Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Detta borde jag veta, men lyckas inte få flv-filer genom de program jag har: premier pro, studio MX med flash. Finns att ladda ner program på internet bl.a. Sothhink video enkoder.

Finns det nåt annat sätt. Tycker iof flv låter gammaldags men vissa filmsajter tar endast detta format.

Är det jag som gör fel?

/nils

Postad

Jag tror lösningen är Flash video encoder.

I min macvärld så installerar den en component i quicktime som gör att man kan exportera .flv i alla program som använder quicktime. Dvs AE, FCP, osv.

Något liknande borde ju ske i Windows. Annars får man väl gå omvägen via ett tredjepartsprogram. Som du skrev.

/KN

Postad

Jag kan exportera till FLV med Adobe Media Encoder i Premiere Pro CS2. Och med det nya stödet för hdvideo så ska man väl inte räkna ut formatet riktigt än...

Postad

tack ska ni ha....ni har rätt allihopa ;)

Lämpligast är väl att jag uppgraderar mitt Premierpro som tydligen heter 7.0

eller vad tycker ni om flv-filer. Använder ni dessa till nåt?

/nils

Postad

Nu är ju jag möjligen något subjektiv, men inte ens jag kan tycka att det vore värt att uppgradera till CS3 bara för flv-exporten. Nu får du iofs en massa andra nyheter också eftersom du går från PPro 1.0 (som av "tryckfelsskäl" råkade bli döpt till 7.0), men bara för flv... njaee?

För optimal kvalitet använder de flesta tv-kanaler en hårdvaru accelererade tok-dyra lösningar eller Sorensson Squeeze. Squeeze kan två-pass koda flv-filer vilket Adobes egna encoder (av ngn för mig personligen helt outgrundlig anledning) inte kan.

Men å andra sidan kostar ju Squeeze en del också... Hur man än vänder sig är något där bak.

/Max

Postad

Tack Max

får väl skaffa nya ppro CS3 eller Adobe egna enkoder. Uppdateringarna kostar ju ungefär lika mycket. ca 2500 kr

Men iof, det är väl bara dvoted som vill ha flv-filer. Flv är ju tydligen lika förlegat som dvoted så det bästa är väl att strunta i medeltida företag.

/nils

• 1 år senare...
Postad

Jag hijackar denna gamla tråd för en akutfråga som är direkt relaterad till ämnet:

Jag har använt PPro CS2 på XP för att exportera .flv med Adobe Media Encoder, gått bra men på sistone så vägrar Media Encoder att starta alls, oavsett projekt. Vanlig export funkar men det blir en massa konstiga fel på exporterna oavsett filtyp. Den enda ändring jag gjort på sistone är att installera On2:s Flix Exporter/Pro demoversioner för att kunna göra en 2-pass generering av flv från wmv. Hänger det ihop med det?

Postad
Säger inte att det ÄR så, men det låter misstänkt...

//Max

Det hjälpte inte avinstallera Flix :-( Prövade att installera om PPro men det ångrar jag, nu vägrar den att acceptera min licensnyckel som står på dvd-boxen (prod studio 1). Vad göra? Avaktivera och installera om allt?

Postad
Det hjälpte inte avinstallera Flix :-( Prövade att installera om PPro men det ångrar jag, nu vägrar den att acceptera min licensnyckel som står på dvd-boxen (prod studio 1). Vad göra? Avaktivera och installera om allt?

Det verkar som om licensnyckeln bara funkar när man installerar hela sviten, så jag avaktiverade, avinstallerade, installerade igen, och fick det infamösa felet att Direct-installationen får datorn att starta om automatiskt utan att installation fortsätter :( Lösningen var att kopiera dvd:erna till hårddisken, ta bort/döp om directx-katalogerna och installera igen. Och nu fungerar Adobe Media Encoder igen :D

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...