Clandestino Postad 23 januari 2008 Postad 23 januari 2008 Hej, Jag håller på med en dokumentärfilm, när man lägger in dv band så tar de ungefär 13 gb på hårddisken. Jag har ganska mycket utrymme, men efter 10-12 band kommer det börja bli fullt. Det jag vill göra är därför redigera i original avi filmen som kommer in på datan. Jag jobbar i premiere och har inte hittat något sätt att göra det där. I Virtual dub har jag lyckats klippa bort slutet av filmen och på så sätt minskat den. När jag provade att klippa i filen i VirtualDub och sedan spara om den blev den istället mycket större än tidigare (ca 70 gb). Frågan blir går det att redigera den avi fil jag har på ett enkelt sätt. Utan att förlora i kvalité? Eller måste man göra ett premiere projekt av det hela, klippa, rendera och göra en ny avi som jag sedan lägger in igen? Förlorar man inte mycket kvalité då? Jag har kollat runt lite på forumet men inte hittat en lösning på mitt problem än... Tacksam för svar Viktor 0 Citera
meinhof Postad 23 januari 2008 Postad 23 januari 2008 Hej, Jag håller på med en dokumentärfilm, när man lägger in dv band så tar de ungefär 13 gb på hårddisken. Jag har ganska mycket utrymme, men efter 10-12 band kommer det börja bli fullt. Det jag vill göra är därför redigera i original avi filmen som kommer in på datan. Jag jobbar i premiere och har inte hittat något sätt att göra det där. I Virtual dub har jag lyckats klippa bort slutet av filmen och på så sätt minskat den. När jag provade att klippa i filen i VirtualDub och sedan spara om den blev den istället mycket större än tidigare (ca 70 gb). Frågan blir går det att redigera den avi fil jag har på ett enkelt sätt. Utan att förlora i kvalité? Eller måste man göra ett premiere projekt av det hela, klippa, rendera och göra en ny avi som jag sedan lägger in igen? Förlorar man inte mycket kvalité då? Jag har kollat runt lite på forumet men inte hittat en lösning på mitt problem än... Tacksam för svar Viktor Nu sitter jag inte med Premiere men en lösning är att du tar in allt ditt material i en lägre upplösning för att spara plats. Sedan när du har klippt klart kan du slänga all din media och tanka in klippen som du har använt i ditt projekt i full upplösning. Det här är ett vanligt sätt att jobba på. Eller har jag förstått dig helt fel? 0 Citera
Max_H Postad 23 januari 2008 Postad 23 januari 2008 Premiere kan inte ta DV material i annan kvalitet än just DV. Allt som sker är ren kopiering från bandet till hårddisken. Spontant skulle jag säga: - Logga och sortera filerna/klippen innnan du tar in dom. Tar mindre plats plus att du får en bra överblick. - Köp mer hårddiskar. För att återvända till original frågan: Du kan lägga upp de klipp du vill ha med i filmen på timeline och välja File > Export > Movie. Kör du ut klippet som en DV AVI (utan något filter/omskalning/etc) sker endast kopiering av data. Det blir ingen som helst försämring av bildkvaliteten. Detta fungerar med DV- och P2-material. HDV däremot får en försämring. /Max 0 Citera
Clandestino Postad 23 januari 2008 Författare Postad 23 januari 2008 Nu sitter jag inte med Premiere men en lösning är att du tar in allt ditt material i en lägre upplösning för att spara plats. Sedan när du har klippt klart kan du slänga all din media och tanka in klippen som du har använt i ditt projekt i full upplösning. Det här är ett vanligt sätt att jobba på. Eller har jag förstått dig helt fel? Tack för svaret! Det här låter som en möjlig lösning, men jag har två följd frågor. 1. Det låter som att det kan bli problem om jag byter ut klippen, även om jag har samma namn blir det väl en annan filändelse. Kan programmet verkligen se det som samma fil och behålla den redigering jag gjort? 2. Efter vad jag har hört (i skolan av filmlärare)garanterar bara tillverkarna av dv-banden kvalitén för tre spelningar. Dvs När man spelar in, när man spolar tillbaka och när man tankar in. Stämmer det? 0 Citera
Clandestino Postad 23 januari 2008 Författare Postad 23 januari 2008 Premiere kan inte ta DV material i annan kvalitet än just DV. Allt som sker är ren kopiering från bandet till hårddisken. Spontant skulle jag säga: - Logga och sortera filerna/klippen innnan du tar in dom. Tar mindre plats plus att du får en bra överblick. - Köp mer hårddiskar. För att återvända till original frågan: Du kan lägga upp de klipp du vill ha med i filmen på timeline och välja File > Export > Movie. Kör du ut klippet som en DV AVI (utan något filter/omskalning/etc) sker endast kopiering av data. Det blir ingen som helst försämring av bildkvaliteten. Detta fungerar med DV- och P2-material. HDV däremot får en försämring. /Max Det där med att logga klippen innan brukar alltid strula för mig, vet inte varför. + att det blir en massa spolande fram och tillbaka. Har tänkt på den lösningen men vill helst undvika pga av det jag skrev ovan (vilket jag iofs inte vet om det stämmer). Köpa fler hårddiskar, ska det verkjligen vara nödvändigt, har 350 gb att röra mig på känns inte som att jag har råd eller lust att köpa mer, men kanske blir tvungen... Att köra ut den som dv-avi låter som det jag är ute efter, jag kan sedan alltså deletea originalfilen och den nya avin har samma kvalité? Skönt om det stämmer, då är nog problemet löst! Tackar 0 Citera
