Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Canon HV20 var ju förra årets kamera.

Jag har tänkt att köpa en kamera för 8-10 000 som jag ska ha till musikvideos på seminivå.

Så det är frågan vilken som blir 2008 års kamera, om det är någon man ska vänta på. Eller om det är någon redan på markanden som "slår" HV20 i most-bang-for-the-bucks?

HV30 (av det jag läst) verkar som en minimal uppgradering av HV20 och har därför inte möjlighet att bli åretskamera 2008.

Vad tro ni? Råd och spekluationer tack!

Postad

nja... det som skulle få mig att överväga nyköp av kamera i den prisklassen (har hv20 redan) är väl om det kommer en kamera med global slutare... kanske större sensor som bonus? oh... förresten... dumpa automatiken och ge oss all funktionalitet som mekaniska vred, som icke-servostyrd zoom och fokus osv... Borde väl jämna ut sig så tycker jag?

Eller ultimata... inbyggd mini35adapter! allt man behöver köpa till är linser för 35/135-systemkameror och kanske adapterfästen för nikon/canon/konica-minolta/hasselblad-'s varianter...

RED hotade ju förut också med att ge sig in på pro-sumer/consumer-marknaden... nån som har nyheter på det?

custom overlays vid inspelning skulle ju vara guld också när man filmar för croppade bilder till 2.35:1 istället för sensorns 1.77:1... Bara spara en png-fil på minneskortet och få sånt direkt med valbar transparans... även kunna ta in bilder för dubbelexponeringar vore ju skönt. Och för bövelen... UNDERSCAN! ge oss en LCD som visar HELA bilden som tas!!!

EDIT:

Tydligen heter REDS lilla-syster SCARLET och allmänheten ska få detaljer på NAB-2008 den 14e till 17e april... allt som står nu är "Pocket Professional Digital Cinema Camera"... Och det låter ju verkligen lovande.

Postad

Nu glider det snabbt över till en önskelista ;-)

Sony lanserar bara en ny konsumentkamera med band (HDV):

HDR-HC9 HDV High-Definition Handycam Camcorder

Available in February for about $1,100

* 6-megapixel photo capture with 3-megapixel Sony ClearVid™ CMOS sensor technology

* New manual functions as found in professional models, including spot meter and focus, peaking, center marker, color bar, and focus (infinity)

* Simultaneous dual record mode (movie and 4.6-megapixel photos) and slow motion video (240 fps) with audio

* Multi-mode down conversion to 1080i and others

* Incorporates Super SteadyShot® optical image stabilization

* Microphone and headphone jacks as well as supplied lens hood

http://www.camcorderinfo.com/content/Sony-Offers-a-Single-HDV-Model-for-2008---HDR-HC9-33969.htm

Postad

* 6-megapixel photo capture with 3-megapixel Sony ClearVid™ CMOS sensor technology

* New manual functions as found in professional models, including spot meter and focus, peaking, center marker, color bar, and focus (infinity)

* Simultaneous dual record mode (movie and 4.6-megapixel photos) and slow motion video (240 fps) with audio

http://www.camcorderinfo.com/content/Sony-Offers-a-Single-HDV-Model-for-2008---HDR-HC9-33969.htm

Så den kommer till Sverige i Mars? Pris runt 10 000 kr!

Så hur mycket bättre är den vs Canon HV30? Finns det något som gör att man skulle välja HV30 framför HDR-HC9? :)

• 2 veckor senare...
Postad
Så den kommer till Sverige i Mars? Pris runt 10 000 kr!

Så hur mycket bättre är den vs Canon HV30? Finns det något som gör att man skulle välja HV30 framför HDR-HC9? :)

HV30 är nästan exakt likadan som HV20 förutom att den är svart och att någon annan liten sak är förändrad :/

Postad
HV30 är nästan exakt likadan som HV20 förutom att den är svart och att någon annan liten sak är förändrad :/

Okej...

Då är det kanske HDR-HC9 som blir nästa "amatör-semi-pro-kamera" som kommer att knuffa bort HV20 från tronen. Snart Mars!

Om det inte är någon annan husvältare som dyker upp i 10 000 kr klassen.

Postad

Oj! Dom där specarna och det priset var nästan...sexuellt. 240fps på HD? Då är jag totalsåld.

Postad
Jag kan inte hitta något om 240 fps..?

http://www.sonystyle.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10551&storeId=10151&productId=8198552921665294474&langId=-1

Smooth Slow Record

By increasing the record rate from 60 frames per second (fps) to 240 fps, you can capture 3 seconds of fast motion and play the video back in 12 seconds. The Smooth Slow Record mode is a great tool for analyzing a golf swing or a viewing a bird in flight. In addition, you record an audio track to narrate the video footage

Ett litet filmklipp

Enligt honom så kommer den att släppas 2:a kvartalet 2008. Rackarns... Då kan det dröja! :(

Postad

host host... smoth slow record har väl funnits på sony-cams innan och bildkvaliteen brukar ju sjunka rejält för att få upp bildhastigheten...

Annars ser den ju precis ut som en HV20 fasst svart... tillochmed focus-"hjulet"...

Postad
Oj! Dom där specarna och det priset var nästan...sexuellt. 240fps på HD? Då är jag totalsåld.

JAg tror slowmotion-funktionen är begränsad till 3s (dvs 12s) som på HC7 och med något lägre kvalitet. I NTSC-utförande så är den 4*60fps så kanske PAL-versionen bara klarar 4*50=200?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...