Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Nu har jag äntligen fått hem allt som behövs för att använda min NTG-2a som legat några dagar men första provningen gör mig riktigt besviken. Ljudnivån är extremt låg, måste hålla micen mot munnen för det ska bli något ljud och det ska ju inte vara meningen antar jag? jag använder ett 1.5 volts batteri som sagt ska användas i micen. Vad kan det vara för fel? Använder den i 3.5 mm ingången.

mvh Tenggren

Postad

Du kanske har för lite kräm i preampen bara. Men kan du prova den med någon annan preamp och lyssna så borde det ju inte vara så svårt att felsöka och få reda på om det är miken det är fel på, din kamera, eller om det bara ÄR så lite gain i kamerapreampen. Sen är väl miken mer anpassad till en balanserad ingång skulle jag tro, och vet inte riktigt hur den uppför sig i ett 3,5mm uttag. Rent teoretiskt borde du ju bara få "halva" styrkan?!? Eller kan nån svara som vet hur en balanserad signal tas emot i en obalanserad grunka.

Postad

Ok nu vet jag inte vad preamp är för något men ska ta reda på det genom google. Vad skulle hända om jag använde 2 st AA batterier?

som te.x denna http://www.shop.conrad.se/cgi/websale6.cgi?Ctx=%7bver%2f6%2fver%7d%7bst%2f3eb%2fst%7d%7bcmd%2f0%2fcmd%7d%7bm%2fwebsale%2fm%7d%7bs%2fconrad%2dswe%2fs%7d%7bl%2f01%2daa%2fl%7d%7bmi%2fSHOP%5fAREA%5f17122%5f1412011%2fmi%7d%7bpi%2f300464%2fpi%7d%7bpo%2f1%2fpo%7d%7bsf%2f%3cs1%3epreamp%3c%2fs1%3e%3cs2%3e%24%241%3c%2fs2%3e%3cs5%3e1%3c%2fs5%3e%2fsf%7d%7bfc%2fx%2ffc%7d%7bsid%2fe8344caf112141c562a3b44c0ea7d57f%2fsid%7d%7bmd5%2fb5c998e93b1ebe76814dd96065023a31%2fmd5%7d

skulle det förstöra micen eller blir det den effekt jag skulle få om du fungerade korrekt? Om det är preampen hur löser jag problemet? Kan berätta att jag är i stort sätt nybörjare när det gäller audio.

När jag ringde Scandinavian Photo idag och de sa att de skulle fungera som jag använder det och därav anledningen till varför jag är orolig att något är riktigt fel:/

mvh Tenggren

Postad

Jag har kört min NTG-2 i XLR porten med och utan phantommatning, i 3,5mm stereoingången på min XL2 och det har fungera lika bra alla gångerna. Jag har även kört den med batteri till min TRV-950 pch det funkar fint så det ska inte vara något problem med att köra den i en 3,5mm ingång.

Postad
Hm ok. Har du Marcus 2 ingångar vid micen? en 3.5 mm tele och en 2.5 mm? På min 2.5 mm står det DC vilket jag antar är den som ger ström åt orginalmicen.

Japp, jag har två hål, en 3.5 och 2.5, som jag har förstått det så är 2.5 phantommatningen till orginalmicken. När du kör NTG-2 i 3.5 så måste du mata micken själv (alltså med batteri). Det ska inte vara något problem, jag har inte pillat på en XL1 någon gång så jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer än att säga "det ska funka".

När jag köpte min kamera så köpte jag till en trådlös mick, den hade inte XLR utan 3.5 plugg, så jag testade lite olika saker och upptäckte då att det inte gick så bra att ta in ljud från den micken i röd/vit stereoingång (kommer inte ihåg vad de kallas), utan då fick jag lov att stoppa in micken i munnen för att något ljus kulle komma in (med fult vridna ljudkontroller). Där imot funkade 3.5 mick in bra och lika så nu när jag har NTG-2.

På NTG-2 finns en liten knapp, som jag förstått så är det någon ljudnivåsänkare om man är i bulriga miljöer (jag har inte Svensk manual till min). Kan den ha något med sakern att göra (att den är på alltså)? Om du kan, testa micken i en annan kamera och se om det funkar.

Lycka till

(Från nån som är väldigt novis med på ljud)

Postad

Har nu provat micen i en Sony miniDV och då fungerar micen som den ska så det verkar som den får för lite ström i xl1s:/ Nu är det så att jag kommer att använda Zoom H4 som ljudlagrare alltså micen kommer ha som sekundär uppgift att vara inpluggad i kameran:) Nu vet jag iaf att micen fungerar, men är ändå konstigt att den inte fungerar till xl1s:S

mvh Tenggren

Postad
Har nu provat micen i en Sony miniDV och då fungerar micen som den ska så det verkar som den får för lite ström i xl1s:/ Nu är det så att jag kommer att använda Zoom H4 som ljudlagrare alltså micen kommer ha som sekundär uppgift att vara inpluggad i kameran:) Nu vet jag iaf att micen fungerar, men är ändå konstigt att den inte fungerar till xl1s:S

mvh Tenggren

Men Micken kan ju inte få för lite ström när den är i XL1s om den får tillräkligt när den är pluggad i en annan icke phantommatande kamera (jag förmodar att den du prövade med inte har phantommatning). Micken matas ju från batteriet i micken och inte från kameran. Då måste det vara något annat problem. Har du testat med någon annan mick i XL1s tidigare? om, har det funkat?

Postad
Nu när du väl säger det så provade jag med en mygga i xl1s för flera månader sen och den fungerade inte heller, inte ett ljud.

Då tror jag du hittat felet ( fast vad vet jag :) ). Trist att felet ligger i kamera, om det inte bara är någon inställning som du inte har hittat/kommit åt. Hoppas att det låser sig.

Postad
Den lille 2,5mm kontakten är en LANC & har inget med ljud att göra.

Den är utvecklad av Sony & används för att kunna fjärrstyra optisk utrustning.

På XL2 (och jag förmodar XL1 med) så är det två ingångar, 3.5mm och 2.5mm och på micken som man kopplar in så är det två stift. LanC ingången sitter på ett annat ställe på XL2 (Vid FW in/ut). Jag är ganska så säker på att 2.5mm hålet är phantommatningen till standartmicken.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...