taszh Postad 13 januari 2008 Postad 13 januari 2008 Hej! Jag har bestämt mig för att köpa en videokamer, äntligen! Men grejen är att jag inte har någon aning om själva tekniken, vad man skal kolla på när man köper en videokamera. Jag tänkte lägga ut runt 5 000:- den, men jag undrar om det är värt att lägga lite mer pengar? Jag tänker spela in egna filmer med den. Inga semestergrejer eller så alltså. Både inomhus och utomhus. Hade siktet inställt på en hårddiskkamera förut, det skulle tydligen vara bättre bildkvalitet med dem enligt Elgigantet, men så sa någon att kvaliteten inte skilde mellan DV, DVD och hårddiskkameror kameror... Någon som kan reda ut detta för mig? Och så undrar jag vilka siffror det är jag ska jämföra på de olika kamerorna. Edit. En annan sak som jag funderar på är ifall det är bättre att köpa en "dyr" DV kamera för kanske runt 5 000:-, än att köpa en "billig" hårddiskkamera för kankse 4 500:-? Jag har ingen aning om priseran så jag chansar på vad de kostar nu. Det finns säkert mkt dyrare kameror. 0 Citera
taszh Postad 13 januari 2008 Författare Postad 13 januari 2008 Om man kollar på det som elgiganten säljer så har de tillexempel denna DV kamera med 3ccd http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h0000P3gHVPui?ProductID=7HXD4QFHCwoAAAER3UsqwcCX&CatalogCategoryID=OTLD4QFH1g4AAAEOsilZtSym&Selected=Specifications#t_category_tabcontent Det är en Panasonic NV-GS230 för 4.200 Sen så har de en Panasonic SDR-H20 för 5.000. http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h0000P3gHVPui?ProductID=IofD4QFHPtAAAAER9kwqwcCX&CatalogCategoryID=OTLD4QFH1g4AAAEOsilZtSym&Selected=Specifications#t_category_tabcontent Hur står de två mot varandra? Vad betalar man för att få en okej okej bild för sina små amatörfilmer? 0 Citera
jernby film Postad 13 januari 2008 Postad 13 januari 2008 Köp förtusan ingen hårddisk eller dvd-kamera. (pålurat julklappsfolk) Panasonic NV-GS230E-S för 4.100 på netonet är det närmaste du kan proffskamera. Det som saknas är proffsljud och kontakter. Har själv kollat bildkvalitén, jämför Sony pd-150, pris 50.000 kr. (såld) ingen skillnad. hd är ett format som ger bra bildkvalle, ge dej inte in på det. /nils 0 Citera
taszh Postad 13 januari 2008 Författare Postad 13 januari 2008 Köp förtusan ingen hårddisk eller dvd-kamera. (pålurat julklappsfolk) Panasonic NV-GS230E-S för 4.100 på netonet är det närmaste du kan proffskamera. Det som saknas är proffsljud och kontakter. Har själv kollat bildkvalitén, jämför Sony pd-150, pris 50.000 kr. (såld) ingen skillnad. hd är ett format som ger bra bildkvalle, ge dej inte in på det. /nils Tack för snabbt svar! Är du seriös med att hårdisk är värdelöst och denna relativt billiga kamera är väldigt bra? För det känns som att jag borde lita mycket mer på er här än försäljarna! Så vad är grejen med hårddiskkamera då? Är det bara ett dyrare sätt att spara filmen på eller? Inte bättre kvalitet? 0 Citera
jernby film Postad 13 januari 2008 Postad 13 januari 2008 rent tekniskt är ja väl aldrig 100% med vanlig dv-kamera överför du filmen till datorn i 720x576 PAL avi-storlek, enlig mej bästa format just nu. Sen kan du ju "skala ner" filmen till wmv, flash, mpeg 4, beroende på var den ska visas. Brukar alltid spara mina filmer i bästa format när jag gör dvd-er. /nils ps. tror hårddisk-kameror gör simplare format redan från början, kasst 0 Citera
