar och exempel (akut).

 

Vänligen lämnar bara kommentarer om ni vet vad det handlar om.

Länk till kommentar
Share on other sites

Företaget skall tillhandahålla såväl företag som almänheten tjänster innom ??????

 

Nåt i stil med det skrev jag men det är 18 år sedan, borde funka fortfarande.

 

Frågetecknen är naturligtvis din egen inriktning min var "konsulttjänster innom Cad/cam cae och övrig dataverksamhet"

 

Du kan om det är film du skall göra försöka med "Dokumentation och marknadsföring".

Skriv så luddigt som du kan så du inte målar in dig i ett hörn utan har alla vägar öppna och flera ben att stå på.

 

Mitt företag är avvecklat.

Music

Länk till kommentar
Share on other sites

Verksamheten är film -och videoproduktion. Enligt FK beviljas fiktiv SGI bara till företag som investerar miljonbelopp "typ lantbruk" (deras ord). Kan jag värdera mina inmateriella tillgångar högt (tex. alla mina filmsekvenser i råskick som jag har samlat under flera år)? Vilken praxis finns i filmbranchen? Frågan är uppbyggnadsskedet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan inte tänka mig att "filmsekvenser i råskick" har något som helst värde. Möjligtvis om du har tecknat en oerhört hög negativförsäkring på materialet eller om materialet redan är knutet till ett bolag och du har ett delägasrskap i materialet och avtal om det. T ex om du äger del i negativet på Göta Kanal 2.

 

Det är väl ungefär praxis i branschen.

 

Helt klart är att man inte kan värdera lite hobbyfilmer till ett gäng miljoner utan att ha täckning för det. I regel är en hobbyfilm lika mycket värd som andrahandsvärdet på tejpen den ligger på om du inte kan dokumentera värdet på annat sätt (som att det gjorts oerhört stora investeringar i kapital för att producera materialet eller att det finns en pre sale med i bilden som garanterar ett köpvärde). Immateriella tillgångar är inget luddigt begrepp som man kan höfta lite med utan någonting väldigt exakt. Mina advokater är sveriges främsta på immaterialrättsliga frågor om du vill ha tips på bra hjälp (nu är dom i och för sig väldigt dyra att anlita - men dom är bra).

Länk till kommentar
Share on other sites

Värdering av tillgångar som du avser att apportera in i en verksamhet skall göras till marknadsvärde och styrkas av företagets revisor. För att göra detta måste det dels finnas en marknad eller praxis för beräkning, samt en revisor som förstår marknaden. Genom att fråga i forumet utan att visa vilket produktionvärde eller visningsvärde i from a licenser eller biljettintäkter försöker du kringgå det svåra i beslutet.

 

Så kallad Goodwill är ett värde utöver marknadsvärde eller bokfört värde (vilket som är lägst gäller) som skall skrivas av under en ganska kort tid. Goodwill betalas vid köp av företag men inte vid apport av egenomdom.

 

Det enklaste för dig är att räkna ut marknadsvärdet genom att gå till en butik och fråga vad du får för din utrustning och be butiken skriva ut den värderingen.

 

Om dina sekvenser saknar kända stjärnor eller berömda händelser saknar de nog kommersiellt värde i skrivandes stund. Men om du blir berömd och erkänd kan sekvernserna bringa intäkter - men enligt försiktighetsprincipen värderas de till noll. Vill du trots allt ha ett värde över noll ansatt på sekvenseran kan du sälja dem till SVT och se vad du får. Du kan även försöka belåna dem på banken och se vad de ger sekvenserna för värde.

 

Näste steg i frågan är varför överhuvudtaget ansätta värde på sekvenser. Om du sätter ett värde på en miljon och sedan ska skriva av dem med 200000 per år måste du ha intäkter på minst 200000 per år bara för att täcka avskrivningarna - annars går bolaget med förlust från början. Om du inte lyckas sälja sekvenserna under första året kan marknadsvärdet vara noll och då nödgas du skriva ner hela värdet med en miljon första året. Om du har ett AB och ska skriva av 1 mille måste du ha intäkter på minst 950000 annars har AB:et förbrukat halva sitt aktiekapital och måste likvideras.

