Jump to content

Recommended Posts

Posted

TJena!! Jag om ett tag filma en föreläsning och har funderat lite över hur jag bäst ska göra för att få en bra ljudupptagning... Jag har tänkt mig använda mig utav en mp3 spelare som jag har tillsammans med en mygga som förläsaren helt enkelt får gå runt med.

Problemet är att min mp3 spelare har endast stöd för mikrofoner med egen strömförsörjning. Min fråga är: Finns det myggor med egen strömförsörjning eller är det bara större mikrofoner som har de??

//HANnes

Posted

Det är lurigt med batteridrift, det är rätt att satsa på Fanthommatning, dvs ej batteridrift. Visserligen är trådlöst myggsystem med batteridrift bra men dyrt. Har man bara superkoll på batterinivån, dvs laddningen så är det okej. I vår studio glömmer folk att stänga av de batteridrivna kabelförsedda myggorna... de laddar ur.. vad värst är att vid uppstart så verkar batterierna vara okej, men den egenströmmen de själva alstrat före tagning håller bara några minuter vid drift, har man därefter dålig koll på ljudsignal in, då blir det panik i slutet... jag vet, har haft panik många gånger. Nu har vi gått över till phantommatning med en hyperkänslig mik från taket i studion, tack och lov. Till din fråga: Om det finns myggor utan bateridrift vet jag inte.

Posted

[citat=bengt20700]Till din fråga: Om det finns myggor utan bateridrift vet jag inte.[/citat]

Det var väl just det hans fråga inte handlade om ;) hah

• 2 weeks later...
Posted

Har sett dynamiska myggor, men kan inte precis rekomendera dom.

En klen fördel mä dom är väl iof att dom tål en hel del stryk till skildnad från sina polare kondingarna & electretarna, & dom drivs inte av extern ström alls, men dom låter inget vidare.

Pax Vobiscum! Christian