Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hallå där!

Skulle vilja ha lite hjälp med Adobe Premiere CS 3.

Jag har en Panasonic VDR D310 och när jag lägger in filmen (MPEG2) i programet så får jag inget ljud. Finns inte ens i timelinen, ljudet är HELT borta. Fast när jag kollar på filmen utanför programet i tex VLC så har jag perfekt ljud. Någon som kan hjälpa mig?

MVH Niclas.

Postad

Vill du redigera material från DVD-kamera med Premiere Pro måste du konvertera formatet till DV-Avi typ 2 och samtidigt då också tappa kvalitet på filmen. DVD-kameror och Premiere Pro är ingen bra kombination som du märkt.

Vill du slippa konvertering och därmed spara både tid och kvalitet, prova Premiere Elements som skall hantera DVD-kameror.

Postad

Okej men vad är det för skillnad på Elements och Pro i övrigt. Jag har för mig att Elements är en budget utgåva som inte är alls lika bra, men är det fel eller ser det och är precis som Pro? Finns det ingen slags Patch eller något till Pro så att det funkar med DVD kameror?

Postad
Okej men vad är det för skillnad på Elements och Pro i övrigt. Jag har för mig att Elements är en budget utgåva som inte är alls lika bra, men är det fel eller ser det och är precis som Pro?

Jag har inte 100%-ig koll på skillnader men i stort är dom lika, samma verktyg, samma funktioner på verktyg, mm. Filter i Elements är mer av typen Auto-versioner av samma filter som finns i Premiere Pro men som du där har mer koll på.

Inte lika bra? Det är bara att se vilken som klipper bäst med material från DVD-kamera så ser du vilken version som är bäst till dina behov, dvs att öht kunna klippa och fungera med DVD-kameror eller inte.

- Premiere Pro = Inget ljud från DVD-kamera

- Premiere Elements = Ljud från DVD-kamera

Vilket låter bäst? Vill du klippa är ju Elements det som är bäst tycker iaf jag.

En långtradare är på många sätt bättre än en personbil, men kan du parkera en långtradare smidigt på kundparkeringen utanför IKEA en lördag? Dvs, vad är bra? :)

Nåväl, kvalitet på bild är identisk mellan programmen, mao lika bra kvalitet på bilden.

Finns det ingen slags Patch eller något till Pro så att det funkar med DVD kameror?

Nej, iofs kanske pluggen MPEG PRO som är långt dyrare än kameran fungerar?

Postad

OKej men då så, då är det ju bara köra stenhårt på Elemnent's nu då! Härlig jämnförelse med långtradaren! :D Tackar så mycket för hjälpen!

Postad

Okej men jag har inte ens något ljudspår i mitt program. Du får ju in ljudet men hör det inte, eller? Jag får inte ens in något ljud...as jobbigt. Sitter för tillfälligt och redigerar musikvideos och liknande i brist på annat...suck!

Någon som vet någon lösning? För jag vill köra med Premiere Pro och inte Elements.

Postad

Kan inget om den kameran... men det är en DVD kamera? Spelar in i MPEG2 (fast du skrev JPG i första posten i tråden)?

Som Roger skrev så finns det inget "officiellt" stöd för DVD-baserade kameror i Premiere Pro men vissa MPEG2 format funkar ändå.

/Max

Postad
Kan inget om den kameran... men det är en DVD kamera? Spelar in i MPEG2 (fast du skrev JPG i första posten i tråden)?

Som Roger skrev så finns det inget "officiellt" stöd för DVD-baserade kameror i Premiere Pro men vissa MPEG2 format funkar ändå.

/Max

OJ! Fel av mig men det stämmer det är MPEG2. Fast är inte det lite konstigt att det inte finns det är ju ett stort och känt program. Borde det inte finnas någon slags input eller något så att det funkar? Annars vet ni något annat program som liknar Premiere Pro (bortsett från Elemenets) som stödjer min DVD kamera?

Postad
Fast är inte det lite konstigt att det inte finns det är ju ett stort och känt program. Borde det inte finnas någon slags input eller något så att det funkar?

Prioriteringsfråga. Adobe valde mellan att införa P2 och AVCHD i senaste versionen (CS3) och det gäller tyvärr alltid en tidsmässig prioritering när man utvecklar program. Och eftersom BBC i england kör P2 över hela linjen och dessutom numera kör stora delar av sin tv-produktion i Production Premium så var det ett enkelt val.

AVCHD-stöd kommer, det är bara en fråga om när. Du kan köra flera pluggar, Cineform Aspect HD är en, MainConcept MPEG Pro en annan. Ingen är tyvärr gratis ca 400-500 dollar. Du kan också konvertera filerna till ngt annat med div gratisprogram, men det är ju inte direkt "smidigt". En sista variant är ett Intensitykort från Blackmagic Design (om du har HDMI på kameran). Då tankar du in det "i realtid" från kameran och får Motion JPEG filer som är bertydligt med lätt redigerade än de Long-gop MPEG2 filer som kameran spelar in.

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...