Gå till innehåll

Firewire funkar inte!


silvander

Recommended Posts

Om jag förstår dig rätt så menar du att du har kopplat in sladden i datorns firewire(gäller det va?)-port och när du sedan trycker in den i kameran, när kameran är på, väntar du dig att datorn ska känna av att kameran är inkopplad?

 

Om det är ovan scenario som gäller så har jag haft samma problem och då berodde det på att firewireporten i kameran var utsliten så jag fick byta kamera (som du var hade jag lånat den från skolan och dom hade flera).

 

Det kan även vara firewire-sladden som är paj alt att firewire-kortet (om du har ett separat sådant) har lagt av. Det kan hjälpa att byta firewire-port (om det finns flera) alt att installera om kortet.

 

Köpa ny kamera kanske inte är det första du ska göra iaf :)

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tveksamt, om det inte plastpiggen med kontakterna som finns i hålet saknas helt :)

 

Men seriöst så kan du kanske känna när du för in kontakten att det inte tar emot riktigt som det ska. Om det bara är glapp kan du prova att trycka kontakten uppåt och neråt och se om det hjälper.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ändra rubriken då den inte sa mig ett skvatt om vad som inte fungerade.

 

Ha kameran avstängd när du pluggar in firewiresladden. Sätt sen på kameran (i VCR läge) och se om datorn reagerar.

Teoretiskt sett kan man tydligen bränna porten i kameran om den är på när man för in sladden. Tror dock inte det är vanligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Jag vet inte vilken kamera du har . Kan du gå in i menyn när VCR eller VTR är valt och leta fram något som t ex DV Edeting. Står det då Not Ready eller liknande så lirka med kontakten. Blinkar det till ibland så är det bara att försöka till det står Ready eller byta kabel. För i så fall ligger inte felet hos kameran.

 

Jag måste nästan alltid gå i genom den här proceduren, men till sist funkar det alltid i alla fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...