 

Slutsats. Behåll dina egna sekvenser för dig själv och skulle någon vilja köpa dem får du sälja dem till marknadspris och deklarera den intäkten privat som inkomst av näringsverksamhet. Om du blandar in dem i företaget nu får du dras med kostnader för bokföring och redovisning på något som du inte tjänar pengar på nu.

 

Det enskilt viktigaste för dig när du startar eget företag är att hålla kassan likvid och spenderbyxorna inlåsta på vinden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du med SGI menar SjukdomsGrundande Inkomst når du den lättast genom att ha en anställning som ger dig inkomst under året. Din verksamhet kan du i början köra som hobby och dra av alla utgifter från intäkterna. Tanken bakom hobby att det inte ska generera överskott.

 

Skulle du sälja din film och få stora inkomster kan du deklarera den som Royalty och det blir då näringsverksamhet, om det inte är en engångsföreteelse då det kan räknas som hobby. Om royaltyinkomsterna blir riktigt stora kan du avsätta pengar på upphovsmannakonto och på så sätt fördela inkomsten över sex år framåt.

 

När du driver enskild firma anger du ett beräknat resultat som ligger till grund för preliminärinbetalningar av skatter och avgifter. Genom att välja fler karensdagar kan dina sociala avgifter reduceras marginellt.

 

Om du driver enskild firma kan du låna pengar till firman och av firman utan problem - bara du har kvar till skatter och avgifter. Du har mer att vinna på att hålla nere din inkomst och reducera sociala avgifter och skatter än vad du kan tjäna på karensdagsreducering.

 

Om det är ett företag som har akut behov an dina tjänster är det enklare för dig att ta uppdraget och låta dem betala in sociala avgifter och skatter som du sedan tar hänsyn till i din redovisning av hobbyverksamhet. Att du tar på dig företagsansvar bara för ett uppdrag är kanske inte motiverat eftersom du hamnar i den suspekta gruppen av medborgare i landet. Du kanske tjänar någon krona och förlorat mycket mer så här i början.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag startade enskild firma av flera orsaker som jag inte vill gå närmare inpå. Men jag kan citera: "Man lär sig inte simma på land.." Om man redan har enskild firma går man ju inte ett steg tillbaka till anställning bara för ett sånt här litet problem. FK (Försäkringskassan) är egentligen inte intresserad av specika och exakta detaljer utan vill veta de för att förstå UPPLÄGGET bakom uppbyggnadsskedet. Upplägget - hur man ska tänka - är kärnfrågan - här.. Immateriella tillgångar är inte det enda viktiga - vänder på frågan - vad kostade det att skaffa filmsekvenserna ? - förstår du att det behövs olika tankesätt att lösa problemet? Frågan som jag behöver svar på är HUR PRESENTERA JAG UPPBYGGNADSSKEDET i lämpliga termer? Vilka tillgångar och kostnader finns med i sådana upplägg?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om vi bortser från att du brukar versaler för att förtydliga hur viktigt frågan är för dig försöker jag ge dig lite mer info av generell karaktär eftersom ditt enskilda fall inte är känt för mig. Din fråga är för allmän för ett entydigt svar som läser dina tankar och finner din unika situation relevant.

 

För att göra det enkelt för dig så är sjukdomsgrundnade inkomst det du förväntas tjäna under inkomståret. Sjukersättningen du får om du blir sjukskriven är tänkt att ersätta den förlorda inkomsten du har under året. Genom att ange olika antal karensdagar så varierar dina sociala utgifter. Under en karensdag får du ingen sjukersättning.

