Jump to content

Canon DM-50 eller någon annan mic till Canon HV20?


Recommended Posts

Hello! jag har en canon HV20 och är hel nöjd med den förutom det att den inbyggda micken är riktigt dålig. Så jag funderar på att köpa till en mic med kamerafäste. Har kollat runt lite på http://www.scandinavianphoto.se och hittat canon DM-50. Nu undrar jag om det är någon som vet något om den, om den är värd 2000 eller om jag ska satsa på en helt annan mic. Och i så fall har du nått förslag.

Link to post
Share on other sites
Hello! jag har en canon HV20 och är hel nöjd med den förutom det att den inbyggda micken är riktigt dålig. Så jag funderar på att köpa till en mic med kamerafäste. Har kollat runt lite på http://www.scandinavianphoto.se och hittat canon DM-50. Nu undrar jag om det är någon som vet något om den, om den är värd 2000 eller om jag ska satsa på en helt annan mic. Och i så fall har du nått förslag.

 

Av egen erfarenhet av DM-50 och andra micar så finns det en billigare mikrofon som låter bättre ^^

Den mikrofonen jag snackar om är Röde mikrofon M3 http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=6768367 . Sen om man går in på prisjakt och kollar på recenstionerna om mikrofonen så är Röde överlägsen. Så med andra ord är mitt tips till dig att köpa den billigare varianten av en video mikrofon och inskaffa en Röde M3 ^^

/Oscar

 

Ser nu att du vill ha en mikrofon med kamerafäste =/

Link to post
Share on other sites
"Ser nu att du vill ha en mikrofon med kamerafäste =/"

 

aa precis, det är just det som ställer till det så.

 

men i allmänt, är dm-50 en bra mic? den ska ju tydligen funka som både shot-gun (riktad mono) och stereo... om jag har fattat rätt =/

 

Jo, annars är DM-50 en väldigt bra mikrofon men jag har för mig att någonstan i voodoofilm såg jag någon som hade en röde mikrofon som var bättre och hade en katt på den fast katten var köpt separat och den röde mikrofonen hade kamera fäste.

 

Och själv anser jag att i princip alla röde mikrofoner är bättre än DM-50 fast det är väl en smak sak. Fast åter till ämnet, ja det är en bra mikrofon för dem icke super kräsna :)

Link to post
Share on other sites

jo det är klart. Röde borde ju vara bättre. Canon är ju inte specialister på mic.

Men jag läste på ett engelskt hv20 forum att röde micen kunde få med motor ljud från kameran och även ljud från zoomen... så dom kanske är för bra :P

 

Ne men om man ska vara lite seriös så borde ju faktiskt en röde med katt på funka väldigt bra. Kan bli lite dyrt bara om du ska ha katt och hållare med kamerasko oxå. Det lär ju gå på ca 3000 lapp.

Link to post
Share on other sites
jo det är klart. Röde borde ju vara bättre. Canon är ju inte specialister på mic.

Men jag läste på ett engelskt hv20 forum att röde micen kunde få med motor ljud från kameran och även ljud från zoomen... så dom kanske är för bra :P

 

Ne men om man ska vara lite seriös så borde ju faktiskt en röde med katt på funka väldigt bra. Kan bli lite dyrt bara om du ska ha katt och hållare med kamerasko oxå. Det lär ju gå på ca 3000 lapp.

 

Jo det blir ju väldigt dyrt. Sen riskerar du att få katten att synas i film om du använder dig av vid vinkel lins :P

Link to post
Share on other sites

Detgår ju att fästa Röde M3 på kameran med det medföljande mikrofonfästet och t.ex. Hama påsticksfot (som sätts i tillbehörsskon) med 1/4" skruv (finns på Cyperphoto). Jag har gjort så med en annan mikrofon. Jag undrar dock hur det blir med en så tung och relativt stor mikrofon som Röde M3. Har någon sett eller använt den på kameran?

Link to post
Share on other sites

M3:an är absolut inte ett bra val för att sätta på kamera. Den har bara njurkaraktär så allt ungefär 180° framåt & längs sidorna kommer höras på tok för väl. Det inkluderar kameramannen & kameran i sig.

NT-3:an klarar det bättre men är inte heller vad jag skulle rekomendera. Röde Mideomick är absolut ingen personlig favorit, men till sånt här duger den bra, har man lite mer pengar att lägga så är NTG-2 ett mycket bra val!

