Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har funderat på detta med skärm. Hur viktigt kan det vara egentligen med en superbra skärm om man ska redigera dokumentärfilm. Många här är förmodligen proffs så då kan man förstå att man vill ha en bra skräm.

Om man kollar på bildkvalitén får man väll lite på att det man filmat är bra och skulle det vara olidligt dåligt så ser man ju detta även på en dålig skärm.

Sedan kan man ju ha en tv-apparat bredvid som man kan ha som referens ibland.

Kan en ny platt skärm vara så pass dålig vad gäller att redigera film så att det på något sätt begränsar än att redigera en bra film. Ibland när man kollar på forum så får man känslan av att tekniken går före hantverket och känslan.

Det jag alltså undrar kan en budget skärm förhindra mig på något sätt i mitt arbete att redigera en dokumentärfilm?

Bara för att ta ett exempel sökte jag på pricerunner och tog en slumpad 24" budget-skärm för 2790 kr.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=80337&ref=Pricerunner

Postad

Det funkar nog utmärkt att redigera video på en sån skärm. Är mest om man vill ha riktig Broadcast-kvalité som ska kunna sändas på TV som man behöver en schysst skärm, fast är den dyra fina skärmen inte färgkalibrerad mot kameran så är det ju skitsamma ändå.

Postad

Jag praktiserade under en vecka på svt. Jag hade förväntat mig allt i grymt påkostade saker. Då reagerade jag på att han som satt och redigerade hade de äldsta skithögtalarna man kan tänka sig. Han menade på att om det låter bra i dessa högtalare så låter det bra i alla högtalare. Kanske inte är fullt överförtbart till bild men de folk jag pratat med säger att ljudet är det allra viktigaste och halvkass bild kan ursäktas många gånger om bara ljudet är bra.

Postad

svt vart? jag jobbar på svt i umeå och det är ordentliga och bra högtalare i alla redigeringar.

och bra skärm är ett måste då du ska färgkorrigera. för själva klippningen kvittar det lite.

Postad

Örebro. Fanns förmodligen andra högtalare att koppla till men när jag var med använde han de gamla.

Hur bär man sig åt när man färgkorrigerar? Speciellt typ av program eller?

En annan fråga. Om man vill göra en film i svartvit är det bäst att ställa in kameran så den filmar i svartvitt eller kan man lika gärna ändra det i redigeringen? Hehe ett plus är väll kasnke att man slipper färgkorrigering =)

Postad

måste ju flika in med en snabb fråga... pga priset så har jag länge funderat på just en sån där 24tums BenQ för att få 1080p utan ned-skalning... men har någon något att säga om BenQ eller skärmen i sig? Är det jättestor skärm med skräp-bild eller helt underbart bra för pengarna?

Postad

Har inte bara att göra med färger när man köper en sådan här skärm (snackar om BenQ:n i detta fall). Det är andra saker som kan få en att undvika dem beroende på hur kräsen man är.

Skärmen använder sig av en TN panel vilket innebär ganska usla betraktningsvinklar (sitter du lite åt sidan börjar bilden inverteras o.s.v.) vilket kan vara störigt även när du t.ex. bara slösurfar, speciellt på en 24 tummare då skärmytan är ganska stor.

Vissa sämre skärmar kan också lida av backlight bleeding vilket kan vara störigt då ljus läcker in från sidorna på skärmen, detta kan även förekomma på dyrare men på de billigare skärmarna finns de extremfall.

Nu pratar jag inte för alla här, men detta är saker man kan "lida" av i vardagsbehov också så det handlar inte bara om färger och bildkvalité i sig utan även några andra aspekter.

Kan man leva med dem är det ju jättebra, man sparar en slant på köpet. Men kan man inte leva med det, och kan jag förstå varför, så är det nog smartast att investera i skärmar av högre kvalité.

Postad

Ska man göra film som är avsedd att ses på TV bör man väl ha en bildrörsreferensskärm eftersom de allra flesta inte har en LCD/Plasma-TV. Det man måste tänka på är att färgmättnaden är lägre på ett bildrör i jämförelse med LCD/Plasma-skärmar. Jag har för mig att man brukar lägga sig på ungefär 80% färgmättnad, annars kommer färgerna att blöda rejält. Undrar om det inte finns ett filter i Premiere som heter broadcast som justerar färgmättnaden med automatik.

Jag märker den här skillnaden när jag spelar upp mina egna produktioner på projektorn alternativt TV:n hemma.

En till sak att tänka på är att en bildrörs-TV skär bort väldigt mycket av kanterna till skillnad mot en projektor LCD/Plasma som skär bort väldigt lite eller inte alls. Slå på safe margins i redigeringen.

Ytterligare en sak att tänka på är att en bildrörs-TV visar bilden med radsprång (interlaced) vilket inte datorskärmen gör. Om man då redigerar och tex lägger in en rullande text som ser bra ut på datorskärmen kan den se förjävlig ut på en TV om hastigheten på rullningen skapar interferens. Här behövs verkligen en referensmonitor. Interferenser syns ganska ofta i TV faktiskt.

Mats Findell

Grängesberg

Postad

Jag köpte en bra skärm för 3990:- för ett tag sedan. En 22 tummare. Skärmen presterar mycket bra men, jag har tänkt om (av erfarenhet) vad gäller stora skärmar. Jag tycker att om du ska köpa skärm, börja gärna med en 19 tums, och sedan, när du har råd, köp en till 19.

Vad gäller redigering, också proffsen rekomenderar att man redigerar i två skärmar istället för en stor. Arbetet blir mycket mer flexibelt och översikten är ojämförbar bättre än med en enda stor skärm.

Så jag skulle rekomendera två mindre skärmar istället för en stor.

Lycka till!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...