Gå till innehåll

Manusarbete


Fredde_GBG

Recommended Posts

Hej

Är ny på sidan och gillar att skriva men aldrig lyckats få ihop något filmmanus. Jag älskar film och håller på att fånga upp alla tankar och sätt att få ihop något. Jag har en idé efter att ha sett miniserier på TV, först om Henrik VIII och nu senast om Helen of Troy. I många fall tycker jag att man får se andra länders historia, som de gärna delar med sig av och är stolta över. Hur många filmer finns t.ex om Romarriket. Jag har en idé om att få ihop något om Gustav Vasa och söner. Här finns ju maktkamper, kärlek så till och med Dallas skulle kunna slänga sig i väggen. Är det någon som vet om det någonsin gjorts något om detta ämne. Kanske någon är sugen på att få ihop något med mig.

 

//Fredde

Länk till kommentar
Share on other sites

Hittills är min erfarenhet att man skall skriva själv. Då kan man förbehålla sig rätten att hålla på när man har lust. Man får själv välja i vilken ordning man skall skriva manuset. Man får skriva dåligt eller hur tusan man vill. Och man slipper bli osams med sin cowriter.

 

Men, jag tror det är attans bra att ha någon som kan läsa vad man skriver allteftersom man skriver. Dock är jag på tok för nybörjare för att vara till någon egentlig hjälp. Kanske inte ens detta inlägg är nått att bry sig om.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag vet har det inte gjorts nåt längre epos om Gustav Vasa och hans söner. Ingen tv-serie heller. Om Gustav III är det gjort flera gånger vet jag. Serie om Snapphanarna är på g tror jag.

 

Det blir såklart dyrt att producera (om du tänker tv-serie eller långflm) och det blir mycket research innan du kan börja skriva, om du inte redan vet allt om Gustav Vasa förstås. Trovärdigheten är viktig och det finns tusentals historiker som skulle ha synpunkter. Men jag (och säkert många andra) skulle hemskt gärna se en film om den tiden, så kör på bara!

 

Du kan ju kolla Tre Solar av Richard Hobert för att se hur du INTE ska göra...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...