Link to post
Share on other sites
Finns hur många som helst, vilken prisklass ska den vara?

Röde´s NTG-2 är inte särskilt stor. Lång kanske, men ska det fungera med minimalt mä kameraljud så är det ett krav.

...sen är iof kameramontage inget jag rekomenderar från första början...

Grejen med kamerasko är att den ska ersätta den inbyggda mikrofonen som ger riktigt dåligt ljud. HV20:is mic ger sånt "platt" ljud och det är väldigt lätt att förvränga ljudet om man inte är med i svängarna. Det är därför jag tänker skaffa en med kamerasko som ger BRA ljud och då helst inte får med kamerabrummet.

Link to post
Share on other sites

Nej. Kameraskon är en monteringsyta. Sätter du en annan mick på den så KAN du få bättre ljud, men med enbart en hållare kommer du absolut ingenstans.

Shockmount-hållaren till NTG-2 har både kamerasko & gängning, men måste köpas till extra för nån hundring.

Hård Supernjur-karaktär är vad jag vanligtvis betraktar som minimum för kameramontage, njurkaraktär tar med fet säkerhet upp allt möjligt man inte vill ha om man inte kan montera den väldigt långt fram, men då tenderar dom skymma bilden.

 

Vidare, har du problem med rörelse när du ska ta ljud så är inte lösningen att fortsätta köra med kameramick utan att sätta nån annan på att ta ljudet med boom.

Link to post
Share on other sites

Är inte en av fördelarna med DM50 att man slipper kablar som skall sättas in på sidan av kameran? Att den pratar direkt med kameran via uttaget "framför" kameraskon?

 

För andra märkena så är väl kameraskon bara hållare och man får dra kabeln in i sidan?

 

Men frågan är om den är bra eller det bästa man kan få som är litet och smidigt och inte är större än kameran? (Om ni läst i HV20-tråden så vill iaf inte jag ha en jättebamsig mik med katt på - ska filma familjefilmer och vill inte skrämma någon med att gå omkring med något som liknar våra avlidna marsvin på en pinne... ;)

 

Misstänker att trådstartaren känner lite det samma(?) så detta är förhoppningsvis inte en ren trådstöld? :)

Link to post
Share on other sites
Är inte en av fördelarna med DM50 att man slipper kablar som skall sättas in på sidan av kameran? Att den pratar direkt med kameran via uttaget "framför" kameraskon?

 

För andra märkena så är väl kameraskon bara hållare och man får dra kabeln in i sidan?

 

Men frågan är om den är bra eller det bästa man kan få som är litet och smidigt och inte är större än kameran? (Om ni läst i HV20-tråden så vill iaf inte jag ha en jättebamsig mik med katt på - ska filma familjefilmer och vill inte skrämma någon med att gå omkring med något som liknar våra avlidna marsvin på en pinne... ;)

 

Misstänker att trådstartaren känner lite det samma(?) så detta är förhoppningsvis inte en ren trådstöld? :)

Ne precis, nått dött marsvin på pinne är jag nog inte heller så sugen på att gå runt med. Ok att det blir sjukt bra ljud men det är oxå ganska dyrt och så seriösa filmprojekt hinner jag inte med (Skola)för att lägga ner så mycket pengar.

Jag vill bara att den ska ersätta den inbyggda mikrofonen för jag vill ändå ha ett ljud som man kan lyssna på utan att störa sig på att det är burkigt och förvrängt. T.ex när man tittar på snabbredigerade familjefilmer som man inte orkar och hinner fixa till ljudet på så mycket.

Och sen gör det ju inget om det låter lite profsigt när man visar upp den senaste klassresan-filmen för klassen :P

Link to post
Share on other sites

Aja, nu hajjar jag och nog dem flesta att du vill bara ha en fungerande mikrofon som du sätter på kameran som ersätter den inbyggda. Då föreslår jag nog DM-50 eftersom det är den ultimata mikrofonen för dig och vad du vill ha ut av den sorts mikrofon du letar efter, och det passar säkert din plånbok =) Let mme know vilken mikrofon du köper och vad DU tycker ^^

/Oscar

Link to post
Share on other sites

Men det finns ju flera små smidiga mickar... Typ Sennheiser MKE400 osv. Eller? Sådana som inte är större än kameran, som man fäster i kameraskon och som ger bra mkt bättre ljud (utan bandljud) än den inbyggda. DM50 är ju inte direkt den billigaste... Men är det den bästa för oss-som-inte-vill-ha-bamsing-grej?

