Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Någon som har Avid Xpress Pro i en dator med annat AGP-grafikkort än de kort Avid rekomenderar?

Avid har "godkänt" följande AGP-kort:

NVIDIA QuadroFX 3000 AGP 8X

NVIDIA QuadroFX 1100 AGP 8X

NVIDIA QuadroFX 500 AGP 8X

Har en lite äldre dator med AGP-grafik så jag har inte så mycket att välja på.

Funderar på att byta från XpressDV 3.5 till Xpress Pro men vet inte om mitt gamla GForce2 MX/MX400 fungerar till Pro-versionen.

Alla tips på alternativ mottages tacksamt!

Postad

Så vitt jag kommer ihåg funkade i alla fall nVidias 6000-serie (finns som AGP) med Xpress Pro. Undvik allt vad ATI heter.

Det kan MÖJLIGEN funka med det du har men jag tror inte det. Det är stora skillnader på den fronten. Du kan dessutom få diverse trubbel med ljudet, men det är inte säkert. Ett förslag är att gå till en serös ÅF och be att få låna en skiva och dongle "på plats" och bara installera och testa.

Edit: Å andra sida har jag för mig att 3.x serien funkade med ATI, åtminstone på laptops...

Edit 2: Å tredje sidan har den nya versionen av Avid Xpress (likt alla andra mjukvaror) mycket högre systemkrav på minne och cpu.

/Max

Postad
.... Du kan dessutom få diverse trubbel med ljudet, men det är inte säkert.

/Max

På vad sätt menar du då?

Vad ör det som spökar till det då?

Postad

Det var mer inriktat på om du uppgraderade till en nyare version av Avid - uttryckte mig lite förvirrat...

Avid gjorde stora ändringar i ljudet i versionerna 4 och 5. Mao är det inte säkert, om du uppgraderar, att du får ngt ljud i din gamla burk eller att ens programmet startar. Däremot bör ju inte en uppgradering av grafiken påverka ljudet. Du då istället få en svart overlay eller en "frysruta" som inte uppdaterar sig.

/Max

Postad

Tack för det. Ngt att tänka på.

Ingen som har något konkret förslag eller exempel på annat fungerande kort?

Programmmet i sig är ju inte gratis så kan man köpa lite billigare kort än de "godkända" så gör det ju inte ont.

• 2 veckor senare...
  • 4 månader senare...
Postad

Nu har jag testat själv.

Det blev ett NVidia GeForce 6200.

Det verkar fungera alldeles utmärkt, t.o.m. i fullskärmsläget med Avids NVidia-drivrutiner.

• 2 veckor senare...
Postad

Är inte 100 insatt längre, men det beror på vilken version av Avid man kör och vilken typ av ATI/nVidia kort. Om jag minns rätt funkade 3.5 och äldre med nästan alla kort. Matrox var i det läget bra (Matrox har i mitt tycke alltid varit bäst på overlaykvaliteten, men dom suger på GPU acceleration vilket gör att dom inte funkar med moderna videoprogram som kör effekter via Direct X eller OpenGL).

Men 4.0 och uppåt började Avid få strul som fasen med vilket Matrox/ATI/nVidia kort man hade och med nVidia, även driver version (Avid skickade med en stenåldersversion för nVidia som fungerade med Avid). Och det var svårt som fasen att få pausbild och rullande bild att ha samma gammavärden, framför allt med GeForce serien - klart lättare med Quadro.

Så fort ATI gick över på X-serien blev strulet ännu större med Xpress Pro/DV 4.x. X600 fungerade men X14/16/1800 fungerade inte alls - overlay = frysruta (om dom inte fixat det nu).

Nu såg jag att Media Composer Software bara har nVidia kort certat...

/Max

Postad

Aha! Attans, har ett Matrox Parhelia APVe i studion, ett ATI Radion X-1900 XTX hemma i ena datorn & ett lastgammalt Matrox G400DH i den andre, så då verkar det kört...

Trist. Gillar inte nVidia alls eftar alla ¤%¤ problem jag haft med dom.

Låter i mina öron som Avid slarvat en del?

Postad

Vet inte riktigt om dom klantat sig, möjligen mer målat in sig i ett hörn med gammal teknik. Och så fort nVidia ändrar något är dom torsk. Kommer ihåg på gamla Media Composer tiden (med typ Mac 9600), då hade dom ett Targa 2000 videokort á 40papp för att driva overlayen...

Premiere har ju genom åren också haft lite problem, men nu går det iaf att välja mellan Noll acceleration, Direct Draw och Open GL.

/Max

Postad

Skandalöst helt enkelt.

Innan jag tog mig beslutet av att helt utelämna Avid Xpress Pro från företaget använde jag under en väldigt kort period Xpress Pro för privat syfte.

Det enda klyddet efter det andra.

Programkrashar, CRC fel vid skrivning till diskar samt hoppande / klickande ljud.

Xpress Pro eller Media Composer har aldrig indirekt givit mig något bra första intryck.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...