Max_H Postad 14 januari 2008 Postad 14 januari 2008 Håller med Jernby... håll dig borta från hårddisk- och DVD-kameror om du på ngt sätt tänkt att redigera materialet i en dator. Läs i de andra tusen trådarna i ämnet för mer argument. /Max 0 Citera
taszh Postad 14 januari 2008 Författare Postad 14 januari 2008 Håller med Jernby... håll dig borta från hårddisk- och DVD-kameror om du på ngt sätt tänkt att redigera materialet i en dator. Läs i de andra tusen trådarna i ämnet för mer argument. /Max Okej. Nä, orkar inte läsa igenom ren fakta om varför DV är bättre, jag litar blint på er! :) Men jag skulle gärna ha fler tips på prisvärda kameror! 0 Citera
Kranen Postad 14 januari 2008 Postad 14 januari 2008 Jag skulle rekommendera Sony DCR-HC96E eftersom att den har både analog och digital ingång. Tyvärr har den inte 3CCD, men bildkvalitén är ändå bra. 0 Citera
vesslan Postad 14 januari 2008 Postad 14 januari 2008 På Cyberphoto står det att NV-GS 230 eller vad den heter har mickingång så man kan ju få proffsigt ljud med. JAg ska själv köpa en sådan kamera:) 0 Citera
taszh Postad 15 januari 2008 Författare Postad 15 januari 2008 Jag skulle rekommendera Sony DCR-HC96E eftersom att den har både analog och digital ingång. Tyvärr har den inte 3CCD, men bildkvalitén är ändå bra. Varför ska man ha bägge? Och vad är det för skillnad? 0 Citera
Kranen Postad 15 januari 2008 Postad 15 januari 2008 Med digital ingång kan du spela in den färdigredigerade filmen från datorn till dv-bandet. Med analog ingång kan du spela in från en analog källa, d.v.s. från en VHS eller TV. 0 Citera
taszh Postad 15 januari 2008 Författare Postad 15 januari 2008 Med digital ingång kan du spela in den färdigredigerade filmen från datorn till dv-bandet. Med analog ingång kan du spela in från en analog källa, d.v.s. från en VHS eller TV. Ah, okej, nä det är ingenting som jag prioriterar. Panasonic NV-GS230E-S verkar vara väldigt bra! Men det är inte Carl Zeis optik, vilket det verkar vara på de allra flesta kamerorna i affären. Är det något att bry sig om? Vad bör man köpa för DV band då? Är det ett speciellt märke som är bättre eller liknande? 0 Citera
Kranen Postad 15 januari 2008 Postad 15 januari 2008 ...Panasonic NV-GS230E-S verkar vara väldigt bra! Men det är inte Carl Zeis optik, vilket det verkar vara på de allra flesta kamerorna i affären. Är det något att bry sig om?... Nej, det spelar ingen roll. Sonys kameror har optik från Carl Zeiss och Panasonics från Leica. ...Vad bör man köpa för DV band då? Är det ett speciellt märke som är bättre eller liknande?... Det spelar ingen större roll, men det som är dyrare är bättre. Jag brukar köpa TDK DVM-60 som levereras i 5-pack på Expert för 159:- och de funkar fint för mig :) 0 Citera
StenR Postad 15 januari 2008 Postad 15 januari 2008 Det spelar ingen större roll, men det som är dyrare är bättre. Jag brukar köpa TDK DVM-60 som levereras i 5-pack på Expert för 159:- och de funkar fint för mig :) Det sägs ändå att vissa sorts band passar bättre till vissa sorts kameror. Efter problem med smuts i kameran så kör jag bara Panasonic-band i min Panasonic-kamera... 0 Citera
Kranen Postad 15 januari 2008 Postad 15 januari 2008 Det sägs ändå att vissa sorts band passar bättre till vissa sorts kameror. Efter problem med smuts i kameran så kör jag bara Panasonic-band i min Panasonic-kamera... Jag använder band från Expert eftersom att det inte finns någon annan affär som säljer sådana i närheten vars jag bor, men många rekommenderar Panasonic DV 60 Linear Plus i 5-pack eftersom att de passar till de flesta dv-kamerorna. Finns bl.a. att köpa på http://www.cyberphoto.se 0 Citera
