Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hallå,

Håller på med ett expriment där en kille ska spela fyra stycken olika karaktärer i en scen. Vi kommer att sköta det mesta med närbilder, men vi måste ju ha en etableringsbild av någon form, så min fråga är då:

Om jag vill ha en helbild där alla fyra av hans karaktärer syns i bild kort samtidig, hur planerar jag tagningen på bästa sett? Vad ska man tänka på? Efterarbetet, hur går man tillväga där? Går detta att sköta direkt från något redigerings program eller krävs det något särskillt program?

Tacksam för svar!

Postad

2 har jag provat med i Premiere Pro 1.5. Man har kameran på stativ och är jäkligt noga med att den inte flyttas en enda mikrometer. I Premiere lägger man sedan klippen på varandra i olika spår men efter det tog mitt minne slut, det är en inställning till man måste göra. Det kan ha varit blend eller nåt, nä nu är jag ute och cyklar så nu blev även jag nyfiken på svar.

Postad
det går att göra i Premiere, minns bara inte hur.

Du får använda crop för att bestämma vad som skall synas från respektive spår. Kontrollmöjligheterna är dock mycket sämre än om man gör det i exempelvis AE.

/Jakob

Postad

tack för snabba svar, crop var det jag sökte. Som jag förstått sa ska jag ha en fast kamera sen ska alltså skådespelaren spela ut scenen ur alla karaktärers position. Sen cropar jag alltså ihop klippen i olika lager. Antar att det viktiga är att skådisen står på förutbestämmda platser och inte rör sig så mycket i sidled, så karaktärerna inte korsar varandra...eller...hoppas någon vet vad jag menar. Isåfall borde man ju kunna göra en tracking på en sådan scen förutsatt att man har samma hastighet i varje tagning...eller är jag helt på fel spår.

Postad

Karaktärerna kan korsa varandra om du vill. Det kan se lite konstigt ut men det går.

Tex kan karatärerna gå förbi varandra på en gata men se då till att inget annat rör sig när du filmar, dessutom kan det se en smula platt ut men det går säkert att fixa.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...