miss piggy Posted July 16, 2004 Share Posted July 16, 2004 Vid intervjuer utomhus har jag alltid fotat personen med solen bara delvis i ansiktet för att få lite "blänk" i ögonen, men att de ändå inte behöver "kisa" för mkt... Har nu fått tips om att filma i motljus i stället då inte solen står allt för lågt. Det ger ett mer mjukt ljus i ansiktet. Vad tycker ni? Är inte risken att bakrunden blir överexponerad då? Hur kan jag kringgå detta?? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
miss piggy Posted July 16, 2004 Author Share Posted July 16, 2004 Vill bara tillägga att jag inte vill använda kamera lamor eller annan lampa.... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Posted July 17, 2004 Share Posted July 17, 2004 En reflektor är bra att ha, speciellt en molnfri dag. Fixar man lätt själv med en kartongbit och lite vanlig ungsfolie. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
miss piggy Posted July 17, 2004 Author Share Posted July 17, 2004 Tack för ditt svar Ronny! Det blir lite krångligt att stå med en reflektor under intervjuerna. Där jag jobbar måste det gå väldigt snabbt undan... dessutom måste jag bete mig lite proffsigt... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Posted July 17, 2004 Share Posted July 17, 2004 Om du är helt själv kan det bli lite knepigt. Det finns dock riktiga reflektorer med stativ. Kostar dock lite mer. Att ljussätta utan några lampor eller andra tillbehör är rätt svårt... =) Om kameran har zebra-mönster så rekommenderar jag att du exprimenterar med detta så du lär dig var gränserna går för överexponering. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
miss piggy Posted July 18, 2004 Author Share Posted July 18, 2004 Ja jag är ensam så det är lite knepigt. Har ju en reporter med mig men han har ju sitt att sköta... =) Antingen exprimenterar jag eller så gör jag som jag alltid gjort. Detta är ju ett filmforum och jag pratar mer Tv nu. Men film är det jag egentligen brinner för! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndySwe Posted August 3, 2004 Share Posted August 3, 2004 Jag håller med Ronnie. För att höja känsla/kvalitet avsevärt hade jag skaffat mig en reflektor. Att bete sig proffsigt är viktigt men kvaliteten på det du filmar är ju det som räknas när du ger materialet till kund/chef. Inte om du såg lite ding ut när du höll en reflektor. (sagt i all välmening) Mitt tips.. Köp en reflektor, har du inte råd så gör en i papp med ungsfolie.. Ta med en polare, låt honom hålla reflektorn. Bjud honom/henne på glass sen. Ställ intervju-offret så att solen slår lite snett bakifrån. (lite i hår, osv) Ställ polaren med reflektorn på motsatt sida. Hitta en schyyst komposition med rolig bakgrund. Gärna lite skuggig bakgrund så att det faller mer ljus på den som blir intervjuad. Så är det lättare att koncentrera sig på denna istället för att titta på en detaljrik bakgrund. Det kommer höja dina intervjuer avsevärt! Lycka till! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted August 3, 2004 Share Posted August 3, 2004 Min erfarenhet än så länge har varit att ugnsfolie reflekterat på tok för koncentrerat med mycket reflexer, själv har jag mest använt reflektorer jag gjorde av stora plancher (baksidan) som jag limmade fast på dito stora kartongbitar. Då spred sig ljuset väldigt bra! Pax Vobiscum! Christian 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndySwe Posted August 3, 2004 Share Posted August 3, 2004 Då ställer man sig lite längre ifrån ;) Är det lite molnigt så fungerar ju inte ett vitt papper nått vidare. Med folie så kan man reflektera ljus även på en molnig dag. Är det molnfritt och man tycker ljuset blir för skarpt så kan man ta några steg tillbaka och låta fysiken göra sitt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted August 4, 2004 Share Posted August 4, 2004 Ligger det iof en hel del i! Trött som jag var tänkte jag att det inkluderade en lampa av nåt slag :-) Pax Vobiscum! Christian van Caine 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blund Posted August 16, 2004 Share Posted August 16, 2004 Reflektorer är mkt effektivt, indeed. Naturligt, mjukt ljus om det används med finess. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts