kingen Postad 7 februari 2008 Postad 7 februari 2008 Lugn nu,du vet liknande paramerar gäller allt företagande oavsett bransh. vad ska du med ett företagskonto till i startskedet btw?bygg bara inte upp ditt företag på att få filmstöd,ingen säker inkomstkälla jag lovar! 0 Citera
16kolon9 Postad 7 februari 2008 Postad 7 februari 2008 Är det någon som kan ge mig råd med att förklara och presentera i riktiga termer för FK mitt företags framtids - och investeringskalkyler så att företaget betecknas att vara i uppbyggnadsskedet? Jag söker efter rätta formuleringar och exempel (akut). Vänligen lämnar bara kommentarer om ni vet vad det handlar om. För att göra investeringskalkyler gör du först en lista över investeringbehov. Sedan beräknar du hur investeringn skall finansieras. Sammantaget blir det en investeringsbudget. Du har fått svar på vad som bör ingå i en investeringbudget. Framtidskalkyler avhandlar både investeringsbudget, likviditetsbudget och resultatbudget. Detta har du fått svar på i omgångar. Ett uppbyggnadsskede är när investeringar görs och likvida medel till större del används för att bekosta inköp innan intäkter räcker till för löneuttag. Genom att du driver enskild firma berärknas nettoresultatet på årsbasis. Om du hade drivit AB hade du kunnat ta ut en månadslön från ditt arbetande kapital. Om jag har bedömt dina inlägg på ett rimligt sätt vill du göra rätt för dig och samtidigt skapa film. Du har å ena sidan regelverk som styr hur du gör rätt för dig och dessa regelverk är som oftast inte anpassade för någon liten företagare - utan gjorda för volvo och scania. Å andra sidan har du den kreativa lusten att göra film som kan kvävas eller begränsas av regelverkens trånga kostym. Om du ställer frågor om kreativitet - får du nog fler spontana och uppmuntrande svar. Om dina frågor berör regelverken och småföretagarens anpassning till dem får du reserverade svar. Det verkar som om de flesta inläggen i grund och botten bara ber dig att dubbelkolla innan du tar steget fullt ut. Detta kan bero på att inläggarna har personliga erfarenheter som de inte nödvändigtvis vill att du ska upprepa. Till det kan läggas att frågorna du ställer är omöjliga att svara på givet given information. Eller så kan det vara så att ditt behov att få svar är större än nyttan med att ge dig ett exakt svar på en vag fråga. En andra än mig kanske också har gjort grundarbetet och inte direkt känner för att bara sätta igång och jobba en månad gratis åt dig för att göra en affärsplan med genomtänkta sifferexceriser. Ditt behov att akut hjälp är större än tiden som finns tillgänglig att utföra uppdraget seriöst. Denna tidsbrist kan också vara en bidragande faktor till att du får fler frågor än svar. Som skrivet är; ta inte illa upp om du får göra om ditt eget jobb så att det passar alla myndigheter, regelverk och eget bankkonto. Det är en naturlig del av företagsadmininstrationen som småföretagare måste avsätta obetald tid till. Tricket kan vara att spara kreativiteten till filmskapandet och rutinen till administrationen. Om du letar andra forum och hemsidor kan du med hjälp av google och yahoo söka alla svenska sidor mycket fortare än du får svar här. Du kan också prata med DI som har en producentutbildning med svar på de flesta frågor du ställer. DI har även haft en pärm med förslag på mallar och kontrakt. Det ska finnas referensex av den på KB, i Lund och i Uppsala. Lycka till 1 Citera
IronLion Postad 7 februari 2008 Författare Postad 7 februari 2008 Nu kan jag med ett exempel visa vilken sorts information jag var ute efter. Det var inga siffror eller kalkyler. Jag upptäckte det själv när jag läste i ett rättsfall via internet. Mitt misstag var att ange en viss summa 300.000 som jag ansåg vara en rimlig SGI. Nu kommer jag istället också yrka att om FK inte fastställer SGI till 300.000 att i andra hand SGI ska vara den grundlön som gäller i branchen om jag vore anställd. På den punkten finns ett rättsfall från Kammarrrätten. Nu fick ni tips av mig. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.