Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Så vill börja med lite super8 och nu när jag är medveten om att det kostar en 150kr per minut att filma i slutändan så är et v'äl dags för kameraköp.

Vill testa hur det är så kommer väl inte lägga ut en 7000kr på en kamera direkt.

Har ni några tips på ngn kameramodel som är billig men änå pålitilig, klarar den film som finns att filma med nuförtiden och inte har abtterier som inte produceras längre (har för mig att det är så med vissa kameror, men kan ju ha fel?). Kameran får gärna kuna skjuta slowmotion men 24 eller 25fps är nästan ett måste. 18 är ju lite lågt.

Har tre frågor också. Om man har en klamera som skjuter i 18fps hur blir det då när man får den scannad till DV? Antar att den då går snababre och man måste köra x% digital fulslowmotion på materialet?

Och ljusmätaren, vad är det man kollar med den? Vad ska ljusmätaren visa liksom för att det ska bli en bra bild?

Sedan, det här med positiv film och negativ. vad är egentligen skillnaden kvalitetsmässigt? Får jag den positiv fån Andec, som jag antar är edna stället man kan framkalla filmen på, så kan man visa filmen på projektor och om man då har en super8projektor så kan man filma av filmen själv med en DV-kamera för digital redigering (förstår att det blir en liten kvalitetsförsämring). Negativ film är som vanligt foto, negativet måste scannas till digitalt av proffs och man kan inte på ngt sätt se på materialet? Vad är då dyrast negativ eller positiv film och kan man få båda sorters film proffesioneltl scannat, av t.ex. uppsala bildteknik?

Postad
Om man har en klamera som skjuter i 18fps hur blir det då när man får den scannad till DV? Antar att den då går snababre och man måste köra x% digital fulslowmotion på materialet?

Vill man få den scannad i 25 fps kan man säga till om det, så kan man fippla med hastigheten själv. Annars är hastigheten redan justerad av filmscannern och extra bildrutor finns inlagda med jämna mellanrum "till 18 fps".

(eller ojämna mellanrum då, för 18 är ju inte jämnt delbart med 25 ;) )

Och ljusmätaren, vad är det man kollar med den? Vad ska ljusmätaren visa liksom för att det ska bli en bra bild?

Den visar hur stor bländaröppning du ska ha på kameran/optiken för att filmen ska bli korrekt exponerad. Alltså varken underexponerad (mörk) eller överexponerad (utfrätt, vit, bländad)

Sedan, det här med positiv film och negativ. vad är egentligen skillnaden kvalitetsmässigt?

Lite olika "färgskala", lite olika exponeringsomfång och ljuskänslighet.

Negativ film är som vanligt foto, negativet måste scannas till digitalt av proffs och man kan inte på ngt sätt se på materialet?

Ja.

Vad är då dyrast negativ eller positiv film och kan man få båda sorters film proffesioneltl scannat, av t.ex. uppsala bildteknik?

Det går alldeles utmärkt få båda sorterna scannade. Negativa filmer är lite dyrare (men jag är lite osäker på hur pass stor skillnaden är).

Postad

Tack så mycket för de snabba svaren. Så scannern gör automatiskt en film skjuten med 18fps till DV-PAL 25fps genom att dubbla vissa bildrutor? Detta syns inte då man spelard et filmade materialet sen då eller?

Som nybörjare, är det bäst att använda sig av "positiv" film då eller? Då det är billigare (?) och om na någon gång köper sig en projektor så kan man kolla på det...

Sedan, vad finns det förfördelar att scanna till miniDV hos Uppsala BildTeknik istället för Andec (som också har scanning va?)...?

Sedan, tipsa gärna om bra men billiga och lättahanterliga kameror. Vill skjuta en eller två rullar bara för att se hur det blir och se om man fastnar för det. Och hade jag rätt i det att vissa kameror använder batterier som ej finns att få tag i idag och vissa använder vanliga AA-batterier?

Postad

Om du är nybörjare rekommenderar jag dig att filma med reversal (positiv) film då det är billigare och man kan se på resultatet på en projektor och slippa scanna filmen. Vad gäller val av kamera borde du tänka på följande saker:

18 fps ger en lite ryckigare bild än 24 fps. Däremot får du med filmtid på varje rulle vid 18 fps. http://www.kodak.com/US/en/motion/filmCalculator.html

Läs och lär dig allt som går att komma åt om super8 och ställ frågor om minsta lilla! Film är dyrt och misstag är dyra. Kolla in http://www.cinematography.com och http://www.filmshooting.com för mer detaljerad information om frågor om en viss kamera.

Kolla att din ljusmätare fungerar innan du filmar! Ljusmätaren reglerar blänaröppningen och exponerar din film för rätt mängd ljus. Om den inte funkar måste du införskaffa en extern ljusmätare som kostar circa 1500 kr...

När du filmar inomhus med tungsten belysning kan det vara värt att tänka på att du måste slå av den inbyggda filtret för rätt färgåtergivning.