Link to post
Share on other sites

Fridens liljor!

DM50 är liten, smidig, sladdfri & framför allt... väldigt riktad (om man vill).

Det finns tre lägen, shotgun (mono) är en riktig höjdare, halvriktad (stereo)

samt rundupptagande (också stereo).

Använder oftast shotgun, för att kunna konversera med "offret" på lite avstånd,

utan att min röst skall skall leda till bestående men för åhörare.

Jag skall skicka några ljudklipp i samtliga lägen så kan du bilda dig en uppfattning.

Vad rödes micar beträffar så är de ju allt annat än diskreta, den här tar jag inte

ens av kameran då jag kör ner den i väskan.

Tills vidare...

 

MVH / Jonsson

PS. Vill du ha något spec. ljudformat på filerna?

Link to post
Share on other sites
Fridens liljor!

DM50 är liten, smidig, sladdfri & framför allt... väldigt riktad (om man vill).

Det finns tre lägen, shotgun (mono) är en riktig höjdare, halvriktad (stereo)

samt rundupptagande (också stereo).

Använder oftast shotgun, för att kunna konversera med "offret" på lite avstånd,

utan att min röst skall skall leda till bestående men för åhörare.

Jag skall skicka några ljudklipp i samtliga lägen så kan du bilda dig en uppfattning.

Vad rödes micar beträffar så är de ju allt annat än diskreta, den här tar jag inte

ens av kameran då jag kör ner den i väskan.

Tills vidare...

 

MVH / Jonsson

PS. Vill du ha något spec. ljudformat på filerna?

Detta låter ju riktigt bra!!! :)

det lutar starkt åt en canon DM50 nu asså.

 

kör på mp3 eller nått som är smidigt :P

Link to post
Share on other sites
Fridens igen!

Ger mig ut i helgen på mictest!

MP3'or kommer om några dagar.

Tills dess..

... håll till godo med några bilder.

 

MVH / Jonsson

Det är ju kanon bra :) Tack så hemskt mycket. Jag kan knappt bärga mig till dina test :P

Härliga bilder oxå.

 

tack en en gång och lycka till med mictesten.

 

ps. hoppas det är fler på detta forum som blir glada över att du gör detta.

Link to post
Share on other sites
Aja, nu hajjar jag och nog dem flesta att du vill bara ha en fungerande mikrofon som du sätter på kameran som ersätter den inbyggda.

Någon som tvivlat?

 

Då föreslår jag nog DM-50 eftersom det är den ultimata mikrofonen för dig och vad du vill ha ut av den sorts mikrofon du letar efter, och det passar säkert din plånbok

Ooookey...Vad grundar du det på egentligen? Någonsin testat den? Insåg att det har tyvärr jag.

 

Jonsson, ska det vara någon som helst nytta av testet så får det under inga omständigheter vara MP3:at.

MP3 tar bort det mesta man bör lyssna efter när man köper mick.

Rekomenderar Wave i 48KHz, 16 bitar okomprimerat.

 

Abbe, frågan du måste ställa dig är ifall du är så desperat behov av en liten mick att du tar vad som helst.

Canon DM-50 är svindyr. Den låter verkligen inge bra & har ingen varesig bas eller diskant alls. Den duger till semesterfoto men så fort du lessnat på det så kommer den sammla damm. Röde VideoMic är åsså nybörjarmick, men den kostar hälften så mycket, låter dubbelt så bra, & håller mycket längre.

Link to post
Share on other sites

Indeed. Jag vet inte exakt vad du vill spela in, ska man göra dialogspår så behövs ljudet i mono, medan ambiancer, dvs bakgrundsbrus, vinner på att ligga i alla högtalarna. Ljudeffekter är svåra att generallisera på samma sätt & kan göras på många olika sätt.

Behöver du stereo eller är det mest att du tycker det låter roligare? Stereo är betydligt svårare att redigera bra medan man kan få mycket bättre kontroll över mono, speciellt i stökiga miljöer :-)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...