Max_H Postad 23 januari 2008 Postad 23 januari 2008 Angående banden så gäller det möjligen tre inspelningar... och visst, man ska vara försiktig när man loggar. Ge fasen i att spola fram/bak med bild osv. Om du gör det manuellt, dvs slänger ner på timeline och exporterar, så blir du av med tidkoden på klippet. Det kan självklart ur backsynpunkt vara dumt. Om du däremot trimmar klippen till det du vill ha kvar och sedan exporterar ut det via menyn "Project > Project Manager" så får du behålla tidkod och annat viktigt. Kvaliteten bör även här vara identisk med originalet så länge inga effekter använts. 350Gb räcker inte långt... en 500GB hittar man för 8-9 hundra. Men visst, det är pengar det med ;) /Max 0 Citera
meinhof Postad 23 januari 2008 Postad 23 januari 2008 Premiere kan inte ta DV material i annan kvalitet än just DV. Allt som sker är ren kopiering från bandet till hårddisken. Jag blir inte riktigt klok på det här. Jag googlade lite och hittade forum som säger det du säger, enligt manualen ska det dock gå att skapa en batchlista och ta in klippen lågupplöst. Det är lite av ett mysterium för mig det här, kan någon vänlig själ bringa lite ljus? (Manualen: http://www.gatv.ssr.upm.es/~ltav/practicas/Premiere.pdf s. 145) 0 Citera
Max_H Postad 23 januari 2008 Postad 23 januari 2008 Nu ska vi se... manualen du länkade till är för Premiere 6.0. Den släpptes 2001. Och hänvisar med största sannolikhet (utan att ha läst så noga) till ett system som har ngn form av hårdvarukompression (ex Matrox eller Canopus). Har du ett videokort med ex mpeg-kompression går det utmärkt köra lågupplöst (kan förvisso också bli strul med ex Matroxkort då deras tidkodsimplementering är lite sisådär). Via firewire - nope. Allt som sker är ren kopiering av ettor och nollor från bandet kan inte förändras på något sätt (i PPro i alla fall). /Max 0 Citera
Rogge Postad 23 januari 2008 Postad 23 januari 2008 Om du gör det manuellt, dvs slänger ner på timeline och exporterar, så blir du av med tidkoden på klippet. Det går att gå runt det problemet i PPro: 1. Öppna klippet i Source 2. Sätt In och Out Point 3. Högerklicka i Source och välj Make Subclip och namnge det 4. Markera det Subclip du skapade i Project Panel 5. File > Export > Movie Det här tricket använder jag väldigt ofta just för att behålla tidskoden. Om det fungerar i Premiere 6.0 vet jag iofs inte. :) 0 Citera
DDeridex Postad 23 januari 2008 Postad 23 januari 2008 Mitt råd är bättre planering. Har man planerat bra från början kan man importera ett band i taget och klippa bort allt skräp. Spara sedan som avi och fortsätt med nästa band. Har man storyboards som är märkta med bandnummer och scener så är det inget problem. Har man dock satt sig på pottan med dålig planering får man bita i det sura äpplet och investera i mer lagringsutrymme. Det är min bestämda men ändå ödmjuka åsikt. Skulle man vilja spara bloopers eller liknande så görs det med fördel i en lägre kvalité. Jo storyboards funkar även på dokumentärfilm. Kan se annorlunda ut men ett anteckningsblock duger. 0 Citera
High1ander Postad 23 januari 2008 Postad 23 januari 2008 Jag redigerar nu en dokumentar pa over 300 band vilket ar over 200 timmar (da vissa band bara ar 30 min). LOGGA! Kolla igenom noggrant sa du inte har timecode breaks sa ska loggandet ga bra. Det ar ett helvete sen att ha 60 min klipp o hitta ratt sak. Du maste iaf gora sub-clips, osv. Nu vet jag inte exakt workflow pa Premiere, men det ar nog likt Final Cut Pro vilket innebar att du borde kunna exportera ut som "self contained quicktime" vilket typ ar bara att man "klipper upp klippet i delar" for din del. Utan att man komprimerar om och forlorar data/kvalite. Problemet da kommer dock vara att din timecode kommer forsvinna, och timecode e fan valdigt viktigt for klippande om man behover fanga om nagot material. Jag har kanske nu pa ett band dar det finns 60 min, kanske fangat 12-14 min uppdelat pa 25 klipp. Det gor det lattare for mig att namnge och soka pa ratt saker... Logga e trakigt som fan, men jag slipper leta och gora massa andra trakiga saker sen. 0 Citera
meinhof Postad 24 januari 2008 Postad 24 januari 2008 Nu ska vi se... manualen du länkade till är för Premiere 6.0. Den släpptes 2001. Och hänvisar med största sannolikhet (utan att ha läst så noga) till ett system som har ngn form av hårdvarukompression (ex Matrox eller Canopus). Har du ett videokort med ex mpeg-kompression går det utmärkt köra lågupplöst (kan förvisso också bli strul med ex Matroxkort då deras tidkodsimplementering är lite sisådär). Via firewire - nope. Allt som sker är ren kopiering av ettor och nollor från bandet kan inte förändras på något sätt (i PPro i alla fall). /Max Tack för svaret. Då har jag blivit lite klokare, idag också. :-) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.