 

Bokföringslagen reglerar hur du får bokföra intäkter, utgifter, investeringar och kostnader. Därtill finns råd från bokföringsnämnden. Utöver detta finns skattemässiga värderingar som kan skilja sig från andra lagar.

 

Det är inte intressant vad du har lagt ner på sekvenserna innan du startade den enskilda firman. Du kan inte ta upp dem som något värdefullt om det inte finns ett marknadsvärde på dem. Men du har rätt att rulla fram förluster tills du får vinster att kvitta dem mot inom den enskilda firman.

 

Om du gör en förlust på den enskilda firman finns ingen inkomst av näringsverksamhet att deklarera och ingen sjukdomsgrundande inkomst att beräkna sjukersättning från.

 

Dina filmsekvenser har immateriellt värde eller återvinningsvärde för hårddisk eller band eller DVD. Det fysiskt återvinningsbara lagringsmediumet är tämligen irrellevant här eftersom kostnden för en DVD är så låg att den direktavskrivs.

 

Om du har en enskild firma i uppbyggnadsskede kommer du att få stora investeringar. Dessa investeringar kan du skatta som inkomst av näringsverksamhet och därmed få hög deklarerat inkomst.

 

Det finns skatteregler för avdrag för investeringar som gör att investeringar inom den enskilda firman kan beskattas till samma skattesats som aktiebolags vinster.

 

Om du hittar på ett stort värde på filmsekvenserna som inte kan styrkas av en marknad måste du efter årets slut skriva ner hela värdet till noll. Annars riskerar du att både be bokföringsbrott och skattebrott, samt vilseleda försäkringskassan.

 

Om du är intresserad av att få reda på mer om termer och begrepp kan du läsa företagsekonomi, redovisning, skatterätt, förvaltningsrätt, finansiering mm mfl. Almi kan kanske ge dig råd eller konsultationer.

 

Tyvärr är det så att om ditt mål är att få en stor sjukdomsgrundande inkomst, sjukskriva dig och sedan jobba vidare med dina projekt ber jag dig läsa igenom Brottsbalkens 9 kapitel - innan du gör något mer.

 

Slutligen, gå till en revisor och rådfråga så att du inte sätter dig på pottkanten första året. Om du inte har råd med en revisor har du ingen sjukdomsgrundande inkomst att tala om.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du verkar inte ha förstått min fråga trots mina versaler. Vilka upplägg används inom filmbranchen i uppbyggnadsskedet? Och slutar vara läxande som man vore nybörjare som företagare.

 

Samma som i din nuvarande branch; dvs enligt de rättskällor jag har angett.

 

Vad är det du saknar i förklaringen? Om du söker ett sätt att blåsa upp ett värde som inte finns för att själv dra vinning av det samtidigt som någon annan lider skada av det är det nog definitionen på bedrägeri. Begreppet upplägg brukar brukas av de som har försöker lura till sig något från stat och förvaltningar.

 

Det mesta om detta kan du läsa om i böcker om finansiering och bokföring.

 

Om du har enskild firma har du inget att apportera in. Du kan ha dokumenterade kostnader inkomståret innan du startade firman som du kan kvitta mot intäkter som är ett resultat av din investering (beräknad på dokumenterade kostnader där eget arbete inte är en kostnad.)

 

Om du säljer licenser på sekvenserna till ett högre pris än dina kostnader får du ett beskattningsbart överskott; annars blir det noll kvar.

 

Vad är det försöker komma runt med ditt upplägg? Marknadsvärdet? Det är bara att följa gällande lag samt råd från bokföringsnämnden; svårare än så är det inte.

 

Jag kan förstå att du inte uppskattar det jag har skrivit eftersom det är generellt och måste anpassas till din uniks situation. Men det normala i din sits som van företagare vore att prata med din revisor först innan du börjar med att anpassa ditt upplägg till Försäkringskassan.

 

Vare sig här i detta forum eller på annat sätt kan jag vara behjälplig med att skapa upplägg som du ska använda i strid med gällande lag. Det kan inte heller din revisor göra.