Canon 514 serien är riktigt bra (http://super8wiki.com/index.php/Category:Canon). En kamera ur den serien skulle jag nog satsa på. För övrigt kan man köpa kameror på http://super8arena.com och hos Wibergs Foto i Stockholm.

Lycka till med valet!

Postad

tackar tackar för länkarna, ska läsa på.

Canon 514 kamerorna verkar ju bara kunna skjuta 18 fps dock, vill nog att kameran ska kunna köra minst 24fps.

En fråga om batterier då. AA1.5 är det vanliga batterier som man kan köpa vart som helst?

1.35V PX13/PX625, vad är detta för batterier? Finns sådana att få tag i? Används de bara till ljusmätaren? Har en extern ljusmäötare på skolan ett halvår till så kanske går att köra utan den inbyggda då...

Sedan, är Agfas kameror bra? SÅg en som bara går på AA-batterier och skjuter 24fps.

Postad
Så scannern gör automatiskt en film skjuten med 18fps till DV-PAL 25fps genom att dubbla vissa bildrutor? Detta syns inte då man spelard et filmade materialet sen då eller?

Ja, det gör den (om man ställer in den tiull att göra det).

Jo, det syns då man spelar upp materialet senare, rörelserna är inte lika mjuka, det går lite ryckigt (särskilt vid långa mjuka rörelser, panoreringar, osv).

Som nybörjare, är det bäst att använda sig av "positiv" film då eller? Då det är billigare (?) och om na någon gång köper sig en projektor så kan man kolla på det...

Positiv film är dels billigare, och dels kan du se på materilet med en projektor. Blir det misslyckat (eller om kameran inte verkar fungera så bra) så slipper du betala för scanningen överhuvudtaget.

Sedan, vad finns det förfördelar att scanna till miniDV hos Uppsala BildTeknik istället för Andec (som också har scanning va?)...?

Kanske pris, kanske kvalitet, kanske hur pass mycket tid man lägger ner på scanningen till ett givet pris? OBS, rena spekulationer från min sida.

Jag vill inte basunera med alltför mycket självreklam egentligen (och har inte ens koll på priset hos Andec om jag ska vara ärlig).

Sedan, tipsa gärna om bra men billiga och lättahanterliga kameror.

Där har jag dessvärre ingen bra koll, jag har alltid bara varit intresserad av det som är/blir bäst. Jag har en Beaulieu 4008 (dock utan batterier), den är bra. Sedan finns Canon 814 och 1014, de är bra.

Kanske inte de billigaste modellerna, men jag har tyvärr inga tips om billiga och bra kameror...

Postad
En fråga om batterier då. AA1.5 är det vanliga batterier som man kan köpa vart som helst?

Det är vanliga "freestyle-batterier". AA-batterier på 1,5 volt.

1.35V PX13/PX625, vad är detta för batterier? Finns sådana att få tag i?

Specialbatterier som inte får tillverkas längre, här finns ersättningsbatterier till de gamla kvicksilverbatterierna: http://www.weincell.com/

Postad

Vad jag vet finns det en kameror i 514 serien som kan skjuta i 24 fps (Canon XL-S). Ska kolla upp det lite nogrannare när jag kommer hem.

Vad gäller Agfa har jag ingen koll alls. Kolla upp din modell på Super8Wiki och kolla att den möter dina krav på 24 fps och AA-batterier.

Grymt att du har extren ljusmätare!

Detta är otroligt bra då man kan använda sig av vilken film som helst (64A, 200T, 500T) utan några större problem och att man lär sig allt vad gäller kamerans shutter speed och f-stop.

Förresten, Nizos kameror har slow-motion (med hastigheter upp till 54 fps) ifall du är intresserad. De finns att köpa på Wibergs.

Postad

Jag har en fullt fungerande om lite kantstöt Nikon r10, som spinner på 6 st vanliga AA baterier. Den kan bli din om du är sugen.. Kameran funkar fint (nyligen använd).

18, 24, 54 fps Och singel frame..

1500:-

(du betalar frakten om den ska skickas)

Det är en bra kamera.

Postad

Det är svårt nuförtiden att börja med Super 8 filmning, då man inte alltid vet om Ektachrome 64T passar till ens kamera och skall man filma positivt el. negativt.

Som nybörjare rekommenderas att du filmar med omvändningsfilm alltså positivt. Men du kanske även behöver en projektor för att se filmen, men fast man inte har projektor kan man endå se om filmen blivit rätt exponerad genom att titta på den med förstoringsglas.

Börja filma med 18 b/s så att du får ut den mesta filmtiden ur varje rulle. Betänk att du måste filma ett par rullar så du lär dig hur formatet fungerar innan du börjar något projekt.

Det stämmer att vissa Super 8 kameror använder ett batteri till ljusmätare som inte tillverkas längre.

Postad

Tack för alla svar! Om nu man kan få tag i ersättningsbatterier så bordedet problemet vara ur världen kanske...

Jo kollat en del Nizo, de verkar bra och är snygga också :). Har wiberg en hemsida?

John - Tack för erbjudandet men lite för dyrt för mig med 1500:-.