taszh Postad 15 januari 2008 Författare Postad 15 januari 2008 Kollade på CyberPhoto på vad de skrev om DV, DVD och hårddiskkameror och det står följande. "En nackdel ännu så länge (med hårddiskkamerorna) är att man mer eller mindre är bunden till de ganska begränsade programvaror som medföljer kamerorna för redigering av filmerna, eftersom de konventionella redigeringsprogrammen inte stöder formatet. Vill man ha en kamera som är så bra som möjligt, inte alltför stor, samt lätt att hitta tillbehör till, så bör man nog välja en mini-DV kamera än så länge." De skriver även klart och tydligt att DV kameror har den bästa kvaliten och att DVD och hårddiskkameror har sämre kvalite. Så jag undrar hur fan Elgiganten kan pracka på en hårdiskkameror med argument som " A, visst det är ungefär dubbelt så dyrt, men det är värt pengarna eftersom att kvaliten är betydligt sämre än DV kameror." Blir så jävla sur! Jag är så jäkla tacksam att jag hittade denna sidan och startade den här tråden. Annars hade jag köpt nån jäkla skit kamera säkert. :) Ville bara säga tack! 0 Citera
Joel.N Postad 15 januari 2008 Postad 15 januari 2008 Kort sagt: Dv kameror levererar bättre bildkvalité pga att de inte komprimerar (=Vanlig svenska; inte försämrar) lika mycket som dagens DVD och Hårddiskkameror. Mvh Joel.N 0 Citera
frostic Postad 25 januari 2008 Postad 25 januari 2008 Så jag undrar hur fan Elgiganten kan pracka på en hårdiskkameror med argument som " A, visst det är ungefär dubbelt så dyrt, men det är värt pengarna eftersom att kvaliten är betydligt sämre än DV kameror." Blir så jävla sur! Säljare på stora elektronikkedjor är ungefär lika kunniga inom teknik som Paris Hilton har en frisk världsbild. NVGS-serien är bra, det enda jag inte gillar är att de väger så lite. Är allergisk mot små kameror. 0 Citera
RookY Postad 22 mars 2008 Postad 22 mars 2008 Ah, okej, nä det är ingenting som jag prioriterar. Panasonic NV-GS230E-S verkar vara väldigt bra! Men det är inte Carl Zeis optik, vilket det verkar vara på de allra flesta kamerorna i affären. Är det något att bry sig om? Vad bör man köpa för DV band då? Är det ett speciellt märke som är bättre eller liknande? ' Tjaa... vilken kamere har du köpt da`? köpte du Nv-gs230e-s?? isåfall.. vart du nöjd? uppdatering tack ;) 0 Citera
taszh Postad 28 mars 2008 Författare Postad 28 mars 2008 ' Tjaa... vilken kamere har du köpt da`? köpte du Nv-gs230e-s?? isåfall.. vart du nöjd? uppdatering tack ;) Japp, det blev en Panasonic Nv-gs230. Är nöjd, det är en bra kamera till det priset. Men fan vad liten och lätt den var! Framförallt storleken stör mig, det är inger att ta i... Bildkvalitén är bra, antar jag, har inte så mycket att jämföra med. Det är lite problem med att filma när det är mörkt, det behövs bra ljus för att få bra bilder. Ett problem jag har är att den filmar i widescreen, och jag har ingen aning om hur man överför filmen till datorn så att den inte blir komprimerad. När jag för över film till datorn så blir den kvadratisk, inte alls widescreen... Någon som kan hjälpa mig med det? använder sony vegas 7.0 0 Citera
ÅsaW Postad 1 juni 2008 Postad 1 juni 2008 Funderar på att köpa en NV-GS230 men någon annanstans läste jag att den hade digital bildstabilisator till skillnad från GS320 som har optisk. Stämmer det? I specarna står det bara att dom har bildstabilisator.... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.