 

BrB 9 Kap är nog bästa vägledningen innan du svänger till det.

 

Lycka till med sökandet efter ditt unika svar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag får tyvärr intrycket av att du har fastnat vid Brottsbalken. Enligt lagen får egna företagare i uppbyggnadsskedet av sitt företag begära en så kallad fiktiv SGI under en begränsad tid. Alltså helt lagligt. Jag begärde 300.000 som fiktiv SGI per år vilket delat genom 12 månader ger en SGI på 25.000 per månad. 25000 är ingen hög månadsinkomst, så alla spekulationer om bedrägeri kan du glömma. Eftersom en fiktiv SGI ges högst för ett år är faran för skatteplanering/ekobrott rätt minimala. Det är klart att jag vet vad ett uppbyggnadsskede är inom andra brancher men jag ställde frågan i detta forum för att få ytterligare info om hur man gör inom filmbranchen. Tanken var att jag skulle få mer detaljerad info än vad som finns i allmänna källor. Dessutom är det ont om tid. Mina kalkyler till FK är ingen skattedeklaration.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag får tyvärr intrycket av att du har fastnat vid Brottsbalken. Enligt lagen får egna företagare i uppbyggnadsskedet av sitt företag begära en så kallad fiktiv SGI under en begränsad tid. Alltså helt lagligt. Jag begärde 300.000 som fiktiv SGI per år vilket delat genom 12 månader ger en SGI på 25.000 per månad. 25000 är ingen hög månadsinkomst, så alla spekulationer om bedrägeri kan du glömma. Eftersom en fiktiv SGI ges högst för ett år är faran för skatteplanering/ekobrott rätt minimala. Det är klart att jag vet vad ett uppbyggnadsskede är inom andra brancher men jag ställde frågan i detta forum för att få ytterligare info om hur man gör inom filmbranchen. Tanken var att jag skulle få mer detaljerad info än vad som finns i allmänna källor. Dessutom är det ont om tid. Mina kalkyler till FK är ingen skattedeklaration.

 

Om jag förstår dig korrekt har du bråttom att lämna in din beräkning till försäkringskassan. Samma beräkning som ligger till grund för fiktiv SGI bör rimligen stämma med den deklaration du lämnar till skatteverket.

 

Till att börja med är det inte fullt så enkelt med tidsperioder för fiktiv SGI som du ger sken av. Genom byte av sysselsättning, vård av barn, arbetslöshet mm kan perioden för SGI sträcka sig över flera år. Det finns rättsfall på SGI för egenföretagare som sträcker sig över flera år.

 

Din ursprungliga fråga om hur du skall värdera dina filmsekvenser kanske du är beredd att hålla med är ganska utförligt besvarad med flera exempel på hur värdet skall etableras; försäljning, belåning, licensiering eller noll.

 

Din fråga om hur din SGI skall beräknas inom firman gäller primärt den enskilda firmans årliga nettoresultat. Samma beräknade resultat som även ligger till grund för inbetalningar till ditt skattekonto, och som du lämnar in till skatteverket.

 

För att beräkna nettoresultatet behöver du en investeringsbudget och en likviditetsbudget. Med investeringsbehovet och behovet av arbetande kapital, med dess plussande och minusande vecka för vecka, kan du göra en resultatbudget. Årsresultatet är ditt nettoresultat.

 

Från nettoresultatet drar du i de flesta fall av 25% i schablonavdrag och på resterande summa beräknar du dina sociala avgifter och skatt.

 

Även fast du investerar i utrustning och därmed inte får ut så mycket i lön läggs utrustningen till i ditt nettoresultat. Så under uppbyggnaden blir ditt nettoresultat större än vad du kan konsumera själv.

 

Ett annat alternativ att beräkna din fiktiva SGI är att titta på din tidigare inkomst. Du tar tex dina två års senaste inkomster och anger dem som fiktiva, eller jobbar vidare med dem som årlig inkomst. Då driver du den enskilda firman på övrig tid och har både sjukförsäkring för inkomstbortfall från vanligt jobb och kapitaluppbyggnad i firman.

