Gå till innehåll

ljus vid intervjubilder i solsken...


miss piggy

Recommended Posts

Vid intervjuer utomhus har jag alltid fotat personen med solen bara delvis i ansiktet för att få lite "blänk" i ögonen, men att de ändå inte behöver "kisa" för mkt...

Har nu fått tips om att filma i motljus i stället då inte solen står allt för lågt. Det ger ett mer mjukt ljus i ansiktet. Vad tycker ni? Är inte risken att bakrunden blir överexponerad då? Hur kan jag kringgå detta??

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du är helt själv kan det bli lite knepigt. Det finns dock riktiga reflektorer med stativ. Kostar dock lite mer.

 

Att ljussätta utan några lampor eller andra tillbehör är rätt svårt... =)

Om kameran har zebra-mönster så rekommenderar jag att du exprimenterar med detta så du lär dig var gränserna går för överexponering.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja jag är ensam så det är lite knepigt. Har ju en reporter med mig men han har ju sitt att sköta... =)

 

Antingen exprimenterar jag eller så gör jag som jag alltid gjort. Detta är ju ett filmforum och jag pratar mer Tv nu. Men film är det jag egentligen brinner för!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jag håller med Ronnie. För att höja känsla/kvalitet avsevärt hade jag skaffat mig en reflektor.

 

Att bete sig proffsigt är viktigt men kvaliteten på det du filmar är ju det som räknas när du ger materialet till kund/chef. Inte om du såg lite ding ut när du höll en reflektor. (sagt i all välmening)

 

Mitt tips.. Köp en reflektor, har du inte råd så gör en i papp med ungsfolie..

Ta med en polare, låt honom hålla reflektorn. Bjud honom/henne på glass sen.

 

Ställ intervju-offret så att solen slår lite snett bakifrån. (lite i hår, osv)

Ställ polaren med reflektorn på motsatt sida. Hitta en schyyst komposition med rolig bakgrund. Gärna lite skuggig bakgrund så att det faller mer ljus på den som blir intervjuad. Så är det lättare att koncentrera sig på denna istället för att titta på en detaljrik bakgrund. Det kommer höja dina intervjuer avsevärt!

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Då ställer man sig lite längre ifrån ;)

 

Är det lite molnigt så fungerar ju inte ett vitt papper nått vidare.

Med folie så kan man reflektera ljus även på en molnig dag.

 

Är det molnfritt och man tycker ljuset blir för skarpt så kan man ta några

steg tillbaka och låta fysiken göra sitt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...