Ska försöka få tag i en kamera nu för max 500kr, sen skjuta en rulle med 18fps (kan man växla fps på samma rulle?) och se hur det blir. Hoppas bara ens kamera funkar och så i slutändan man köper :) kanske blir att försöka få tag i en Nizo, verkar som många av demskjuter i variabel hastighet och snygga med sin silverkropp... hehe... de har ju sådana där kvicksilverbatterier men går ju tydligen att ersätta.

Kollade in weincell.com, verkar ju ha överkomliga priser antar jag. Men kanske bättre att bara köra AA nu i början :)

Postad
Har wiberg en hemsida?

Ja, http://www.wibergsfoto.se

Men de tar rejält betalt för sina kameror... jag skulle istället rekommendera Tradera, Blocket eller Ebay.

PS. Kolla in super8 projektorn som de vill sälja... den är säkert jättebra, men herrejösses vilket pris!

(kan man växla fps på samma rulle?)

Ja, det är inget problem.

Men det kan ge upphov till förvirring vid scanningen, men säger du till att du vill ha allt scannat med tex 25 fps så att du får en kopia som är exakt bild-för-bild från filmoriginalet, så kan du själv leta upp de olika avsnitten i ett redigeringsprogram och där justera hastigheterna.

Postad

Köpte en kamera nu. Blev stressad och bara tog en, skulle kanske väntat och spednerat lite på en Nizo som folk här på forumet har (lättare att få hjälp)

Köpte iaf en "Agfa Movexoom 6 MOS Electronic", någon som har koll på den? Klarra den av filmen som finns att köpa nuförtiden och sådant? Kanske gjorde bort mig som köpte den... hmm

Postad
Mjo. Läst på super8wiki. Men där står det inte, vad jag kan se om den klarar Kodaks nya film?

Sedan, vad är fade-in och fade-out, och intervalltimer?

Den ser ut att endast ha inställning för 40 och 160 asa, men igen prova med E 64T du kanske blir nöjd ändå.

Fade in och out är kanske onödigt idag om man redigerar på dator men det är en intoningseffekt som kameran gör så att bilden blir mörkare och tonar upp till ljus när nästa bild tas.

Intervalltimer är så att du t.ex. själv kan vara med i bild om du ställer kameran på ett stativ och sedan ställer in den på hur lång scen den skall ta och sedan stannar av sig själv.

Postad

Ok. De grejerna verkade ju rätt så onödiga. Fick kameran idag iaf. Såg typ oanvänd ut, har inte macro tyvärr men klarar väl mig med den här för att lära mig.

Fick med en filmrulle i paketet, vet ej om den ens funkar - borde väl vara rätt så gammal? Heter iaf "PORST super 8 color" och har tysk text på förpackningen. Står inget bäst före datum iaf :) Värt att testa att skjuta på den eller ska man förlita sog på filmen jag skickat efter från andec ?

Manualen till min movexoom 6 står på tyska emd, någon som har en länk till en pdf eller något på engelska får gärna länka den :) Den här tekniken verkar svår nog för mig :)

fattar inte det här med at blända, och extern/intern bländare och sånt. Men ska köpa AA_batterier imorgon och försöka starta igång kameran.

Postad

Du kan prova med den gamla filmen om kameran drar igenom den ordentligt men att försöka få den framkallad löns nog inte, bortkastade pengar sattsa på den nya filmen från andec när du skall filma på riktigt.

Postad

Ok. Den var ju inslagen och allt. Oöppnad? Men antar att det inte är någon ide.

Testade kameran igår iaf. Körde i 6 AA batetrier och filmen jag fick med. Kameran låter och lyser iaf så det borde ju betyda att den fungerar någorlunda.

är ni talar om intern ljusmätare etc, det är autobländare ni talar om då eller? För kunde ha denna auto tror jag och då lät kameran när jag riktade den mot olika ljus. Tror det fanns något reglage för att ha detta manuellt och då kunde jag dra "bländaren" mellan 4 & 32 - var en mätare i sökaren (är detta bländaren?)

Ifalld et är det. Ska jag ta en extern ljusmätare nu och beräkna vad den visar i ett ljus och sen se vad kameran visar. Om det inte överenstämmer, om vi säger att den interna visar fel med 2 snäpp för mycket. Ska jag ändra då manuellt hela tiden och dra ner bländaren med 2 snäpp? Är det rätt?

Dumma nybörjarfrågor kanske.

kameran sa inte till när filmen var slut heller. fans en mätare som gick till noll bara, sen när jag tillsut tog ut filmen stod det EXPOSED på filmstrippen. Antara att den var färdig då.

Postad

"Mätaren" i sökaren är skalan som visar bländarstegen. Om visaren ändrar bländarsteg då du riktar den mot olika ljus vet du att den fungerar. Sedan kan du förståss använda en extern märare om den inte ge rätt värden med E 64T.

Läs debatten "Kan jag köra Kodak Ektachrome 64 T till min kamera?" på dethär forumet, den kanske kan vara till hjälp.

Ljudet på filmframmatningen brukar vanligtvis ändra lite när filmen kommit till sitt slut. Men när det står EXPOSED är filmen i alla fall slut.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...