 

Ett tredje alternativ är att ta den inkomst du skulle ha fått om du haft samma jobb som anställd. Det är enklast att fråga en firma på orten, eller be Försäkringskassan att jämföra med den personen som driver den firman.

 

Jag har i höstas svarat på frågor som du hade om att starta företag och med dina två månaders erfarenhet som momsregistrerad företagare hoppas jag att den information jag bidragit med inte är för trivial för din smak.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur stor är genomsnittslönen i filmbranchen om jag skulle vara anställd? Kan ni ange källor?

 

Om du vet debiterad kostnad per timme eller per dag och multiplicerar det med debiteringsgrad får du fram genomsnittslig intäkt per timme eller dag. Efter att du har dragit av alla dina kostnader får du fram ett genomsnittsligt nettoresultat. Från nettoresultatet drar du av 25% och resten är din genomsnittslön före skatt.

 

Fråga bolag på din ort vad skulle få i ersättning om du hoppar in som frilansare inom den eller de fakulteter du kan utföra.

 

Då får du fram debiteringsbart pris per timme eller dag du arbetar.

 

Jag vill verkligen inte att du skall ta illa upp och börja förtydliga dig med versaler igen - men innan du startade bolaget tog du väl reda på vad du skulle kunna debitera?

 

Och varför lägger du så mycket tid på att rapportera in din fiktiva SGI, när du kan köpa en försäkringslösning snabbare och med mindre huvudvärk?

 

Du har fått mer information i korrekta termer än vad du vill ta åt dig. Men det är kanske magstarkt av dig att kräva att få alla svar gratis så svaren passar din unika situation utan att du delar med dig av det som är unikt för dig.

 

Munthe ställde rätt fråga till dig; medellön för vilken arbetsuppgift?

 

Trots allt ber jag dig ödmjukast att gå tillbaka till dina budgetar och se över posterna i investeringsbudget, likviditetsbudget och resultatbudget. För att klara av dessa budgetar måste du veta vad en resultaträkning och en balansräkning är. Du måste veta vad du har för fasta kostnader (med betalningsdagar), rörliga kostnader (och när de inträffar) samt antal debiterbara timmar eller dagar för att du ska gå jämnt upp. Du behöver ta reda på hur mycket arbetande kapital du behöver för att klara investeringar och likviditet.

 

Utifrån dina kostnader och egna löneanspråk kan du beräkna ditt timpris eller dagspris. Sedan kan du gå till kunder och se om du kan få uppdrag.

 

Eftersom du tidigare inte har kunnat upprätta budgetar som underlag för skatteverkets bedömning gav jag dig i höstas receptliknande råd. I skrivandes stund har jag delvis repeterat råden till dig. Om du anser att de svar jag pch andra ger dig är av undermålig kvalitet kan du alltid göra fotarbetet själv. Finner du mina gratisråd lika värdefulla som deras pris har du endast investerat tiden till att läsa dem - och det kan inte vara många minuter till spillo...

 

Jag önskar dig lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vill göra film. Däremot är jag inte bra på formuleringar, ekonomi och bokföring. Jag har inga pengar till jurister, revisorer eller konsulter. Jag vill göra film. Jag vill inte leva på staten. Jag har noll budget. Därför måste jag göra alla arbetsuppgifter själv. Dyra försäkringslösningar kan jag inte köpa. Två val har jag. 1. leva på samhället resten av mitt liv 2. försöka att inte göra det. Med det som bakgrund tänker jag inte på kalkyler, investeringsbudget etc. Målet är att filma oavsett pengar. Jag bor på landet. Några andra att fråga på orten finns inte. Jag måste själv filma, redigera, lägga ljud och sedan distribuera filmen. Det är dokumentärfilm riktad till tv-bolag. Inga privatkunder. Eftersom jag har hört att det finns förmodligen många andra som är i samma situation som jag så tänkte jag höra från de hur deras råd eller lösningar ser ut. Det finns ju oberoende freelance filmare, fotografer, journalister,musiker m.m. Har alla de en väl genomtänkt investeringsbudget i portföljen? Min fråga om SGI/genomsnittslön är enkel. Gör den inte mer komplicerad än nödvändig. Tack för din tid och vilja att ge råd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns ju oberoende freelance filmare, fotografer, journalister,musiker m.m. Har alla de en väl genomtänkt investeringsbudget i portföljen?

