Dodden Postad 29 januari 2008 Postad 29 januari 2008 Hallå... Ska hålla en redovisning om specialeffekter nästa vecka och satt och funderade på om det är möjligt att använda greenscreen "live". Det vill säga, jag sätter upp en projektorduk framför publiken, på scenen. Så har jag en projektor som jag riktar mot denna, och från projektorn går en sladd till datorn, varifrån det i sin tur går en sladd till en videokamera. Denna är riktad mot mig, som står på sidan av scenen och har en greenscreen monterad bakom mig. Vad jag vill uppnå är alltså att det på projektorduken ska se ut som att jag befinner mig i någon annan miljö. Känns som att det borde vara teoretiskt möjligt att göra, men jag har ingen aning om hur. Någon som har någon idé? Är inte jätteinsatt och har inte jobbat speciellt mycket med sådant här förut. Men vill helst inte ha svar som "Då ska du nog inte ge dig in på detta, det är på tok för svårt.", för jag är redo att lägga ner tid på att det ska bli bra. 0 Citera
Insaniac Postad 29 januari 2008 Postad 29 januari 2008 Nej det går inte. En greenscreen är inte gjort för att skapa bild. Den är till för att förena hela bilden till en endaste färg för att inte ge mörka respektive ljusa toner på vissa ställen. På så sätt är det lättare att lägga in en bakgrund o liknande. 0 Citera
jmalmsten Postad 29 januari 2008 Postad 29 januari 2008 jovisst fan går det... och på tv-stationerna har det länge användts dagligdags, även om svt och tv4 kör nu med bakprojektion enligt vad jag hört från säkra källor (mycket enklare att göra och bilden blir korrekt varifrån dom än har kameran. Och ja... det finns bildmixers som klarar av att göra detta (chromakeying som det så fint heter i TV-världen) men även om du vill lägga ner tid på det så är ju ändå risken att gratis software-lösning troligtvis inte blir bra (har inget program jag kan peka åt heller) så antingen blir det billigt och troligtvist kasst eller sketabra men svindyrt. Men eftersom du bara ska demonstrera tekniken och inte har så höga krav på "broadcast" quality så antar jag ju att det åtminstånde borde finnas nån gammal analog videomixer man skulle kunna hitta nånstans. Men gör en liten sökning på Live Chroma-Keying på google så får du många svar... Har ju själv funderat lite också men mest för att kunna ta en videofeed live och visa det iallafall halvmixat för sånna gånger man kör lite mer avancerade dubbelexponeringar och flera lager av greenscreen-material... bara för att få ett hum direkt om hur bra synken blev... 0 Citera
Anhool Postad 29 januari 2008 Postad 29 januari 2008 Billig mjukvara som fixar live chromakeying: http://www.animatordv.com/ Finns lite olika versioner och jag har för mig att det finns en demo där man kan testa live-keying. 0 Citera
Dodden Postad 29 januari 2008 Författare Postad 29 januari 2008 Då förstår jag, tack för svaren. Men jag behöver även köpa eller måla så att jag har en green screen också, eller? 0 Citera
Munthe Postad 29 januari 2008 Postad 29 januari 2008 Nej man får en liten hustomte med i lådan när man köper programmet. Hustomten målar en greenscreen åt dig under natten när du sover. 0 Citera
Dodden Postad 30 januari 2008 Författare Postad 30 januari 2008 Nej man får en liten hustomte med i lådan när man köper programmet. Hustomten målar en greenscreen åt dig under natten när du sover. Jag ber om ursäkt, är som sagt inte allt för insatt. Bästa metoden för att få en bra och billig greenscreen då? Vill inte lägga ner allt för mycket pengar, och kan inte måla på väggen. Något förslag? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.