thesnowboarders Postad 21 januari 2008 Postad 21 januari 2008 Hej alla! Nu ställs jag inför den stora frågan. Och det är nämligen vad för mikrofon jag ska köpa till min Canon HV20 för så lågt pris som möjligt, men ändå bra kvalité. Vad jag ska ha mikrofonen till är ganska mycket analoger 2-6 meter från kameran i ett garage, i en trädgård, i en musiksal och ett och annat ställe utomhus ganska nära havet. Då har jag spanat in några mikrofoner runt 1000 lappen som kan vara bra för det jag vill ha ut av den. Mikrofonerna är; Röde videomikrofon Mono - http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=4284553 Sony ECM-HGZ1 - http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=3747726 Har någon egen erfarnhet av dessa två mikrofoner eller hört något bra/dåligt om de? Om någon känner till någon annan bra mikrofon så är det bara att tipsa om den! /Oscar 0 Citera
thesnowboarders Postad 21 januari 2008 Författare Postad 21 januari 2008 Röde skulle va mitt definitiva val... Okej, jag har siktat mig in på den men är osäker om jag inte ska köpa en två trådbundna myggor med två förlängningssladdar på 3 meter och en Y sladd. Då går det kalaset på 375kr. Dem myggorna jag är intresserad av är mono myggor och kostar 119kr st på teknikmagasinet. Någon som vet något om dem eller ngt om de andra mickarna jag nämnt :)? /Oscar 0 Citera
Christian van Caine Postad 22 januari 2008 Postad 22 januari 2008 Vad menar du med analoger? Dom myggorna suger svullen purjo. Redan professionella myggor är inte särskilt bra, dom där är rakt av värdelösa tyvärr. Har några sånna liggande jag fick av en polare som skulle slängt dom när jag började en gång i tiden, men aldrig använt dom för att dom lät för dåligt...tillåmä jämfört med vad jag hade för mickar i övrigt då... 0 Citera
thesnowboarders Postad 22 januari 2008 Författare Postad 22 januari 2008 Vad menar du med analoger? Dom myggorna suger svullen purjo. Redan professionella myggor är inte särskilt bra, dom där är rakt av värdelösa tyvärr. Har några sånna liggande jag fick av en polare som skulle slängt dom när jag började en gång i tiden, men aldrig använt dom för att dom lät för dåligt...tillåmä jämfört med vad jag hade för mickar i övrigt då... När jag menar analoger så menar jag att vi kommer prata mycket. Men jag antar att det får väl bli en röde då. Men för att vara en skamlös tiggare så kommer jag göra det ingen nog vill göra, och det är att fråga om du är så pass trött på de myggorna om du inte vill att dem ska byta ägare :)? Jag skäms lite när jag frågar men jag har nästan inga pengar och det skulle vara super shysst! Självklart betalar man frakten eller så kan jag komma och hämta de. /Oscar 0 Citera
thesnowboarders Postad 22 januari 2008 Författare Postad 22 januari 2008 Jag tror du menar "Dialoger" :) Haha, ja faktisk :) Kom på felet senare ^^ 0 Citera
Christian van Caine Postad 24 januari 2008 Postad 24 januari 2008 Hää, känner mig lite dum för att jag inte klurade ut det själv, nackdelen med att skriva inlägg när man kommer hem efter ett fläskigt mix-pass... Jag tänkte på synthar när du sa analog :-) 0 Citera
thesnowboarders Postad 26 januari 2008 Författare Postad 26 januari 2008 Hää, känner mig lite dum för att jag inte klurade ut det själv, nackdelen med att skriva inlägg när man kommer hem efter ett fläskigt mix-pass... Jag tänkte på synthar när du sa analog :-) Jag testade idag den billigaste mikrofonen från teknik magasinet som är en mono och en stereo mikrofon från Clas Ohlson. Jag var förundrar hur bra ljudet var, helt glasklart. I mono mikrofonen var det lite bas men det kan man ju ändra, fast det är ju en smaksak ;) Aja, jag tipsar alla som ska köpa en mikrofon när man ska prata mycket så rekommenderar jag den billigaste myggan från teknik magasinet eller den ända myggan från Clas Ohlson. Myggan från teknikmagasinet kostar 119kr. Myggan från Clas Ohlson kostar 150kr. Tycker detta är väldigt bra priser för den ljudkvalitén ;) /Oscar 0 Citera
Christian van Caine Postad 27 januari 2008 Postad 27 januari 2008 Hm. När de flesta säger nåt sånt så har dom lyssnat genom en laptop eller datorhögtalare. Vad har du för medlyssningssystem? 0 Citera
thesnowboarders Postad 28 januari 2008 Författare Postad 28 januari 2008 Hm. När de flesta säger nåt sånt så har dom lyssnat genom en laptop eller datorhögtalare. Vad har du för medlyssningssystem? Dator högtalare och bloomblaster (bergsprängare). 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.