 

Tittar man på små foretag överlag och ser vilka som lyckas med sin ambition och vilka som inte lyckas med sin "ambition" så är en genomtänkt affärsplan en väldigt viktig nyckel. Har man ingen affärsplan och inte tänkt igenom kostnader man kommer att ha för att hålla sig verksam och vilka dom potentiella intäkterna är och hur mycket det är kvar efter att kostnaderna är betalade så slutar det i regel bara på ett sätt; man lägger ned eller går i konkurs om det vill sig illa.

 

Alla framgångrika frilansare jag känner har väldigt bra koll på vad det är dom håller på med. Visst, det är en ständig jakt på pengar varje månad och det kan vara jäkligt trist när det ibland känns som att det bara handlar om pengar, men anledningen till att dom kan fortsätta jobba är för att dom tänkt igenom sin affärsplan. Jag skulle t ex aldrig starta ett företag utan att redan ha en betalande kund. För mig är det det viktigaste och första steget.

Länk till kommentar
Share on other sites

Klart att en revisor skulle hålla med dig. Men förutsättningarna är olika för varje företag. Det går inte att räkna ut samma genomsnittslön för en företagare som väljer att investera 100 000 som för någon som måste nöja sig med 30 000. Budgetar ser olika ut beroende på vad man lägga i de. Om man inte ha ett drömläge att starta ifrån så få man ta det som finns tillgängligt. Jag har en genomtänkt affärsplan och utrustning som duger. Kalkyler kan jag arrangera. Olika människor fokuserar på olika saker. En del tänker mer på juridik och kalkyler medan andra har nöje i med vad de sysslar med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du har "utrustning som duger" å en ide,föreslår jag att du spelar in rullen på lediga stunder,

Tar ett "vanligt"jobb under tiden,duvet degen måste in hursom.Detta dödar dock inga ambitioner!

Närså rullen e klar har du vipps en produkt å kan börja leta köpare,e rullen sen bra finns d nog en kund möjligen,då drar du igång firman.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du har "utrustning som duger" å en ide,föreslår jag att du spelar in rullen på lediga stunder,

Tar ett "vanligt"jobb under tiden,duvet degen måste in hursom.Detta dödar dock inga ambitioner!

Närså rullen e klar har du vipps en produkt å kan börja leta köpare,e rullen sen bra finns d nog en kund möjligen,då drar du igång firman.

 

Klart som korvspad. Mycket bra sagt. Jag borde ha lagt till att ett annat alternativ till att ha en kund när man startar är att ha en produkt som folk visat intresse för. Båda funkar utmärkt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror att alla människor är bäst på att inse sin egen situation, möjligheter och risker. Får jag en fråga så besvara jag den utan att nedvärdera personen som ställer den. Vissa inlägg i detta forum håller sig inte till sakfrågan och pekfingret känns i undertonen. Istället på att besvara frågan om uppbyggnadsskedet i en speciell branch och ge exempel så uppmanas jag att svara på saker som egentligen inte ha med frågan att göra. Om andra inte skulle dra igång ett företag före vissa faktorer är uppfyllda, hjälper inte mig i mitt sökande efter hur ett uppbyggnadsskede i filmbranchen ser ut. Dessa personer glömmer också att tex filmstöd bara ges till registrerade företag. Banker ger inga företagskonton till hobby projekt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...